23948sdkhjf

Trappemastodont tager bid af webshop i vækst

Efter et veloverstået rekordår er Stigefabrikken.dk nu klar til at skrue op for ambitionerne og vende blikket mod resten af Europa. Til den opgave har handelsselskabet allieret sig med en af branchens tunge spillere, nemlig nordjyske Dolle, der 1. december overtog 30 pct. af Stepshop Aps. 

– Stigefabrikkerne har vist sig at være et stærkt supplement til vores øvrige salgskanaler; herunder, fysiske og digitale byggemarkeder, online markedspladser samt vores egne webshops, forklarer Dolle-direktør Francois Grimal og fortsætter:

– Modsat de øvrige kanaler, som oftest kun forhandler et enkelt trappemærke eller to, giver Stigefabrikkerne deres kunder en unik mulighed for at sammenholde alle de førende mærker på ét sted. Samtidigt, yder de en professionel rådgivning og service på tværs af sortimentet fra de forskellige leverandører.

Udslagsgivende erfaring

Stepshop ApS står i dag bag Stigefabrikkerne i Danmark, Sverige og Norge, og erfaringerne herfra skal sammen med en velsmurt markedsføringsmaskine og en produktplatform i fortsat udvikling bruges til at etablere Stigefabrikker i en række nye lande i Europa – lande hvor Dolle allerede har sikret sig positionen som markedsleder.

For de to iværksættere og stiftere af det oprindelige Stigefabrikken.dk, Lasse Simoni og Peter Christensen, var det nemlig Dolles internationale erfaring og netværk, der blev udslagsgivende for beslutningen om at udvide ejerkredsen.

– Med fabrikker i Danmark, Kina, Rumænien og Ukraine samt salgsselskaber og distributionsaftaler i store dele af Europa har Dolle en masse knowhow og erfaring at byde ind med, når vi fremover tager hul på nye markeder. Vi har fra start haft internationale ambitioner og var faktisk begyndt at se os omkring efter medlemmer til et advisory board, som skulle kunne hjælpe os ind i nye lande. I stedet får vi nu en erfaren og engageret medejer samt en professionel bestyrelse, som skal hjælpe os videre på vækstrejsen, lyder det fra Peter Christensen.

Kulmination på et travlt år

For Lasse Simoni og Peter Christensen er det nye samarbejde med Dolle kulminationen på et travlt 2021, som blandt andet bød på høje vækstrater i både Danmark og Sverige, nye leverandøraftaler, udvidelse af medarbejderstaben, etablering af webshop i Norge samt flytning af virksomhedens hovedkontor og lager til egne lokaler på Karolinevej i Slagelse.

– 2021 er gået stærkt, og alle i virksomheden har haft travlt og arbejdet hårdt, hele året. Vi er derfor også både glade for og stolte over, at arbejdet har båret frugt og skabt interesse fra leverandørerne i at engagere sig yderligere i vores forretning. Vi oplever stor tilfredshed blandt eksisterende leverandører, og desuden har en række nye leverandører fra ind- og udland banket på for at blive en del af vores salgsplatform. Dolles indtræden i selskabet per 1. december føles lige nu som kulminationen af det hele, fortæller Lasse Simoni.

For Dolle er opkøbet snarere en naturlig udvikling af et godt samarbejde over lang tid. De to selskaber har handlet sammen siden 2015, og selvom Stigefabrikkerne samarbejder med flere store konkurrenter til Dolle, ser Francois Grimal et stort potentiale i det nye medejerskab og udviklingen af en europæisk webplatform, som samler alle de største brands ét sted.

– De digitale salgskanaler har i dag stor betydning for alle producenter. Stigefabrikkerne er lykkedes med at skabe et stærkt og målrettet koncept omkring salg og markedsføring af en meget specifik produktgruppe, der adskiller sig fra de store globale platforme som for eksempel Amazon. Ved at være til stede på Stigefabrikkerne opnår vi som producenter væsentlig større synlighed for en lille niche i et stort marked. Den positive erfaring fra Skandinavien vil vi nu gerne medvirke aktivt i at udbrede i resten af Europa, slutter Francois Grimal.

Stigefabrikken.dk ApS kom ud af 2020/21 med en bruttofortjeneste på 4,1 mio. kr. og et resultat før skat på 1,7 mio. kr. svarende til en fordobling af foregående års resultat. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.204