23948sdkhjf

Installatør-direktør i spidsen for 1.100 ansatte: - To opkøb er aldrig ens

Siden Trøjborg Elinstallation, blev opkøbt tilbage i 1984 og sidenhen er blevet til det i dag landsdækkende installatørfirma El:Con, har strategien været at vækste organisk og gennem opkøb. I dag har virksomheden i omegnen af 1.100 medarbejdere.

Mange virksomhedsopkøb er derfor løbet i åen siden startskuddet tilbage i 1984. De seneste fem års tid har Jesper Knudsen stået i spidsen for det hele, og han har oplevet lidt af hvert - positivt som negativt - i arbejdet for at blive en af landets største el-installatører. Hans oplevelse er, at et opkøb indebærer meget mere end at skifte navnet på firmabilen.

– Mennesker, følelser og kultur kan ikke puttes i regneark, og de dygtige ejerledere, vi køber virksomhederne af, kommer med stor passion og viden, som vi skal få gavn af i vores El:Con-skabelon, siger Jesper Knudsen i en pressemeddelelse.

- To opkøb er aldrig ens

Siden han tiltrådte som direktør for El:Con i 2015, har hans tid været præget af konsolidering for at erhverve sig tre væsentlige konkurrenceparametre: Markedsandele, viden og professionalisering. Og som han forklarer, er det en balancering på en knivsæg, når man overtager virksomheder:

– Medarbejdere og ejerledere skifter roller og ser deres hjerteblod opslugt af en stor koncern. Derfor er øvelsen for mig som leder altid at huske, at to opkøb aldrig er ens, siger Jesper Knudsen. 

– Når vi får 50 nye medarbejdere gennem et opkøb, skal vi huske, hvor de kommer fra, og hvad der kendetegner dem, så deres kultur og gejst overføres til El:Con-kulturen, fortsætter han.

The Frandsen-Way blev en del af El:Con

Et eksempel på at opkøb altid er forskellige var, da Glostrup-firmaet Frandsen El blev købt i januar 2020. For selvom opkøbet fandt sted for godt et år siden, er det først fra januar 2021, at firmaet bliver en integreret del af El:Con og ikke blot et selvstændigt datterselskab.

I processen har man indarbejdet meget fra “The Frandsen Way” i entreprisemodellen, fortæller Jesper Knudsen om den løsning, der passede til netop dette opkøb. 

– Og her et år senere er vi ved at have kørt deres viden og handlemåde ind i vores entreprisedivision. Det vil nogle måske synes er lang tid, men som sagt er hver opkøb unikt og kræver sin egen tilgang, fortæller El:Con-direktøren.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.079