23948sdkhjf

Gubi-formand efter bøde: Derfor meldte vi os selv

Fredag landede nyheden om, at designvirksomheden Gubi har accepteret at betale en bøde på 6 mio. kr. for overtrædelse af konkurrencelovgivningen.

Overtrædelsen består i, at Gubi i en periode på ”ikke under 2,5 år” har været ansvarlig for, at ansatte i virksomheden har indgået konkurrencebegrænsende aftaler med en række forhandlere ved at stille krav om, at Gubis vejledende salgspriser skulle overholdes som mindstepriser.

Det var virksomheden selv, der kontaktede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, og bestyrelsesformand Lars Munch har i en mail til Wood Supply svaret på, hvorfor Gubi traf det valg og hvad, der lå til grund for anmeldelsen.

Hvordan kan det lade sig gøre, at der i 2,5 år opereres efter en praksis, der ikke er lovlig? – altså hvordan kan kommunikationen omkring anbefalede mindstepriser opfattes som et krav og ikke en anbefaling i forhandlerledet?

- Vi har fået en henvendelse fra en tidligere forhandler vedr. vores vejledende udsalgspriser, som gjorde os opmærksom på, at vi i nogle tilfælde kunne have overtrådt lovgivningen. Herefter iværksatte vi en ekstern advokatundersøgelse, som viste, at vi har bedt nogle forhandlere om at overholde de vejledende udsalgspriser, og det er ikke tilladt. Derfor kontaktede vi med det samme Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og har indskærpet og præciseret vores interne retningslinjer samt gentaget compliance-træning for alle relevante medarbejdere.

Hvordan kan det være, at det var nødvendigt at foretage en ekstern advokatundersøgelse, da I blev gjort opmærksomme på problemet? 

- Det var afgørende for os at lade en uvildig, professionel part undersøge sagen.

Hvad skyldes det, at I valgte selv at anmelde sagen til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen?

- Vi ønsker naturligvis at drive virksomhed på en ordentlig og redelig måde, hvor vi overholder gældende regler og lovgivning. Derfor iværksatte vi en ekstern advokatundersøgelse, så snart vi fik en henvendelse fra en tidligere forhandler.

Har I en vurdering af, om afgørelsen vil få betydning for jeres salg og indtjening fremadrettet?

- Ved at være åbne om, hvad vi har som virksomhed har lært, og hvilke tiltag vi har iværksat, så håber vi, at vi også fremover kan indgå i positivt samarbejde med alle vores gode partnere.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.298