23948sdkhjf

Actona passerer milliardmilepæl - "ny" direktør sigter mod fordobling

Jimmi Mortensen har for første gang sat sin underskrift på et årsregnskab fra Actona Group. Her er toplinjen vokset 30 pct., og bundlinjen omkring det dobbelte, men direktøren afviser at tage æren for årets fremgang.   

– Det er resultatet af en virkelig stærk holdindsats, fastslår han i stedet, når han skal forklare, hvordan den Lars Larsen Group-ejede møbelproducent kom i mål med endnu et rekordår.

Regnskabet er endnu ikke offentliggjort, men nøgletallene, der blev sendt ud onsdag morgen, viser, at omsætningen hos Holstebro-virksomheden landede på 2,43 mia. kr. sammenlignet med 1,84 mia. året forinden, mens driftsresultatet (EBIT) voksede fra 165,2 mio. til 271,4 mio. kr. Dermed er der igen rekorder på såvel top- som bundlinje.

Ifølge Jimmi Mortensen, der officielt indtog direktørstolen d. 1. april, har især onlinesegmentet med en vækst på 70 pct. stået for at trække en pæn del af fremgangen, og han understreger, at der over hele linjen er tale om ren organisk vækst.

– Så det er det, vi vil kalde et fornuftigt år, lyder det med en vis underspillethed fra Jimmi Mortensen, der fortsætter:

– Især når man ser på, hvor meget der er sket, og hvor store udsving, vi har oplevet i både udbud og efterspørgsel, ligesom de kraftigt stigende råvarepriser og situationen på fragtmarkedet har været en udfordring, vurderer Actona-direktøren.

Forskydninger i mixet

Hvor de eksplosive prisstigninger på såvel råvarer som fragt i sagens natur har været med til at sætte indtjeningen under pres, har en mixforskydning været med til at trække i den anden retning.

– Traditionelt er vi jo en trading- og produktionsvirksomhed, men vi har i stigende grad satset på at skabe et distributionssetup, og her har vi oplevet stigende vækst, der har været med til at styrke indtjeningen, forklarer Jimmi Mortensen.

Dermed har Actona formået at kapitalisere på det, der for mange har været en stor udfordring det seneste års tid.

– Noget af det allervigtigste i øjeblikket er, at man kan regne med leveringen, og vi har satset meget på at øge leveringssikkerheden for vores kunder, lyder det.

Året har desuden budt på yderligere investeringer i digitalisering og e-commerce, fortæller Jimmi Mortensen, og også medarbejderstaben er i årets løb vokset med 80 nye ansigter. Der er altså allerede god fart i den skude, den ikke længere helt så nye direktør har overtaget roret på, men planen er, at tempoet snart skal øges yderligere.

Vil hente 40 års vækst på 4

Årets første halvdel har nemlig også budt på en færdiggørelse af 2025-strategien, og her er ambitionerne store.

– Vi har lanceret en ny strategi og den strategiske målsætning, at det, vi indtil videre har været 40 år om at skabe, kan vi gøre igen på de næste fire, siger Jimmi Mortensen uden tøven.

I tørre tal betyder det, at Actonas omsætning om fire år skal ramme de 4 mia., mens bundlinjen skal lande på 500 mio. kr., og vejen dertil går ad seks sideløbende spor, fortæller direktøren.

– Der er en række forskellige ting, der skal gøres, men grundlæggende handler det om at skabe fortsat profitabel vækst og samtidig arbejde videre med efficiens, så processerne bliver hurtigere og mere omkostningseffektive og vi sikrer, vi får det optimale ud af værdikæden, forklarer Jimmi Mortensen om det overordnede sigte.

Når det kommer til indeværende år, peger han på tre fokuspunkter, der står først for.

– Her kigger vi på den traditionelle trading-forretning, e-commerce og polstermøbler, der bliver noget, som kommer til at fylde mere hos os, lyder det fra direktøren, der regner med, at årets bundlinje ender på et tilsvarende niveau.

– Jeg tror, vi er ved at være på den anden side af de store udsving på udbud og efterspørgsel, og vi forventer et mindre fald i volumen men til gengæld nogle kraftige prisstigninger, så det er stadig et meget usikkert marked, vi ser ind i, slår Jimmi Mortensen fast.

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.156