23948sdkhjf

Arla præsenterer ny plan med investeringer for 30 milliarder

Mejerikoncernen Arla er klar med en ny strategiplan, som omfatter kæmpestore investeringer. I de næste fem år er Arla klar til at øge sine investeringer med over 40 procent til over 30 milliarder kroner, oplyser koncernen i en pressemeddelelse.

ifølge Arla skal planen cementere andelsselskabets engagement i at skabe bæredygtig mejeriproduktion og udvikle forretningen ansvarligt. Der er således fokus på bæredygtighed, digitalisering, nye produktionsteknologier og produktudvikling.

Samtidig øger Arla efterbetalingen til andelshaverne til over syv milliarder kroner for at støtte deres bæredygtige omstilling, fremgår det. Betalingen skal sikre, at Arla kan "levere en af branchens mest konkurrencedygtige mælkepriser til sine andelshavere".

Den nye plan med navnet Future 26 erstatter strategiplanen Good Growth 2020 - en succesfuld plan, som sikrede vækst og markedsførende positioner både geografisk, i mejerikategorier og for Arlas globale brands, konstaterer koncernen.

- Med vores Good Growth 2020-strategi skabte vi den rigtige opskrift til at udvikle vores brands, opnå effektivitet og investere i bæredygtige tiltag på tværs af vores værdikæde, samtidig med at vi sikrede vores andelshavere en konkurrencedygtig mælkepris.

- Med udgangspunkt i disse resultater vil vores nye Future26-strategi løfte vores andelsselskab op på næste niveau, udvikle vores globale forretning på en ansvarlig måde for at imødekomme forbrugernes hurtigt skiftende madvaner og stigende efterspørgsel på bæredygtigt producerede mejeriprodukter samt forbedre afkastet for vores andelshavere, siger Arla Foods' administrerende direktør, Peder Tuborgh.

Arla vil desuden  investere i sin globale specialiserede forretning af mælke- og valleingredienser, Arla Foods Ingredients, AFI, og udvikle nye løsninger til sine samarbejdspartnere. Det sker i det nyåbnede innovationscenter i Vestjylland.

Besparelser for 3,5 milliarder

Arla nævner også i pressemeddelelsen, at virksomheden med succes har opbygget sin eksportforretning til markeder som Kina, Vestafrika og Sydøstasien, hvor forbrugernes efterspørgsel på prisvenlige, næringsrige mejeriprodukter er større end den lokale produktion. Med Future26 vil Arla styrke og udvide sin tilstedeværelse på disse markeder inden for mejerikategorier så som smør, ost, økologiske produkter og børneernæring, hedder det.

- I takt med urbanisering og højere gennemsnitsindkomster ændrer forbrugernes madvaner sig mod nemmere og mere praktiske fødevareprodukter, mere takeaway og flere restaurantbesøg. Derfor vil Arla fremskynde sin e-handelskapacitet for at støtte kundernes onlinekanaler samt investere i foodservice-innovation og teknologi inden for kategorier som blandt andet. mozzarella, skriver koncernen.

Med udgangspunkt i transformationsprogrammet Calcium vil Arla fortsat fokusere på at optimere sine arbejdsgange gennem det, Arla kalder "Fund our Future," som skal opnå besparelser på cirka 3,5 milliarder kroner i den nye strategiperiode. Arla vil samtidig investere i “end-to-end"-løsninger for at opnå effektivisering og forbedre produktiviteten gennem yderligere automatiseringer, digitale værktøjer og opkvalificering af medarbejdere, fremgår det.

Læs mere om: Arla
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083