23948sdkhjf

Efter mindre end et år - endnu en chef stopper på Storstrømsbroen

Der er travlhed ved udgangen på byggeriet af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.

Efter mindre end et år i spidsen for det statslige byggeri har den italienske projektdirektør Emanuele Lancellotti nemlig forladt projektet.

Det skriver Fagbladet 3F.

Det er det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der har kontrakten på Storstrømsbroen, som står til at koste 2,1 mia. kr. 

Den første chef på brobyggeriet, Ennio Buson, holdt kun i lidt over et år, og da Emanuele Lancellotti overtog styringen 6. januar 2020, var opgaven blandt andet at undgå forsinkelser og manøvrere uden om flere af de problemer, der har plaget byggeriet.

I løbet af det seneste år er det imidlertid kommet frem, at den nye bro er et halvt år bag tidsplanen og risikerer at blive yderligere forsinket.

Samtidig gik SBJV i minus med 155 mio. kr. i det seneste regnskab.

SBJV oplyser til Fagbladet 3F, at Emanuelle Lancellotti er stoppet på Storstrømsbroen efter eget ønske, men kommer ikke nærmere ind på, hvordan de aktuelle problemer med tidsplan og økonomi spiller ind på udskiftningen i toppen af byggekonsortiet.

Afløseren for Emanuele Lancelloti – og dermed den tredje chef på det to år gamle brobyggeri – bliver italienske Aldo Cattaneo.

- Hovedfokus for Aldo Cattaneo er at fortsætte arbejdet med at bygge den nye Storstrømsbro. Det er korrekt, at både tidsplan og budget er udfordret, blandt andet som følge af det rekordvåde år i 2019 og den globale pandemi i hele 2020, lyder det i et skriftligt svar fra SBJV’s danske pressetalsmand Christian Lemvigh til Fagbladet 3F.

Ifølge Vejdirektoratet, der er statens bygherre på Storstrømsbroen, og som har presset på for at få mere fart på opførelsen af den nye bro, er den aktuelle corona-epidemi dog langtfra hele forklaringen på forsinkelserne.

I en statusrapport fra begyndelsen af maj peger Vejdirektoratet på mangelfuld planlægning og strukturering som en af hovedårsagerne til, at SBJV halser efter tidsplanen.

Den nye bro skulle oprindeligt have stået klar til biltrafik i 2022 og togtrafik i 2023, men det er nu udskudt til henholdsvis 2023 og 2024.

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.094