23948sdkhjf

Byggematerialeproducent nærmer sig milliardmærke

Der bliver fortsat bygget i Danmark samt Tyskland, Norge og Sverige, som er de vigtigste eksportmarkeder for Lindab. Og aktiviteten giver arbejde på Byggematerialefirmaets danske fabrikker.

Lindabs netop offentliggjorte 2021-regnskab viser således, at det er lykkedes at øge top- og bundlinje, så omsætningen nu er tæt på 1 mia. kr.

– Vi fortsætter vores stabile, sunde fremgang, der afspejler, at der er stor efterspørgsel på byggematerialer generelt, siger Heino Juhl, der har været adm. direktør hos Lindab A/S siden maj 2021, i en pressemeddelelse om udviklingen i 2021.

– I 2022 er der fortsat stor efterspørgsel, og vi har været rettidige i vores kapacitet og lageropbygning for at have høj leveringssikkerhed og dermed undgå de helt store forsyningsproblemer, tilføjer han.

Ifølge direktøren er fremgangen drevet af en række nyere produkter, som for alvor har fået fodfæste i 2021. Eksempelvis sandwichpaneler, kliktag samt løsninger til brandsikring af bygninger.

LINDAB A/S
Regnskabsår 2021 2020
Valuta mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning 953,570 913,681
Bruttofortjeneste 219,794 197,766
Primært resultat 90,995 77,470
Resultat før skat 90,195 76,129
Årets resultat 69,904 59,108
Egenkapital 173,503 168,599
Antal ansatte 493 527
Kilde: CVR

Dokumentation for bæredygtighed

Som andre danske virksomheder arbejder Lindab også mere og mere indgående med bæredygtighed i hverdagen.

– Vi får forespørgsler på og krav om dokumentation for produkternes ressourceforbrug fra vores kunder og samarbejdspartnere. Derfor er det vigtigt for forretningen, at vi intensiverer arbejdet med blandt andet EPD’er, der er produkternes miljøvaredeklarationer, forklarer Heino Juhl.

Men fokus på bæredygtighed er ikke det eneste forretningsområde, der er vigtigt for Lindab i disse år. Det er også blevet vigtigt for byggevareleverandøren at være på forkant i digitaliseringen. Ifølge Heino Juhl er der særligt to årsager, der gør digitalisering særligt attraktiv.

– Først og fremmest efterspørger kunderne intelligente løsninger, der samlet er med til at spare ressourcer og gøre arbejdet nemmere for dem. Netop dér kan teknologien hjælpe os meget, forklarer Lindab-direktøren og fortsætter:

– Men yderligere digitalisering og automatisering kommer også vores egen forretning til gode. Vi har brug for løbende at investere i nye, automatiserede maskiner til produktionen, robotteknologi i administrationen samt forbedring af vores ERP og de platforme, der retter sig mod kunderne. Det sikrer en sund udvikling af forretningen og en stærk konkurrenceevne. Der er ingen tvivl om, at vi skal investere massivt for hele tiden at være på digital forkant og bevare vores markedsposition.

Se nøgletal for:
Læs mere om: Lindab
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.172