23948sdkhjf
>

70 procent i 2030: Not a walk in the park

Alle Folketingets partier, på nær Liberal Alliance og Nye Borgerlige, indgik fredag aften en aftale om en klimalov, der binder Folketinget til at reducere Danmarks udledning af drivhusgasser med 70 procent i 2030 set i forhold til udledningen i 1990.

Reaktionerne på klimaloven er overvejende positive, men der er også bred enighed om, at der ikke er tid til at ligge på den lade side; at det kræver handling og at alle skal bidrage.

 Nu er vi enige om retningen, og klimarejsen 2030 kan for alvor begynde. Det er ikke nogen spadseretur, men vi kender godt en del af vejen til mål. Vi skal have folk ud af de fossile biler, vores huse skal opvarmes uden fossile brændsler, og vi skal satse på power-to-X, så vi knækker klimakoden i tung transport, skibe og fly. Næste kapitel er handling, siger administrerende direktør Lars Aagaard hos Dansk Energi.

Også direktør Michael H. Nielsen hos Dansk Byggeri forventer, at det bliver en hård tur på vejen mod 70 procents målet. 

- Det kræver vilje, hårdt arbejde og investeringer at indfri de mål, der nu er sat, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

Fra ord til handling
Klimaloven er ambitiøs. Den er den første af sin slags.

Underdirektør hos Tekniq Arbejdsgiverne Simon O. Rasmussen understreger dog, at det ikke er nok bare at opstille store mål og ambitioner.

- Det er den letteste del, der er overstået. Det svære bliver at gennemføre de initiativer, der skal til for at nå målene, finde de nødvendige ressourcer og være klar til i praksis at prioritere denne indsats, siger Simon O. Rasmussen.

I samme åndedrag opfordrer han alle til at bidrage til processen - ikke mindst erhvervslivet.

- Erhvervslivet sidder med nøglen til løsningen på mange af klimaudfordringerne – og ikke mindst i forhold til energieffektivisering af bygningsmassen og elektrificering, er der store potentialer at hente, siger Simon O. Rasmussen.

Efterlyser sektor-mål
Det er ikke blot Tekniq, der kræver handling. Ingeniørforeningen IDA efterlyser konkrete sektormål. 

- Jeg havde gerne set, at klimaloven også havde forholdt sig til sektormål og ikke kun strategier. Vores håb er, at de kommende klimahandlingsplaner laver specifikke reduktionsmål for de enkelte sektorer, som tæller landbrug, transport, byggeri og industri, siger Thomas Damkjær Petersen og tilføjer:

- For ellers ved vi ikke hvem, der skal gøre hvad. Og det gør en meget stor forskel for teknologiudvikling og for eksempel udvikling- og demonstrationsindsatser, om det er landbruget eller transporten, der skal reducere med 25 pct. i 2030.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.112