23948sdkhjf

Minister skal forklare korruptionsstraffet italiener på Storstrømsbroen

Transportminister Benny Engelbrecht (S) skal på banen for at få klarhed over, om det er i strid med reglerne, at en korruptionsstraffet italiensk byggechef har fået plads på et af Danmarks største byggeprojekter. 

Det kræver politiske ordførere fra Venstre, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten. 

Fagbladet 3F kan fredag fortælle, at en ledende medarbejder på byggeriet af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster, blev ansat på det offentlige milliardprojekt, selv om han endnu ikke havde udstået en betinget fængselsstraf på to år for bestikkelse og korruption i Italien. 

- Det er foruroligende nyt. Jeg ønsker, at byggeriet af vores store offentlige projekter foregår efter reglerne, og vi skal have ministeren til at undersøge, om det her forhold lever op til de regler og betingelser, der gælder på Storstrømsbroen, siger Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen. 

Det er partierne Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Konservative, Radikale, SF og Liberal Alliance, der står bag forliget om den nye Storstrømsbro, som kommer til at koste 2,1 milliarder skattekroner og har Vejdirektoratet som bygherre. 

Transportordførerne kom på overarbejde i december 2017, da det kom frem, at to af de tre selskaber i det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) var involveret i en stor korruptionssag i hjemlandet. 

Efter et hastesamråd med den daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) blev kontrakten med italienerne udskudt, og Kammeradvokaten blev sat til at undersøge sagen til bunds. 

De to selskaber Condotte og Grandi Lavori Fincosit blev smidt ud af konsortiet, og i februar 2018 gav politikerne Vejdirektoratet grønt lys til at indgå kontrakt med SBJV under forudsætning af, at der blev skrevet nogle strenge regler om korruption ind i aftalen. 

Og det er netop med den sag i baghovedet, at der nu er brug for at få undersøgt de nye oplysninger om en korruptionsstraffet chef i SBJV. 

Det mener SF’s Karsten Hønge, der er beskæftigelsesordfører og medlem af Transportudvalget. 

- Jeg vil stille spørgsmål til ministeren med forkortet svarfrist, så vi hurtigst muligt kan få svar på, hvordan han vil få belyst det her. Det er jo ikke til at holde ud at tænke på, hvilket signal det sender til det italienske erhvervsliv, at sådan en person, der lige er blevet straffet for korruption, kan komme til Danmark og få en vigtig post på et af vores store offentlige byggerier, siger han. 

Dansk Folkepartis transportordfører Hans Kristian Skibby peger pilen mod Vejdirektoratet, som hører under Transportministeriet. 

- Det er Vejdirektoratet, der har bestilt Storstrømsbroen og stået for udbuddet, og nu er det ministerens opgave at stille Vejdirektoratet til ansvar og finde ud af, om formalia er overholdt. Vi kan ikke have en kriminel, der bliver ansat på en statslig opgave af sådan en kaliber. I Danmark har vi jo hæderlighedskrav i mange sektorer. Men jeg har ikke nogen chance for at vurdere, om alle regler er overholdt i sådan en situation som den her. Det er ministerens job, siger Hans Kristian SKibby. 

Byggeriet af den nye Storstrømsbro har også været ramt af sager om livsfarligt arbejdsmiljø og uanmeldte arbejdsulykker, og Enhedslistens arbejdsmiljøordfører Christian Juhl, der har fulgt byggeriet tæt, vil både inddrage transport- og beskæftigelsesministeren i sagen. 

- Der har været så mange problemer på det byggeri, og begge ministre har før været kaldt i samråd. Nu må de finde ud af, hvem der skal tage ansvaret. Vi skal ikke have firmaer eller personer, der har noget med korruption at gøre, ind i vores byggebranche, siger Christian Juhl. 

Enhedslisten har tidligere krævet, at det italienske konsortium SBJV blev frataget kontrakten på Storstrømsbroen på grund af de mange skandalesager på byggeriet. 

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.111