23948sdkhjf

Mærsk gør krisekvartal til gyldent kvartal

Midt i det, der er blevet kaldt den største økonomiske krise siden depressionen i 1930'erne, har Mærsk formået at øge sit driftsresultat for årets andet kvartal med 25 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Læs også: Svitzer udnævner ny direktør for driften

På trods af, at omsætningen er faldet til 9,0 mia. dollar fra 9,6 mia. dollar, er det underliggende resultat af de fortsættende operationer øget til 359 mio. dollar fra 134 mio. dollar. Det fremgår af det netop præsenterede kvartalsregnskab.

- Med et stærkt resultat og en stærk balance er vi godt positionerede til at komme finansielt og strategisk stærkere ud af krisen, udtaler Mærsks CEO Søren Skou i regnskabet. 

Rater og bunkerpriser opvejer tab

Han tilføjer, at der er tale om det ottende kvartal i træk, hvor Mærsk forbedrer sit driftsresultat i forhold til samme periode året forinden. For dette års andet kvartal hænger det ifølge topchefen sammen med, at der har været et stort fokus på omkostninger igennem hele forretningen, at brændstofpriserne har været meget lave, og at fragtraterne har været relativt høje. 

- Covid-19-pandemien påvirkede den globale efterspørgsel markant i andet kvartal, og som forventet faldt vores voluminer brat på tværs af (forretningssegmenterne, red.) Ocean, Logistics & Services og Terminals. Som en konsekvens faldt vores omsætning med 6,5 pct. sammenlignet med samme periode sidste år, udtaler Søren Skou. 

Læs også: Mærsk-familiens holdingselskab kaprer Ørsted-topchef

Målt på fragtmængderne var der tale om et fald på 16 pct. i Ocean, der primært omfatter Mærsks nu 651 containerskibe, i forhold til andet kvartal sidste år. Det største fald fandt sted på de nord/syd-gående ruter (18,6 pct.), imens volumen på de øst/vest-gående ruter, der omfatter ruterne fra Asien til Europa og Nordamerika, faldt 14,9 pct. De intra-regionale ruter faldt med 13,5 pct. 

Til gengæld steg fragtraterne i gennemsnit med 4,5 pct., og Mærsks udgifter til bunker faldt med 37 pct. til 800 mio. dollar sammenligned med samme kvartal sidste år. Selve brændstofprisen lå 25 pct. lavere, og på grund af aflyste sejladser og skibe, der lå stille, var brændstofforbruget i Ocean 16 pct. lavere, end det var i andet kvartal 2019. 

Krisen befinder sig på havet

Selvom tallene i regnskabet ikke vidner om krisestemning, er virkeligheden helt anderledes ude på skibene. 

- Som et resultat af lock-downs, lukkede grænser og rejserestriktioner over hele verden oplevede vi store problemer med at hjemsende vores søfolk, når deres kontrakter udløb – et fortsat problem, som ligger os tungt på sinde, og som vi adresserer proaktivt, udtaler Søren Skou. 

Læs også: Mærsk undviger corona-prygl trods færre containere

Det til trods har Mærsk dog genvundet så stor en tro på fremtiden, at rederiet atter tør spå om, hvordan driftsresultatet for 2020 kommer til at havne. Efter pandemiens udbrud suspenderede Mærsk – på linje med en række andre rederier – sin forventning til årsresultatet den 20. marts. Forinden var investorerne blevet stillet et driftsresultat før omkostninger til restruktureringer og integration på 5,5 mia. dollar i udsigt. Nu hedder forventningen et sted i spændet 6,0-7,0 mia. dollar. 

Forudsigelsen bygger på en forventning om, at den globale efterspørgsel efter containerfragt  vil begynde at komme sig i tredje kvartal, selvom der stadig vil være tale om en nedgang i omegnen af fem pct. Mærsk understreger desuden, at forventningen ikke tager højde for en eventuel anden bølge af corona-relaterede nedlukninger.

Mærsk er langt fra det eneste containerrederi, der indtil videre er kommet igennem coronakrisen med pæne tal i regnskabsbøgerne. Som Søfart tidligere har skrevet, hænger det blandt andet sammen med, at containerrederierne har været usædvanligt gode til at trække kapacitet ud af markedet, da efterspørgslen forsvandt.

Læs mere: Branchen handlede hurtigt: Alliancer beskytter rederier mod kollaps



A.P. Møller-Mærsk
mio. dollar 2. kvt. 2020 2. kvt. 2019
Nettoomsætning 8.997 9.627
Resultat af primær drift 1.697 1.357
Resultat før skat 519 246
Årets resultat af fortsættende operationer 443 154
Årets underliggende resultat 359 134
Egenkapital 28.596 28.997
Brændstofforbrug (gram pr. TEU*sømil)  40,7 41,7
Regnskabsåret blev afsluttet 31. juni 2020.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.094