23948sdkhjf

Digital fremskynding vejer op for tabt kontraktmarked hos designvirksomhed

Et punkteret kontraktmarked tog hverken pusten eller modet fra det kapitalfondsejede designselskab Menu, der i seneste regnskabsår formåede at veje op for tabte kontrakter ved at skrue op i de digitale kanaler.   

Det fortæller adm. direktør Danny Feltmann til Wood Supply.  

– Vi kom ud af 2019 med en samlet fremgang i salget på 37 pct., og her var væksten i høj grad drevet af kontraktmarkedet, men da vi nåede til marts 2020, var det netop kontraktmarkedet, der bremsede op, forklarer Menu-direktøren.  

Opmanding rullet tilbage 

Det betød blandt andet, at den opmanding, Menu havde taget hul på i udgangen af vækståret 2019 måtte rulles tilbage. 

– Da vi ramte 11. marts, måtte vi erkende, at det nok ville blive et noget fladt år, så det gav god mening lige at rulle tilbage til 2019-niveau, fortæller Danny Feltmann.  

Det drejede sig om cirka 10 stillinger, men de sparede driftsomkostninger hos selskabet, der i dag beskæftiger i omegnen af 90 ansatte, er imidlertid ikke noget, der afspejles af virksomhedens 2020-regnskab. En omlægning til forskudt regnskabsår betyder nemlig, at årets sidste kvartal, hvor tilpasningen fik fuld effekt, først kan ses i næste års regnskab.  

– Der kan vi så til gengæld glæde os over, at vi har lagt ud med det bedste kvartal nogensinde på både omsætning og indtjening, lyder det fra Menu-direktøren.  

Omlægningen af regnskabsåret betyder også, at 2020-tallene dækker over blot ni måneder, og således ikke er sammenlignelige med foregående års. Ifølge Menu er bruttoresultatet på 45 mio. kr. dog udtryk for, at niveauet er holdt stabilt, og også det justerede driftsresultat på 4 mio. kr. glæder man sig over hos designselskabet, der har hovedsæde i Københavns Nordhavn.  

– At vi så kommer ud med røde tal på bunden, skyldes primært immaterielle afskrivninger i forbindelse med  vores opkøb af det amerikanske distributionsselskab, fortæller Danny Feltmann om resultatet, der før skat lander på – 23 mio. kr.  

Vækst på USA og digitale fremskyndinger  

Mens kontraktmarkedet altså i nogen grad svigtede Menu sidste år, understreger Danny Feltmann, at de private kunder har opvejet for størsteparten af den tilbagegang.   

– Særligt har vi set de digitale kanaler og vores omnichannel-forhandlere gå frem, og det har været tydeligt på tværs af branchen, at kunderne i høj grad har rettet blikket mod de hjemlige omgivelser, nu de ikke har kunnet rejse, fortæller han.  

Også det amerikanske marked er værd at fremhæve for Menu, der henter mere end 90pct. af sin omsætning uden for de danske grænser.  

– På vores egen amerikanske webshop har væksten været på 50 pct., lyder det fra direktøren, der peger på, at den forandrede virkelighed også betød fremrykningen af en række digitale satsninger.  

– Den amerikanske succes med websalg har medført, at vi også har trukket webshoppen ind i Danmark og Tyskland, og allerede i næste uge ruller den ud til 13 yderligere europæiske markeder. Desuden har vi fornyet vores online b2b-kanal, ligesom vi nu har et digitalt kommunikationsværktøj til virtuelle kundemøder, fortæller Danny Feltmann. 

Det har ifølge direktøren betydet ”kraftige investeringer” i den digitale udvikling.  

– Men til gengæld har vi jo ikke kunnet komme på messer, som jo heller ikke er en gratis omgang, så vi har omprioriteret i budgetterne, forklarer han.  

Et paradigmeskift og et fortsat fokus 

Danny Feltmann glæder sig over den digitale fremskyning, som han forventer, vil bære yderligere frugt i de kommende år.  

– Jeg kommer selv fra modebranchen, hvor vi i 2010’erne så en markant transformation til det digitale, og jeg tror, det er samme paradigmeskift, vi nu har set i møbel- og interiørbranchen; det bliver det, der skaber tendensen for, hvordan vi går ind i 20’erne, og derfor er det godt at se, vi har en platform, der har bevidst sit værd, forklarer han.  

Udover at fremtiden forventes at blive mere digital kommer den for Menu også til at betyde yderligere cementering af positionen som møbelbrand på verdens store markeder.  

– Vi fortsætter den plan og strategi vi har med fokus på at styrke USA, som fortsat er et vigtigt marked, der skal stå stabilt, men vi mander også op i Asien, hvor vi har et stykke arbejde foran os med at finde de rigtige forhandlere, efter vi har ændret fokus fra primært accessoires til i højere grad at fokusere på møbler og lamper, lyder planerne fra Danny Feltmann.   

Menu Holding A/S
mio. kr. 2020* 2019
Bruttofortjeneste 44,7 79,1
Resultat før afskrivninger 3,4 24,3
Resultat før skat - 23,4 - 16,7
Årets resultat - 19,9 - 15,4
Balancesum 418,9 403,8
Egenkapital 168,6 187,1
Gns. antal ansatte 79 81

Regnskabsåret blev afsluttet 30. september 2020.

*Regnskabsåret 2020 dækker over 9 mdr. og tallene er således ikke direkte sammenlignelige.

 

Læs mere om: Menu
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.125