23948sdkhjf

En million skabe er ikke nok - HTH investerer massivt i fabrikken efter rekordår

Ovenpå et 2020, der sendte bund- og toplinje mod nye højder, er Nobia Danmark, der står bag HTH, Uno Form og Invita, nu klar til at skrue op for kapaciteten på fabrikken i Ølgod.

Det fortæller Jesper Gylling Olsen, direktør for internationale brands i den svenskejede køkkenkoncern.

– Vi kan se behovet for at kunne producere mere end den her godt og vel en million skabe årligt, så vi er nødt til at udvide produktionsfaciliteterne, lyder det.

Præcis hvor stor en investering, der skal til, vil han nødigt ud med.

– Men ser man på Nobia Danmark er det en af de større ombygninger i nyere tid, fortæller Jesper Gylling Olsen.

På længere sigt peger han på, at der også er plads til at udvide fabrikken i Ølgod, men i første omgang bliver man inden for de eksisterende rammer og fokuserer således på en optimering. Ifølge Nobia-direktøren har virksomheden brugt den seneste tid på analyse og planlægning, og nu er man snart klar til at tage hul på opgraderingen.

– Planen er, at det skal kunne eksekveres, så vi fra 1. september får den fulde udnyttelse af den her ombygning, fortæller Jesper Gylling Olsen.

Han vurderer, at hvor fabrikken i Ølgod i dag spytter mellem 97.000 og 98.000 køkkener ud om året, vil der efter ombygningen være tale om omtrent 105.000.

Råvareknaphed truer

Og der er brug for flere køkkener, hvis Nobia både skal møde den voksende efterspørgsel og gøre alvor af planerne om en snarlig nordeuropæisk ekspansion. I starten af 2022 satser køkkenkæmpen på at kunne åbne de første butikker i Hamborg, og efter Tyskland, er det planen, at turen går mod Holland og Belgien.

Således er den nuværende råvarekrise også ualmindeligt dårligt timet, hvis man spørger Jesper Gylling Olsen.

– Jeg tror ikke, der er nogen i vores industri, der ikke mærker til det. Det er jo lige præcis inden for tømmer, spån, mdf og melamin, der lige nu er en meget stor ubalance, og det er yderst problematisk, ikke mindst fordi det jo driver priserne op, fortæller direktøren.

Han glæder sig dog over at være en del af en koncern, der køber ind i overordentligt store mængder.

– Det stærke indkøbsfællesskab er altid en force og i særdeleshed lige nu, men det er super komplekst at navigere i, ikke mindst fordi det lige nu også er et meget komplekst billede for dem, vi køber af, fortæller Jesper Gylling Olsen, der understreger, at der er stor velvilje fra Nobias leverandører.

Det er derfor heller ikke forventningen, at råvareknapheden får betydning for planerne om den forestående nordeuropæiske ekspansion.

– Under de nuværende forudsætninger og med det billede, vi ser lige nu, får det ikke en større betydning, men jeg vil ikke udelukke, at vi har nye betragtninger i den kommende tid, hvis situationen forandrer sig, fortæller Jesper Gylling Olsen, og fortsætter:

– Vi skal altid sikre, at vores eksisterende forhandlere og markeder bliver prioriteret som nummer et. Dem skal vi tilgodese efter bedste evne, og skulle vi stå i en situation, hvor vi må prioritere, så må vi sænke hastigheden på ekspansionsplanerne. Men det er ikke den situation, vi ser lige nu, slår Nobia-direktøren fast.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.079