23948sdkhjf

Kobles af Nordjyllandsværket: Tankanlæg bliver buffer for fjernvarmen

Port of Aalborg, der ejer og driver kul- og olieterminalen ved Nordjyllandsværket, har igangsat en ombygning af varmetilførslen til terminalens fire 55.000 kubikmeter store tanke, der i løbet af de kommende måneder overgår fra at blive opvarmet via damp fra Nordjyllandsværkets blok 3 til at blive tilsluttet Aalborgs fjernvarmenet. 

Dermed bliver tankene, hvor der opbevares skibsbrændstof med lavt svovlindhold, allerede i år uafhængige af varme fra Nordjyllandsværket, hvis sidste kulfyrede blok skal være udfaset i 2028. 

- Med konverteringen af varmeforsyningen går vi fra at opvarme tankene med damp fra kul til at opvarme med fjernvarme fra Aalborg Forsynings fjernvarmenet. Det er endnu et vigtig skridt i fremtidssikringen af terminalen ved Nordjyllandsværket og medfører samtidig en markant reduktion af tankenes CO2-belastning på mellem 80 og 90 procent, fortæller adm. direktør i Port of Aalborg, Claus Holstein, og fortsætter:

- Vi har jo længe vidst, at Nordjyllandsværket står foran en større transformation frem mod 2028, der blandt andet indebærer, at vi skulle finde en anden måde at opvarme vores tankanlæg på. Det kunne for eksempel være via gas eller træflis, men vi har set store fordele i fjernvarmen.

En buffer for fjernvarmen

Claus Holstein fortæller, at Port of Aalborg er i dialog med Aalborg Forsyning om, hvordan varmen kan tilføres på den mest optimale måde. Det har dog været indviklet, da det ikke er en løsning, man ser mange steder.

- Vi kommer til at etablere en relativt avanceret styring af varmesystemet med henblik på dels at drifte tankene energioptimalt og dels at tilrettelægge forbruget efter varmeforsyningens driftssituation. Tankanlæggene er yderst velisolerede og behøver derfor ikke konstant varmetilførsel, hvilket betyder, at vi for eksempel kan slække for varmetilførslen i perioder, hvor der er varmeunderskud i fjernvarmenettet, og omvendt tage varme ind i de perioder, hvor der er overskud på varme i forsyningsnettet. På den måde kan tankene fungere lidt som en 'buffer' for Aalborg Forsyning. 

Hos Aalborg Forsyning er direktør i Nordjyllandsværket A/S, Jesper Høstgaard-Jensen, selvsagt tilfreds med projektet.

- Hos Aalborg Forsyning har vi en ambition om at konvertere alt, der er opvarmet med kul, olie og gas til fjernvarme. Med denne konvertering ser vi et eksempel på et synligt og konkret storskala-projekt, hvor industrien tager initiativet. Det er et samarbejde, vi kun kan være meget glade for.  

En del af en større renovering

Ombygningen af varmetilførslen er samtidig sidste etape af en større renovering af de fire tanke, der, inden Port of Aalborg købte kul- og olieterminalen ved Nordjyllandsværket i 2015, havde været inaktive i 15 år. 

- Da vi overtog området, var det med en klar ambition om at reetablere driften af tankanlæggene. Derfor igangsatte vi et større renoveringsprojekt og en modernisering af tankene med fokus på blandt andet isolering, reduktion af elforbrug og optimering af motorstyring mv., og i dag har vi lejeaftaler for alle fire tanke, hvilket er rigtig positivt, siger Claus Holstein.

Fra tidligere at være blevet brugt til opbevaring af brændselsolie til elproduktionen på værket henvender tankene sig i dag fortrinsvis til opbevaring af skibsbrændstof med lavt svovlindhold, som dermed lever op til de skrappe miljøkrav i Østersøen. Netop i forhold til skibsbrændstof er det helt afgørende, at der er styr på varmeforsyningen. Brændstoffet skal nemlig opbevares ved en stabil temperatur, der varierer afhængigt af olietypen.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.125