23948sdkhjf

Efter ni måneder og to konkurser: Multiforms nye direktør er klar til vækst

Da Allan Meyer i juli 2020 satte sig i direktørstolen hos køkkenproducenten Multiform, lød opgaven på en turnaround. Forud var gået et 2019 med milliontab, efter overskuddet i syv år havde været støt stigende, og øverst på den nye direktørs to-do-liste stod ét ord: Oprydning.

– Først og fremmest var det et spørgsmål om at få rettet op på det, jeg så som nogle fejlbeslutninger. Det skete blandt andet gennem to konkurser, og det er selvfølgelig ærgerligt, men også en nødvendighed at der blev ryddet op, inden vi kan komme fremad, fortæller Allan Meyer, der peger på at de to konkurser i henholdsvis Kolding og Aabenraa hovedsageligt ramte Multiform selv.

– Vi var selv de primære kreditorer i begge forretninger, så der er ikke kommet nogle kunder i klemme, og vi har gjort det på den pæne måde, lyder det fra Allan Meyer.

Han medgiver imidlertid, at manøvren har kostet.

– Resultat i 2020 bliver heller ikke godt, for det blev da lidt en dyr omgang. Men vi har haft vækst, og det går den rigtige vej, slår direktøren fast.

Skal have den position, vi berettiger til

Ifølge Allan Meyer er der i løbet af hans første ni måneder som Multiform-direktør også arbejdet en del med tilliden mellem fabrikken i Kibæk og køkkenproducentens danske forhandlere, der i dag tæller ni styk.

– Grundlæggende beror alt jo på relationer og kommunikation, og det samme gælder i det har tilfælde, så vi er gået ind i en åben dialog med forhandlerne om, hvordan vil skal udvikle brandet i fællesskab, forklarer han.

Og med oprydning og relationsarbejdet på plads er Allan Meyer nu klar til at koncentrere sig om at skubbe på den vækst, han vurderer, der er gode muligheder for at accelerere.

– Vi skal have den position, vi berettiger til. I highend-segmentet, hvor vi befinder os, er der ikke så mange aktører, selvom der er kommet en del mindre til, og i min optik er Multiform klart den kæde, der står stærkest.

– Vi har nogle dygtige forhandlere, mange af dem med mange års erfaring og kendskab til produkterne, og vi har et fantastisk stærkt brand – og så har vi en ejerkoncern, der ikke tænker i at leane og rationalisere, men som vil udvikle Multiform og vores fokus på de kundetilpassede løsninger, så det er i høj grad et spørgsmål om at finde tilbage til de gamle dyder og sætte kundeoplevelsen i centrum, fortæller han.

Vil selv præge nytilkomne

Ifølge Allan Meyer er indsatsen allerede begyndt at bære frugt, og i øjeblikket er man på jagt efter flere hænder til fabrikken.

– Vi mangler kompetente snedkere og folk, der kan lak og maling. Vi er skal også have fundet en ny maskinsnedkerlærling, og så er vi lige blevet godkendt til at tage kontorelever, så vi begynder at kunne supportere vores eget system med medarbejdere, vi selv har præget, fortæller han.

Også på forhandlerfronten understreger Multiform-direktøren, at de rigtige mennesker er afgørende, og man er således blevet mere selektiv, når der skal indgås aftaler. Blandt andet derfor har Allan Meyer en stærk tro på, at det ender bedre end sidst, når Multiform efter planen senere på året atter slår dørene op til en butik i Kolding.

– Her har vi lavet en mundtlig aftale med en forhandler, som allerede befinder sig i branchen, som kender os og vores produkter, og som har nogle klare visioner og holdninger, der skaber et godt fundament, forklarer han og peger på, at Kolding skal dække hele det syd- og sønderjyske område.

– Så på den måde har vi slået to halvdårlige butikker sammen til en, der bliver rigtig god, lyder det med en vis lune.

Skandinavien først for

Udover den koldingensiske genkomst kommer 2021 til at byde på endnu en engelsk forhandler, og så skal strategiplanen for de kommende tre til fem år færdiggøres, fortæller Allan Meyer.

– Det skulle så gerne udmønte sig i en fornuftig vækst og også gerne i nogle flere forhandlere, men det bliver ikke i Danmark, slår han fast.

Til gengæld er blikket i første omgang rettet mod resten af Skandinavien, hvor køkkenkæden i dag har fem norske forhandlere og en enkelt svensk.

– I sidste ende er vi jo ejet af en privat kapitalfond med rødder i Sverige (Ballingslöv, red.), så der skal vi selvfølgelig have en større repræsentation, end den ene forhandler, vi har i dag, forklarer Allan Meyer.

Han vurderer, at der i de to lande til sammen er plads til yderligere fem-syv Multiform-butikker.

– Vi har ikke behov for at ligge i hver lille provinsby; hvis man køber et køkken i den prisklasse, hvor vi ligger, så er man også villig til at køre en times tid for at se på det, så vi skal kun være i de områder, hvor der kan drives en rentabel forretning, lyder det.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.078