23948sdkhjf

Designvirksomhed sætter ny milepæl efter syv rekordår i træk

Fra en enkelt sækkestol til fremadstormende designbrand. Aalborgensiske Sackit har for alvor fået vind i sejlene, og 2020 blev syvende år i træk med omsætningsrekord for virksomheden, der nu skruer yderligere op for ambitionerne med målsætningen om en trecifret million-toplinje.

– Som alle andre blev vi bragt i en usikker situation, da Covid-19 ramte Danmark. Men vi handlede hurtigt og skar kraftigt i driftsomkostningerne for at få flere ressourcer til onlinesalg og -markedsføring, fortæller adm. direktør Kristoffer Glerup.

Kurs mod 100 millioner

At dømme efter tallene gav den beslutning gevinst for Sackit, der i 2020 kunne se resultatet før skat vokse fra 2,5 til 4,1 mio. kr., mens bruttofortjenesten voksede fra 11,9 til 15,9 mio. kr. Virksomheden oplyser ikke omsætningstal, men ifølge en pressemeddelelse voksede toplinjen i årets løb med 10 pct. Og i år skal den være trecifret, lyder ambitionen.  

– Vi tager nogle store skridt frem på flere fronter lige nu. Onlinesalget er nærmest eksploderet, siden vi lancerede en ny webshop i januar. Nu er detailhandlen genåbnet, og det gør, at vi for alvor kan skyde gang i et nyt samarbejde med Humac, som vi indgik før jul, lyder det fra Kristoffer Glerup, der også peger på, at 2021 desuden kommer til at byde på et rekordstort antal produktlanceringer for virksomheden.

– Blandt andet en stor outdoor-kollektion, som vi har meget høje forventninger til. Alt det gør, at vi kan skrue helt op for ambitionerne i år, vurderer han.

Lykkes Sackit med at runde de 100 mio. i indeværende år, svarer det ifølge virksomheden til, at omsætningen på bare tre år er blevet fordoblet.

Flere hænder, mere plads

Den aktuelle vækst betyder, at Sackit skal styrkes med nye kompetencer inden for blandt andet marketing, e-commerce, produktudvikling, og kundeservice. Forventningen er, at medarbejderstaben vokser fra de nuværende 19 til 25 inden for den nærmeste fremtid, ligesom jagten på større lokaler også snart genoptages – et projekt der ellers blev sat i bero, da samfundet lukkede ned sidste forår.

Trods nedlukning og usikkerhed valgte virksomheden i 2020 at fastholde et historisk højt budget til produktudvikling. Det skaber lige nu ekstra travlhed på Lyngvej i det sydvestlige Aalborg, hvor forberedelserne til lanceringen af en ny outdoor-kollektion tager form. I denne måned tager Sackit sine første skridt ind på markedet for belysning med lanceringen af en serie genopladelige lamper til udendørs brug. Herefter følger en modulopbygget udendørssofa med tilhørende sofabord samt en række accessories.

– Sidste år steg vores salg af udendørsmøbler kraftigt, fordi mange skulle arbejde hjemmefra, og ingen kunne komme ud at rejse. I år går vi ind i foråret efter en lang vinter, hvor alle har været lukket inde. Alle hungrer efter at komme ud, og derfor tror jeg, at salget stikker helt af, siger Kristoffer Glerup.

SACKit ApS
mio. kr. 2020 2019
Bruttofortjeneste 15,9 11,9
Resultat før af- og nedskrivninger 7,2 4,4
Resultat før skat 4,1 2,5
Årets resultat 3,3 1,9
Balancesum 38,3 29,8
Egenkapital 8,0 5,8
Gns. antal ansatte 16 14
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2020.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.094