23948sdkhjf

Stor vækst i andre branchesegmenter får Ajos til at sælge hejseafdeling

Udlejningsvirksomheden Ajos har frasolgt sin hejsafdeling med materiel, ordrebøger samt en stribe medarbejdere til Hejs.dk. Det skriver Ajos i en pressemeddelelse. 

Handlen sker på baggrund af en ny strategi, der skal styrke Ajos’ øvrige aktiviteter i udlejningsbranchen.   

- Vi har gennem lang tid oplevet en stor vækst i nogle af Ajos' andre brancheområder. Det gælder især inden for tårn- og semimobilkraner samt forretningsområdet for pavilloner, moduler og skure, hvor vores fleksible moderne løsninger til midlertidige byggerier er meget eftertragtede. Det betyder, at vi som virksomhed er nødt til at fokusere vores investeringskroner til de vækstområder, forklarer Ole Wamsler, adm. direktør i Ajos, i pressemeddelelsen. 

- Jeg vil gerne understrege, at vores nu frasolgte hejsafdeling er en velfungerende enhed. Den indeholder nogle meget dygtige medarbejdere, en spændende kundegruppe og en solid ordrebog. 2020 har udviklet sig positivt, så frasalget sker ikke af negative årsager, lyder det også fra Ajos-direktøren. 

Parterne har aftalt ikke at offentliggøre prisen på handlen. 

…. kan stort set ikke undgå at blive spurgt ved udbud

Fra købers side er der stor tilfredshed med handlen, hvor Hejs.dk køber markedsandele og får nye medarbejdere med stort kendskab til kunderne i Jylland. 

– Jeg kender Ajos gennem mange år, og i takt med at min virksomhed voksede, blev vi konkurrenter. Jeg har været den største aktør i København i nogle år, og jeg har i lang tid haft ambitioner om at komme ind på markedet i Jylland. Da Ajos satte sin hejsafdeling til salg, indledte vi en dialog, som nu har realiseret en overtagelse, siger Michael Ipsen, adm. direktør i Hejs.dk. 

– Vi kommer op i en kaliber på markedet for hejs, som ingen nogensinde har været i tidligere. Vi kan stort set ikke undgå at blive spurgt ved udbud, men det betyder ikke, at vi automatisk får opgaverne, tilføjer han. 

Konkurrence kræver specialisering 

Med salget af hejsafdelingen kan Ajos fokusere sin forretning. Eksempelvis inden for pavillonmoduler, hvor stigende efterspørgsel kræver løbende og markante investeringer: 

- Det har betydet, at vi har været nødt til at investere mindre i hejs-afdelingen, end vi havde planlagt. Vi har erkendt, at hvis vi ikke løbende kan investere i alle vores forretningsområder, er det en udfordring at fastholde og udvikle ens position i markedet. Specielt også når konsolideringen resulterer i en større og større specialisering, siger Ole Wamsler. 

– Realiteterne er, at vi er oppe imod nogle store udenlandske aktører, og det kræver, at vi specialiserer os. Vi havde en god bredde, men situationen kræver, at vi skærper fokus for at fastholde vores position, og ved at fokusere kan vi fastholde vores konkurrenceevne i resten af forretningen, uddyber han.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.125