23948sdkhjf

Nyt konsortium vil kommercialisere slam til jetbrændstof

Med en teknologi, som efterligner naturens proces til at lave olie, vil et nyt konsortium nu arbejde på at kommercialisere bæredygtigt brændstof til fly- og skibstrafik.

Med 30 millioner kroner fra Innovationsfonden går 17 partnere fra Danmark og andre europæiske lande nu til den ambitiøse opgave.

I stedet for at bruge millioner af år som naturen bruger på processen, så er målet, at man på 20 minutter kan omdanne bioaffald og rest-biomasse til produktion af bæredygtigt brændstof.

Grundteknologien, hydrothermal liquefaction (HTL), er under demonstration i Norge, og projektet bygger videre herpå ved at fokusere på selve raffineringsprocesserne og de færdige brændstoffer.

- Som et led i den grønne omstilling er det vigtigt at udnytte vores mulighed for at anvende bioaffald og rest-biomasse til produktion af bæredygtigt brændstof. Ikke mindst til de dele af transportsektoren, der ikke let lader sig elektrificere, siger Jeppe Grue, teknisk direktør i COWI, der 

- Vi ser et stort potentiale i teknologien og er stolte af at være en del af et konsortium, der dækker hele værdikæden; dette er af afgørende betydning for at det kan lykkes at få både et teknologisk og markedsmæssigt gennembrud. COWI ser sig selv som en naturlig spiller, der medvirker til sektorkoblingen og integration af alle led i værdikæden, siger Jeppe Grue

De 17 deltagere: 

Steeper Energy ApS (Denmark)

COWI A/S (Denmark)

Aalborg University (Denmark)

Aalborg Airport (Denmark)

Aarhus Airport (Denmark)

Billund Airport (Denmark),

DCC & Shell Aviation Denmark

Aalborg Harbour (Denmark)

Aarhus Harbour (Denmark)

Alfa Laval A/S (Denmark)

A/S Dansk Shell

AP Møller-Maersk (Denmark)

Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR, Germany) 

IFP Energie Nouvelles (France)

Greenfuelhub (Switzerland)

SkyNRG (Netherlands)

Energy Cluster Denmark.

Projektet fokuserer på den tunge transport

Tung trafik, og særligt netop luft- og søfart, er et af de områder der har de største udfordringer med at skabe væsentlige CO2 reduktioner og dermed bidrage til at leve op til såvel nationale som EU og globale målsætninger.

Bæredygtige brændstoffer er identificeret som en mulig løsning herpå, og derfor fokuserer konsortiet på de tekniske og økonomiske udfordringer i at producere og markedsføre bæredygtige brændstoffer til begge sektorer.

Således er målet, at projektet skal tilvejebringe såvel tekniske data, forretningsmodeller som implementerings-scenarier for en række værdikæder helt fra inputmateriale i form af organisk husholdningsaffald og landbrugsresidualer, til de færdige og markedsføringsklare brændstoffer, og inkludere kvantificerede GHG reduktioner og sektorkoblingsaspekter, herunder særligt udnyttelsen af grøn brint og cirkulær udnyttelse af ressourcer. 

- Vi ser et muligt potentiale i at udvikle teknologi til at forarbejde HTL olier til brændstoffer på det danske marked. Vi er for nylig blevet certificeret til at kunne raffinere bioolieprodukter, og dette er et spændende nyt skridt, siger Technology Manager Kristen Kristensen fra Shell-Raffinaderiet i Fredericia. 

Konsortiet dækker hele værdikæden

Steeper Energy ApS, der er i gang med at opføre verdens første HTL anlæg i skala i Norge til produktion af bio-olie fra restfraktioner fra skovbrug, deltager som teknologi-leverandør i projektet.

Adgang til anlægget i Norge gør, at der i projektet kan arbejdes med store mængder HTL bio-olie, noget der indtil nu har været en flaskehals for udviklingen.

- Steeper Energy har stor erfaring med HTL teknologien, som i vores udgave hedder Hydrofaction, og er allerede involveret i et større demonstrationsprojekt i Norge. Steeper Energy arbejder endvidere med raffinering af den olie, der produceres fra Hydrofaction processen, siger Steen Iversen, der er  teknisk direktør hos Steeper Energy.

- Etablering af den samlede værdikæde, som samarbejdet sigter mod, er derfor af afgørende vigtighed for den fremadrettede succes for Steeper Energy som teknologileverandør, siger Steen Iversen.

Ser frem til at formidle resultaterne

Med deltagelse af Energy Cluster Denmark til formidling og networking er hele værdikæden repræsenteret i konsortiet, og der kan arbejdes målrettet med scenarier og nye forretningsmodeller inden for produktion og distribution af bæredygtige brændstoffer til såvel den maritime sektor som til luftfarten, samt hvordan disse bidrager kvantitativt til de danske klimamål. 

- Der er et stort potentiale i at udvikle bæredygtigt brændstof til transportbranchen. Nu handler det først om at identificere de teknologiske udfordringer og barrierer for at få teknologierne på markedet. Og så overvinde barrierne via innovationsprojekter, der leverer konkrete resultater. Den opgave glæder vi os til at løfte - og ikke mindst til at formidle resultaterne fra projektet, så vi kan rejse finansiering til at få løsningerne helt ud på markedet, siger Glenda Napier, CEO i Energy Cluster Denmark

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.078