23948sdkhjf

Erhvervskomet grundlagt på overskydende isoleringsmateriale

Egentlig skulle Jens Christian Mølbjerg og makkeren Tobias Jørgensen bare isolere nogle ejendomme med papiruld og tænkte, at det kunne de da klare selv gøre. Derfor købte de papirisoleringsmateriale og en isoleringsmaskiner på en trailer fra et tysk firma. I dag, to år efter, står de to bag isoleringsfirmaet Isonem, som er vokset fra én afdeling i Vrå mellem Hjørring og Brønderslev til 16 afdelinger over hele landet. 

Efter deres eget isoleringsarbejde satte det nordjyske makkerpar det overskydende isoleringsmateriale til salg på Den Blå Avis. Køberne kunne låne indblæsningsmaskinen kvit og frit. 

– Der gik én uge, så var det væk, fortæller Jens Christian Mølbjerg, som fik blod på tanden. Og da den oprindelige kontakt i Tyskland havde drejet nøglen, valgte de herrer Mølbjerg og Jørgensen at overtage det nordiske agenturet på salg af isoleringsmaterialet. 

– Vi testede det af i Vendsyssel. Det gik fornuftigt, fortæller Jens Christian Mølbjerg om forretningen, der snart fik kunder så langt væk som Fyn, Sjælland og Esbjerg. 

Coronabølgen skubbede firmaet frem

Tidligt lavede Isonem-makkerparret en stor, forkromet plan for en udrulning på landsplan, ligesom de fik udfærdiget en franchisekontrakt. Den første franchisetager blev landet i november 2019; Grønfeldt Byggecenter på Djursland, som stadig er eneste byggecenter i franchise-folden. 

Bølgen begyndte for alvor at rulle efter, at coronanedlukningen holdt mange hjemme: 

– Folk fik tid til at sidde ved computeren og tjekke op på besparelser på varmen, siger Jens Christian Mølbjerg og tilføjede, at flere håndværkere samtidig fik øjnene op for muligheden for at blive franchisetager. 

Nu er antallet af afdelinger så vokset til 16, og Isonem-bagmanden forhandler pt. med yderligere en håndfuld. Og tallet ser ud til at passere de 30 i løbet af 2021, vurderer Jens Christian Mølbjerg, der dog holder lidt igen: 

– Vi vil ikke starte for mange op på én gang - de skal hjælpes ordentligt i gang, forklarer han og uddyber, at nye franchisetagere målrettes efter område, Isonem ikke allerede dækker. 

Droppede egen franchise tre år tidligere end planlagt

For at få tid til at tage hånd om den overordnede styring, starte nye afdelinger op, stå for logistik med mere, slap Jens Christian Mølbjerg i sommer selv tøjlerne på sin franchise i Vendsyssel.

– Vi havde tænkte det som et logisk skridt i år fire eller fem. Men det skete allerede i år halvandet, lyder det. 

Kernen i isonems forretning er et gør-det-selv koncept. Kunden låner trailer med maskine til indblæsning af isoleringsmaterialet, køber papirulden og står i udgangspunktet selv for arbejdet. Alternativt kan franchisetageren sælge sine timer, enten ved at hjælpe med isoleringsopgaven eller udføre alt arbejdet. 

Vil have flest muligt i folden hurtigt

Isonems forretningsmodel indebærer, at franchisetagere – typisk håndværkere og lignende små firmaer - køber sig ind samt investerer i udstyr og isoleringsmateriale fra Isonem. Og de priser er holdt” til den rette pris” for at gøre det attraktivt for franchisetagere: 

– Grundet Isonems agentur og volume kan vi tilbyde vores franschisere rigtig skrape indkøbspriser så de kan tjene gode penge. Det skal være en god forretning for franchisetagerme, ellers kan de lige så godt lave en tømreropgave, forklarer Jens Christian Mølbjerg og påpeger, at det er et strategisk valg. Målet er ganske enkelt hurtigt at lande så mange aftaler som muligt. Og strategien ser ud til at virke. 

Med de mange håndværkere i folden forventer firmaet at levere 900-1000 ton indblæst isoleringsmateriale i år. 

Kerneforretningen er stadig isolering af ét hus ad gangen, men større opgaver er også begyndt at lande hos franchisetagerne. Blandt dem er 66 nye rækkehuse i Aalborg-forstaden Gistrup, en opgave som alene kræver omkring 70 ton isoleringsmateriale. 

Agentur i Norden skal forstås bogstaveligt 

Succesen og det medfølgende øgede behov for leverancesikkerhed har fået Isonem til at brede leverandørnettet ud. Hvor man startede med én leverandør, indgik firmaet for nogle måneder siden også en aftale om det nordiske agentur for en svenske producent af isoleringsmateriale. 

– Vi har en masterplan, men hvornår den skal have gas, er vi ikke nået til, siger Jens Christian Mølbjerg og henviser til, at firmaet med det nordiske agentur i hånden har planer, der dækker resten af Norden – med tiden. 

– Det bliver først, når Danmark er fyldt ud. Jeg har ikke tid nu til at kaste min kærlighed på Norge og Sverige. Den indsats vil kræve alt for meget. Så vil nogen være skuffede over min indsat i Danmark, forklarer han. 

– Nu skal vi ride bølgen, som går vores vej, slutter Jens Christian Mølbjerg.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.094