23948sdkhjf

Nyt skandinavisk projekt skal sikre grønnere transportkæder

MARCOD er sammen med seks danske partnere med i EU-støttet projekt om grønnere transportkorridorer over Skagerrak, Kattegat og Øresund

Projektet hedder ”Value2Sea” og målet er at belyse forbedringsmuligheder i transportkæder i Øresund-Kattegat-Skagerrak området ved at anvende nye teknologier og logistik -og transportkoncepter på mere bæredygtig vis.

Læs også: Ny formand for Marcod klar til kamp

– Projektet handler om at skabe sammenhæng mellem aktører i logistikkæden og udarbejde en miljømæssig vej til at transportere varer på tværs af grænserne. Lastbiler er fleksible, billige og hurtige, men de skaber trængsel på veje og i byer, og det er det, vi gerne vil undgå via søvejene, som er mere miljøvenlige, siger professor ved Aalborg Universitet Kenn Steger-Jensen.

Han har sammen med professorkollegaen Hans-Henrik Hvolby taget initiativ til og leder projektet.

Hirtshals Havn

Hos Hirtshals Havn ses Value2Sea-projektet også som et spændende projekt for Skandinavien både nu og i fremtiden:

– Vi står over for en spændende periode med gennemførelsen af Value2Sea, og vores forventninger er betydelige, da vi regner med at få et udbytte som dels kan bruges til at positionere Hirtshals Havn i fremtiden og dels - som det vigtigste - kan forandre godslogistikken i Skandinavien.

– Value2Sea vil skabe grundlaget for at optimere godstransport i Skandinavien ved modernisering af de transportmønstre, der gennem årtier er blevet brugt, fordi de ligger på rygmarven. Med Value2Sea bliver der skabt udgangspunkt for at tænke nyt og innovativt, så der i fremtiden kan tages beslutninger baseret på reel viden om parametre som økonomi, klimabelastning og transporttider, forklarer Jens Kirketerp Jensen, adm. direktør på Hirtshals Havn.

Læs også: Succesfuldt lærlinge-projekt udvides

Ifølge havnedirektøren vil Value2Sea give godstransportsektoren et nyt og fremadrettet ståsted, der udnytter multimodale transportløsninger til gavn for samfundet, industrien og transportvirksomhederne. Og han forventer, at Value2Sea-perioden vil blive udfordrende, og resultatet utroligt spændende.

Tre år frem

Projektet gik i luften ultimo 2019 og gennem de næste tre år arbejder projektpartnerne på tværs af Norge, Sverige og Danmark på at finde nye løsninger inden for bæredygtige logistik- og transportsystemer, digitalisering i transportsystemerne samt muligheder for og betydning af elektrificering af havne og transportsystemer og autonom skibsfart.

Projektets resultater skal undervejs udbredes til offentlige institutioner, private virksomheder og vidensinstitutioner. Dette vil bl.a. ske via diverse strategidokumenter, artikler og studenterprojekter og bidrage til at forankre Øresund-Kattegat-Skagerrak området som en væsentlig transportkorridor til og fra Skandinavien.

Projektet er støttet af EU-programmet InterReg ØKS med henblik på at fremme samarbejdet i Øresund-Kattegat-Skagerrak området. Partnere i projektet er havne, virksomheder, universiteter og forskningsinstitutioner i Norge, Sverige og Danmark.

Projektdeltagerene

  • Aalborg Universitet er ledende partner af projektet. Øvrige projektdeltagere fra Danmark er Hirtshals Havn, Fjord Line Danmark, Vendelbo Spedition, Arctic Group, Integrate og MARCOD.
  • Fra Sverige deltager Chalmers Tekniska Høgskole, SSPA og Jula.

  • Fra Norge deltager Universitetet i Sørøst-Norge, Moss Havn, Borg Havn, Larvik Havn, Grenland Havn, Kristianssand Havn samt Arendal Havn, Vestfold Fylkeskommune, ASKO og organisationen Norske Havne.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.094