23948sdkhjf

Orkla-topchef efter fusion: Det er ikke en kortsigtet spareøvelse

Den fusion, som fødevarekoncernen Orkla i denne uge offentliggjorde i Danmark, handler ikke om at spare.

Det fastslår Carsten Hänel, der kommer ud af fusionen som topchef for Orkla Danmark. Hidtil har han været administrerende direktør i Orkla Foods Danmark, der er smeltet sammen med Orkla Confectionary & Snacks Danmark under det nye, kortere navn.

Beder man Carsten Hänel om at uddybe, hvorfor det er en god idé at fusionere de to virksomheder, lyder svaret således:

- Vi sammenlægger to af Orklas stærke mærkevarevirksomheder. Formålet med denne sammenlægning er at sikre Orkla Danmark den nødvendige styrke og kompetence til at imødekomme de mange forandringer, som vi ser i omverdenen for øjeblikket.

- Det handler således om, at vi skal stå stærkere i forhold til at ruste os til den øgede digitalisering, ændrede forbrugeradfærd, forventninger til bæredygtighed og ikke mindst kampen om de dygtige medarbejdere og talenter.

Samme medarbejderstab som hidtil

Carsten Hänel lader forstå, at der er lagt op til at fastholde antallet af medarbejdere på de godt 500, der tilsammen var i de to fusionerede virksomheder.

- Sammenlægningen er ikke tænkt som en kortsigtet spareøvelse, men snarere en styrkelse af Orkla Danmark på sigt.

- Vi ønsker at samle vores kræfter for at skabe en endnu stærkere vækstplatform, og dermed fortsætte med at tilbyde vores kunder og forbrugere stærke mærkevarer og innovationer inden for en lang række kategorier når det gælder foods, snacks og konfekture.

- Dette vil ske med udgangspunkt i den samme medarbejderstab som hidtil, og så vil vi over de kommende måneder finde ud af, hvordan vi afdeling for afdeling organiserer os bedst i fremtiden, fortæller han.

Orkla Danmark har hovedkvarter i Vallensbæk og fødevarefabrikker i Søndersø (Kims chips og snacks), Skælskør (brands som Beauvais og Den Gamle Fabrik ) og Kolding (convenienceproducenten Easyfood).

- Allervigtigst at fastholde momentum


- Hvad vil du primært fokusere på som direktør for den fusionerede virksomhed?

- Allervigtigst er, at vi fastholder vores momentum i markedet og servicerer vores kunder på samme høje niveau som hidtil. Der skal eksekveres på allerede lagte planer med fuld fokus.

- Samtidig starter vi integrationsprocessen med et team bestående af kolleger fra de forskellige kategorier og lokationer. Vi ønsker at tage det bedste med fra begge tidligere selskaber og skabe det nye Orkla Danmark. Og det har vi rigtig god forudsætning for, fordi vi i forvejen er i Orkla-familien sammen, og mange kender hinanden godt og samarbejder allerede.  

- Og endelig er en sådan sammenlægning en oplagt mulighed for at få fastlagt en ny, fælles strategi for vores samlede selskab, så vi netop bliver endnu bedre rustet til at gribe mulighederne ved den øgede digitalisering, ændrede forbrugeradfærd samt andre væsentlige bevægelser i vores omverden.

- Hvad ser du som succeskriteriet?

- Succeskriteriet vil være at skabe en solid platform for langsigtet vækst med både nuværende og nye, stærke brands, inden for nuværende og nye kategorier.

- Samtidig vil vi i endnu højere grad være attraktiv arbejdsplads, der kan tiltrække og fastholde de bedste kompetencer på tværs af vores mange lokationer fordelt i Danmark, svarer Carsten Hänel.

Ud over de nu to fusionerede selskaber består Orkla i Danmark af Orkla Care og Orkla Food Ingredients. Sidstnævnte omfatter Odense Marcipan Group, Dragsbæk/Naturli', Credin og CBP.  Ingen af disse virksomheder er berørt af sammenlægningen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.094