23948sdkhjf

Børnerådgiver 2: samtaler med børn, unge og familie

Sælges
Stand
Ny
Undervisningsregion
Danmark
Periode(r)
23. januar 2019

23. maj 2019
Dit udbytte

Du får skærpet din faglighed i at tilrettelægge og gennemføre samtaler med børn, unge og deres familier i udsatte positioner, på baggrund af en forståelse for barnets / den unges og familiens konkrete situation.

Du bliver bedre til:

  • At forstå barnets, den unges og familiens udsathed – i dets kontekst
  • At tage udgangspunkt i barnets perspektiv
  • At tilrettelægge og gennemføre komplekse og udviklingsorienterede samtaler eller forløb med børn, unge og familier i udsatte positioner
  • At påtage dig et professionelt ansvar og kende handlemuligheder i arbejdet med børn og unge i udsatte positioner
Læs hele beskrivelsen Det faglige indhold

Jf. studieordningen Rs12 Samtaler med børn, unge og familier.

Du kommer til at arbejde med teoretiske og praktiske tilgange til samtaler med børn og unge med udgangspunkt i dit arbejdsliv og de muligheder og barrierer, du møder. Endvidere arbejder du med samtaler med barnets familie.

Du arbejder med:

  • Børn, unge og familier i udsatte positioner
  • Metoder til den professionelle samtale med børn og unge i udsatte positioner – og deres familie
  • Mentaliseringsbaseret tilgang, STORM-modellen
  • Narrativ mindmapping som metodisk tilgang
  • Forældresamarbejdet
  • Den medierende rolle i konfliktuelle situationer

Modulet er andet modul af Børnerådgiverforløbet og anbefales gennemført efter modul 1: Inddragelse af børn, unge og familier, da der indlægges en naturlig progression i modulerne. Hvert modul kan dog tages særskilt.

Læs hele beskrivelsen

Modulet er for dig, der til dagligt arbejder med børn og unge. Du er fx medarbejder i SFO eller klub, i familieafdelinger på forvaltningen, på opholdssteder og døgninstitutioner, på krisecentre, på skoler, sundhedsplejerske, medarbejder inden for det boligsociale og opsøgende medarbejdere eller som frivillige i Børns Vilkår eller andre NGO'er med mere.

Undervisningen består af oplæg, dialog, summeøvelser og gruppedrøftelser.

Ud over din egen forberedelse til de enkelte undervisningsdage, vil der være øvelser eller opgaver i læringsgrupper samt imellem undervisningsgangene.

Opgaverne har til formål at kvalificere din læring og forbinde undervisningen med din praksis.

  • En relevant adgangsgivende uddannelse mindst på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU)
  • Mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse

Ansøgere med andre og tilsvarende forudsætninger kan optages på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering.

Undervisningsadresse

VIA, Hedeager 2, 8200 Aarhus N

Send til en kollega

0.134