23948sdkhjf

Aarhus Havn bliver endestation for 1.500 lastvognlæs sand

På Aarhus Å kører lastbiler med ladet fyldt med sand i pendulfart på en få hundrede meter lang – eller kort om man vil – strækning fra de ydre dele af Aarhus Ø til Bassin 7. Rundt regnet bliver det til 1.500 ture i alt. 

Læs også: Aarhus vil være spydspids for geotermien

Transportløsningen flytter 30.000 kbm sand og giver både en besparelse for økonomi og klima samt færre gener for aarhusianerne – alternativet ville være kilometerlange lastbilture gennem Aarhus og til depoter uden for byen. 

De store mængder sand kommer nemlig fra kanaludgravninger på de ydre dele af Aarhus Ø, Pier 4 med blandt andet Isbjerget og Lighthouse, som CG Jensen er i gang med. 

Aftalen om den alternative sandtransport er indgået mellem Aarhus Kommune og Aarhus Havn. Kommunen er så gået videre med arbejdet til CG Jensen, der som hovedentreprenør står for kanaludgravningerne og bortskaffelse af den megen sand, fortæller Gitte E. Frøkjær, projektleder ved Teknik & Miljø i Aarhus Kommune. 

Det er udelukkende ikke-forurenet sand, der ender i Bassin 7, bliver det understreget fra kommunal side. 

Læs også: CG Jensen udpeger ny byggeboss i Østdanmark

Ejerskab over vand og land 

Aarhus Havn har ganske vist overdraget dele af de gamle havnearealer, der er blevet og til stadighed bliver omdannet til bydelen Aarhus Ø, til kommunen. Men Aarhus Havn ejer stadig selve vandområdet, og derfor er det havnen, som skal sige god for opfyldningen, forklarer Thomas Haber Borch, adm. direktør, Aarhus Havn. 

Og havnen tog godt imod sand-forslaget. 

– Vi bidrager naturligvis gerne til at opnå en oplagt miljøgevinst ved at lagre sandet i et bassin, som vi ikke længere bruger til erhvervsmæssig besejling. Desuden vil opfyldningen bidrage til at øge levetiden for kajerne, idet de bliver yderligere stabiliseret af sandet, siger Thomas Haber Borch. 

Aarhus Havn har også selv bidraget til opfyldningen af Bassin 7. Deres del af sandet kommer fra sejlrenden, som med mellemrum skal graves ud. 

Læs også: 60 millioner til landstrøm i Aarhus og København

Sandtransporterne vil ifølge Gitte E. Frøkjær køre til kort efter jul. Arbejdet inklusiv fenderværk, træbeklædning på spuns med mere skal være afsluttet i januar.

Fakta: 1.500 lastbiler sand i Bassin 7 

Udgravningerne finder sted på Pier 4, hvor der i dag er markante byggeriet som Isbjerget og Lighthouse, som hermed opdeles i fire små øer, Ø1 til Ø4. 

Sandet i kanalerne kommer fra Aarhus Bugten, hvorfra det i sin tid blev pumpet ind for at etablere den gamle havn. 

Udgravningen på Pier 4 mellem Ø1 og Ø2 samt det sidste stykke mellem Ø3 og Ø4 afventer, til byggerierne er færdige ud til kanalen. 

Sandet læsses fra lastbilerne og ned i Bassin 7 fra kajkanten på hjørnet af Bernhardt Jensens Boulevard og Pier 3, hvor Mols Linjen lidt endnu er den markante lejer. 

Vanddybden i Bassin 7 sænkes fra 11 meter til fire meter. Fire meter svarer til vanddybden i havnebadet.

 

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.125