23948sdkhjf

Tronskifte: Her er chefens plan for Danmarks næststørste dagligvarekoncern

Den nye topchef i Coop skal behage både bestyrelse og en masse brugsforeninger. Han synes nærmest skræddersyet til opgaven

Han er blevet kaldt både regnearksdreng og kassemester. Et af de største unge talenter i dansk erhvervsliv.

Nu har den 40-årige Kræn Østergaard Nielsen officielt første arbejdsdag som øverste chef i Coop. Og han har allerede løftet sløret for nogle af de meninger og holdninger, som kommer til at sætte sit præg på landets næststørste dagligvarekoncern.

Vi giver dig et overblik.

Læs også: Coops nye topchef er klar til at tage fat: Jeg har mine kæpheste

Lavpris

Den nye topchef siger selv, at han grundlæggende er enig i den vej, som Coop de senere år er gået. Alligevel varsler han et retningsskifte, hvor det foreløbigt er slut med nye, store projekter og idéer.

I stedet skal der fokus på kerneforretningen og den basale drift. Butikkerne skal være ordentlige og opdaterede. Der skal være de rigtige varer på hylderne.

For man kan ikke forfølge gode idéer og mærkesager, hvis man ikke har en ordentlig drift og tjener penge, siger Kræn Østergaard Nielsen i et interview med RetailNews.

Samtidig slår han fast, at Coop i høj grad kommer til at satse på lavpris. Den del af dagligvaremarkedet, som vokser mest, og som forventes at vokse endnu mere på den anden side af coronakrisen.

- Lavpris nærmer sig 50 pct. af markedet, og står vi efter coronakrisen med en dansk økonomi i krise, bliver det kun forstærket. Derfor skal lavpris fylde mere i vores verden, siger Coops topchef til RetailNews.

Faktas fremtid

Netop nu er Coop i gang med at udrulle sin nye lavpriskæde Coop 365. Den skal afløse flere Fakta-butikker og dermed en del af Coop-koncernen, som i årevis har skrantet økonomisk.

I første omgang omdannes 15 Fakta-butikker til Coop 365. Butikkerne er større, er iklædt grønne farver og har bl.a. mere fokus på økologi.

Men kan man både have Coop 365 og Fakta på det danske marked?

- Det må vi se på, lyder det fra Kræn Østergaard Nielsen, som lige nu og her afviser planer om på længere sigt at afvikle Fakta-kæden.

- Vi skal fortsætte med Fakta og samtidig gøre Coop 365 til Danmarks bedste lavpriskæde. Og det behøver ikke være Fakta-butikker, som omdannes til Coop 365. Man kan sagtens forestille sig, at lokale brugser vil have det bedre i Coop 365-kæden. Det afhænger af de enkelte butikker, siger Kræn Østergaard Nielsen.

Interne uenigheder

Allerede inden den nye topchef for alvor er gået i gang med sin mission for Coop, møder han stor opbakning fra baglandet. Flere af Coops største brugsforeninger, som ejer cirka en fjerdedel af Coops butikker, kalder Kræn Østergaard Nielsen for den helt rigtige profil til opgaven.

Det kan du læse mere om her.

Selv siger Kræn Østergaard Nielsen, at dialogen og samarbejdet med brugsforeningerne bliver et vigtigt element i hans arbejde som Coops styrmand.

På den måde vil Kræn Østergaard Nielsen også forsøge at dæmme op for de interne uenigheder, som de senere år har præget Coops ejerkreds.

Coops kæder og butikker har tidligere anklaget Coop for at være for topstyret, men nu skal de have mere indflydelse og inddrages i flere beslutninger tidligere, siger Kræn Østergaard Nielsen.

For Søren Tang Sørensen, formand for Brugsbevægelsens Arbejdsgiverforening og talsmand for de selvstændige brugsforeninger, har den nye topchef særligt én vigtig egenskab.

- Han kender virksomheden. Den er kompleks, siger han til RetailNews.

Back to basics

Coop Danmark, der ejes af 1,8 mio. medlemmer, driver kæderne Fakta, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Kvickly og Irma med tilsammen 1.085 butikker.

Under Peter Høgsteds syv år lange periode som topchef har koncernen bl.a. slået sig op på en grøn dagsorden og en ny madagenda med fokus på kvalitet. Iagttagere mener, at Coop har forfulgt tiltag og idéer, som adskiller den fra konkurrenterne.

Nu vil samme iagttagere måske påstå, at Coop skifter til et spor, der ikke markerer koncernen mod de øvrige aktører på dagligvaremarkedet.

Men Kræn Østergaard Nielsen er ikke bange for, at der går for meget regneark i det.

- Coop bliver aldrig en almindelig virksomhed. Vi skal kæmpe i forbrugernes tjeneste, men vi skal også drive en sund forretning og tjene penge. Vi gør ikke de forkerte ting, men vi skal sørge for at eksekvere de idéer, vi allerede har på bordet. Vi har ikke brug for flere lige nu, siger han til RetailNews.

Formandens opdrag

Coop-formand Lasse Bolander vil efter syv år med Peter Høgsted have større fokus på basisdrift og effektiviseringer. Nu handler det grundlæggende om godt købmandskab i et dagligvaremarked under pres.

Samtidig med at Coop ifølge formanden skal holde fast i sine udviklingsprojekter.

- Vi har gode offensive planer og fremdrift, men samtidig har vi brug for at få fornyet fokus på butiksdrift. Og at vinde kampen fra butik til butik, sagde Lasse Bolander i sidste måned til Finans.

Med ansættelsen af Kræn Østergaard Nielsen får Lasse Bolander og resten af Coop-bestyrelsen profilen, som kan forfølge netop den strategi, lyder det fra flere brugsformænd.

- Jeg er helt på linje med de tanker, Kræn har gjort sig, siger Søren Tang Sørensen til RetailNews.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.157