23948sdkhjf

Midtjysk familiesucces tæt på syvdobling af overskuddet

Midtjyske Society of Lifestyle, der oprindeligt blev stiftet som interiørvirksomheden House Doctor, og siden udvidede universet til at omfatte både hudpleje og fødevarer, har i den grad formået at høste frugterne coronakrisens øgede onlinehandel.

Efter et 2019, der med markante dyk på både top- og bundlinje ikke formåede at indfri ledelsens forventninger, lykkedes selskabet sidste år med at løfte omsætningen fra 306 til 368 mio. kr., mens resultatet blev næsten syvdoblet. Helt præcis landede årets overskud før skat på 48,6 mio. kr., hvilket i den nyligt offentliggjorte årsrapport kategoriseres som en indfrielse af ledelsens forventninger.

Som mange andre virksomheder oplevede Society of Lifestyle sidste forår, at nedlukningen flere steder i Europa i første omgang førte til et betydeligt fald i aktivitetsniveau. De usikre fremtidsudsigter betød, at Ikast-virksomheden sendte en del af arbejdsstyrken hjem og anmodede om lønkompensation fra statens hjælpepakker, men inden længe vendte vinden.

– Fra sommeren 2020 og frem har koncernen oplevet en vedvarende og tiltagende vækst særligt på e-commerce, og med baggrund i virksomhedens samfundsansvar valgte koncernen at tilbagebetale alle modtagne hjælpepakker, skriver selskabets ledelse i sin beretning.

Fra interiør til brand-paraply

House Doctor blev grundlagt i 2001 af søskendetrioen Gitte Juhl Capel, Rikke Juhl Jensen og Klaus Juhl Pedersen, og fokuserede de første år udelukkende på interiørprodukter. Siden knopskød universet og porteføljen blev udvidet med først gourmetbrandet Nicolas Vahlé i 2011, hudplejebrandet Meraki i 2013 og senest i 2015 med Monograph, der designer kontorartikler og opbevaringsløsninger.

I 2019 blev den nye profil cementeret med navneskiftet til Society of Lifestyle, og virksomheden har i en årrække sikret søskendeflokken en særdeles fornuftig indtjening. Ser man bort fra 2019, har millionoverskuddene siden 2014 været tocifrede, og ledelsen forventer, at virksomheden i 2021 holder niveauet og ender med et resultat før skat på 40 – 50 mio. kr.

Fremtidstroen understreges yderligere af de investeringsplaner, der fremgår af årsrapporten.

– Selskabet har valgt at igangsætte betydelige investeringer i vækst af fremtidige markeder samt taget beslutning om investering i udvidelse af administrationsbygning med henblik på at samle selskabets administration på én adresse. Derudover er der igangsat investering i en optimeret logistikløsning med robotteknologi, der tages i anvendelse medio 2021, skriver Society of Lifestyles ledelse i sin beretning.

Society of Lifestyle A/S
mio. kr. 2020 2019
Nettoomsætning 368,2 306,1
Resultat før finansielle poster 48,5 6,8
Resultat før skat 48,6 7,2
Årets resultat 38,7 5,6
Balancesum 150,4 132,1
Egenkapital 87,6 96,0
Gns. antal ansatte 141 146
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2020.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.094