23948sdkhjf

UDBUD: Molslinjen bekræfter elfærger til både Samsø og Als

Molslinjen har i går 15. august indsendt grønne bud på at beholde både Alslinjen og Samsølinjen. De to samfundsbetingede færgeruter drives i samarbejde med Transportministeriet, som i går til middag lukkede for bud på de næste 10 års kontrakt. Vinder Molslinjen udbuddet, vil ruterne få nye, elektriske færger.

Det bekræfter Molslinjen i en pressemeddelelse.

Vi har i Danmark og hos Molslinjen sat os meget høje mål for vores klima-indsats, og skal vi nå disse mål, skal vi kunne drive færgerne på grøn energi Carsten Jensen, adm. direktør i Molslinjen

I går mandag den 15. august klokken 12.00 lukkede Transportministeriet for bud på de kommende 10 års kontrakt på at sejle færgeruterne, Alslinjen og Samsølinjen. Alslinjen sejles mellem Bøjden og Fynshav, mens Samsølinjen sejles mellem Kalundborg og Ballen.

Transportministeriet har i begge udbud vægtet klima højt, og derfor er det også blevet til grønne bud fra Molslinjen, som ønsker at elektrificere begge ruter med helt nye elfærger.

- Vi har i Danmark og hos Molslinjen sat os meget høje mål for vores klima-indsats, og skal vi nå disse mål, skal vi kunne drive færgerne på grøn energi. Der er elektriske færger efter vores mening det rigtige, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Transportministeriet kan efter planen allerede tildele ruten til vinderen allerede i slutningen af ugen. Herefter er der en periode, hvor der kan gøres indsigelser mod Transportministeriets afgørelse.

De nye kontrakter har driftstart den 1. september 2024 på Alslinjen og 1. januar 2025 på Samsølinjen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078