23948sdkhjf

Geia Food solgt - medarbejderne øger deres andel

Aalborgensiske Geia Food, der udvikler og leverer fødevarekoncepter til hele Skandinavien, har fået ny majoritetsejer i form af den tysk-svenske kapitalfond Triton.

Triton har købt de 55 procent af aktierne, som det norske investeringsselskab Credo Partners har siddet på siden 2017 - og suppleret dem med yderligere 30 procent, som Geia Foods tre stiftere, Keld Gregersen, Jens Junge Mortensen og Lau Hejgaard, havde tilbage.

De nye ejere ender dog med at eje lidt under 85 procent af virksomheden, for samtidig sælger de en mindre del af aktierne til Geia Foods ledelse og en række nøglemedarbejdere, oplyser administrerende direktør Claus Ravnsbo.

Ledelsen og medarbejderne havde i forvejen 15 procent af aktierne, men udvider altså nu medejerskabet. Claus Ravnsbo oplyser, at der er tale om "et tocifret antal medarbejdere". fordelt på både Danmark, Norge og Sverige.

- Det er en kæmpemæssig styrke for os, at vi kan tilbyde medejerskab til dygtige nøglemedarbejere og til morgendagens stjerner. At kunne tiltrække og fastholde de dygtigste profiler i branchen er afgørende for, at vi kan indfri vores vækstambitioner, fastslår direktøren.

Triton også på banen i 2017

Han ønsker ikke at oplyse noget om de beløb, der er involveret i handlen. Gennemførelsen  er betinget af endelig godkendelse fra de relevante konkurrencemyndigheder.

- Men vi er superglade for at få en superdygtig og velrenommeret virksomhed ind som ny ejer. Vi har i forvejen et godt kendskab til Triton, ikke mindst fordi de også var inde i billedet som eventuel køber, da Credo købte i 2017, fortæller Claus Ravnsbo.

Han fremhæver, at i Credos ejerperiode er Geia Food gået fra at være en dansk virksomhed med kontorer i Norge og Sverige til at være en ægte skandinavisk virksomhed "med et stærkt fokus på at udvikle de markeder, vi opererer i".

Virksomheden har cirka 120 medarbejdere fordelt på lokationer i Danmark, Norge, Finland og Sverige.

Geia Food er endnu ikke klar med sit regnskab for 2020, og Claus Ravnsbo er ikke p.t. klar til at løfte sløret for, hvordan det ser ud. 

I 2019 var der en rekordomsætning på 1,655 milliarder kroner og et overskud på 8,3 millioner. 

Noget tyder på, at omsætningen i 2020 blev endnu højere. I hvert fald oplyser Claus Ravnsbo, at virksomheden satser på at fordoble omsætningen i 2025, så den vil være dobbelt så stor som i 2020.

- Vi skal runde fire milliarder i omsætning i 2025, bemærker han.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.081