23948sdkhjf

Ambivalent Aubo-direktør lader konfettien blive i skuffen

– Havde vi lavet det her resultat i et helt almindeligt år, så havde jeg nok selv været ude og blæse i trompeten og smide med konfetti.

Sådan lyder det fra Torben Andersen, adm. direktør i køkkenvirksomheden Aubo Production, der kan se tilbage på et 2020, hvor bruttofortjenesten blev godt 8 mio. kr. større, mens resultatet før skat voksede med godt 5 mio. til 25,9 mio. kr. Men det har langt fra været noget almindeligt år for hverken Aubo eller resten af landets virksomheder.

– Derfor er jeg også lidt ambivalent omkring det her resultat, for det skyldes jo i høj grad, at forbrugerne ikke har kunnet bruge deres penge på ting som rejser, restaurationsbesøg og oplevelser, og på den baggrund er der mange, der slet ikke har haft mulighed for at drive erhverv, forklarer han.

Således er det svært for Aubo-direktøren at slippe fornemmelsen af, at den medvind, han og resten af branchen har oplevet, er kommet på bekostning af andres kvaler.

– Men selvfølgelig er vi, isoleret set, godt tilfredse med det resultat, vi har lavet, lyder det.

Knaphed i horisonten

Torben Andersen fortæller, at den høje aktivitet, der prægede køkkenproducentens 2020, er fortsat ind i det nye år.

– Når man kigger på Europa i dag, er det jo stadig sådan, at forbrugerne ikke kan bruge pengene på ret meget andet end varer, og det betyder, at vi lige nu står i en svær situation, fordi efterspørgslen på råvarer er så voldsom, forklarer han.

Det ses både i byggeriet, hvor der flere gange er varslet prisstigninger, og i industrien, hvor aktørerne slås om det, der er.

– Mange leverandører er i øjeblikket oppe at køre med fordoblede leveringstider, og så sker der jo til gengæld det, at alle vi producenter skruer op for stødpudelageret, så vi ikke risikerer at løbe tør, forklarer Aubo-direktøren og fortsætter:

– Det betyder jo også, at der af den grund i øjeblikket er mange flere ordrer i omløb, end der egentlig er behov for, hvilket jo forstærker problemet yderligere.

Selvom Aubo er gået ind i 2021 med en historisk høj ordrebeholdning, er der altså mørke skyer i horisonten.

– Vi risikerer, at det bliver knapt at komme til at levere, men det er noget, man oplever på tværs af brancher, så det er langt fra enestående for køkkenindustrien, fortæller Torben Andersen.

Fortsætter investeringerne

Mens det er svært at spå om udviklingen på råvarefronten, er de nærmeste fremtidsudsigter for Aubo på andre områder mere sikre. Det gælder blandt andet, når det kommer til investeringer, hvor virksomheden de seneste år har højnet niveauet betragteligt. Siden 2017 er der investeret mere end 35 mio.kr. i materielle anlægsaktiver, og der er ingen planer om at skrue ned lige med det første.

– Vi har fået bevis for, at når vi investerer offensivt, kan vi se gode resultater, så vi er stadig meget, meget offensive, slår Torben Andersen fast, og peger på, at fokusområdet til gengæld har ændret sig.

– Vi har opført fem byggerier de sidste fire år, så nu kigger vi i stedet på udbygningen af maskiner og produktionsapparatet, ligesom IT også kommer til at fylde utrolig meget, fortæller han.

Og så skal køkkenvirksomheden, der ifølge Torben Andersen hidtil har været klassens forsagte dreng, til at råbe lidt højere.

– Vi er i gang med at udrulle en ny brandstrategi, så vi skal ud at fortælle noget mere om, hvem vi er, og hvad vi står for. Vi har en ambition om tocifrede vækstrater hvert år, og det betyder, at vi skal ud og tage nogle markedsandele - det er der mange veje til, men en af dem er at øge kendskabsgraden hos forbrugerne, og der kommer vi for alvor til at sætte ind, lyder det.

Aubo Production A/S
mio. kr. 2020 2019
Bruttofortjeneste 88,7 81,5
Resultat af primær drift 25,0 21,8
Resultat før skat 25,9 20,7
Årets resultat 20,2 15,9
Balancesum 126,7 107,5
Egenkapital 57,1 44,9
Gns. antal ansatte 84 80
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2020.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.11