23948sdkhjf

COP26: Ny alliance på tværs af industrier vil accelerere dekarboniseringen

I går annoncerede World Economic Forum, i samarbejde med USAs særlige udsending John Kerry First Movers Coalition, en ny platform for virksomheder, som vil indgå købsforpligtelser, der skaber ny markedsefterspørgsel efter brændstoffer og teknologier med lavt eller ingen kulstofindhold.

Specifikt for rederier vil mindst 5 pct. af deepsea-skibsfarten være drevet af nul-emissionsbrændstoffer i 2030. Vigtigheden af et mål om et 2030-gennembrud blevet fastslået. Analyser tyder nemlig på, at nulemissionsbrændstoffer skal udgøre 5 pct. af det internationale miks af skibsbrænd inden 2030 for at muliggøre en Paris-tilpasset dekarbonisering af skibsfarten inden 2050.

De stiftende medlemsvirksomheder omfatter:

A.P. Møller-Mærsk, Aker ASA Agility,  Airbus, Amazon, Apple, Bain & Company, Bank of America, Boston Consulting Group, Boeing, Cemex, Dalmia Cement (Bharat) Limited, Delta Airlines, Deutsche Post DHL Group, ENGIE, Fortescue Metals Group, Holcim, Invenergy, Johnson Controls, Mahindra Group, Nokia, Scania, SSAB Swedish Steel, Trafigura Group, Trane Technologies, United Airlines, Vattenfall, Volvo Group, Yara International, Western Digital, ZF Friedrichshafen AG, Ørsted.

For lastejere vil mindst 10 pct. af mængden af gods, der transporteres internationalt, være på skibe, der bruger nul-emission brændstoffer i 2030; på vej mod 100 pct. i 2040. Et mål, der er i tråd med det nyligt annoncerede Cargo Owners for Zero Emission Vessels-initiativ.

Kollektiv af privatsektorer

Målet er at facilitere indførelse af nye nul-emissionsbrændstoffer og teknologier, der anses for nødvendige for fuld sektor dekarbonisering i 2050. Analyser viser, at dette mål højst sandsynligt vil blive opnået med hydrogenbaserede brændstoffer. 

- First Movers Coalitions forpligtelser på shippingområdet er i overensstemmelse med Paris-aftalens ambition og fuldt ud tilpasset 2040-målet og kulstoffri brændstofkriterier, som for nylig blev fastsat af Cargo Owners for Zero Emission Vessels.

- Vi skal huske, at disse nye brændstoffer endnu ikke er i kommerciel brug til deepsea-fart og der skal bygges helt nye forsyningskæder, hvilket gør de her fremadrettede forpligtelser virkelig prisværdige. Vi ønsker virksomheders klimaledere tillykke med, at de demonstrerer styrken af kollektiv privat-sektors indsats for at dekarbonisere skibsfart her på COP26, sagde Ingrid Irigoyen, direktør for Aspen Institute Shipping Decarbonization Initiative. 

Otte nøglesektorer

First Movers Coalition vil arbejde på tværs af otte nøglesektorer. Syv af disse sektorer – stål, cement, aluminium, kemikalier, skibsfart, luftfart og lastbiler – tegner sig for mere end en tredjedel af de globale kulstofemissioner, men har ikke omkostningseffektive energialternativer til fossile brændstoffer. 

Stiftende medlemsvirksomheder af den nye koalition laver en indkøbsforpligtelse i mindst én af sektorerne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078