23948sdkhjf

Markedskræfterne behøver ikke give nervøse trækninger

I disse uger mødes erhvervsliv og brancheorganisationer på kryds og tværs i regeringens klimapartnerskaber. Her skal vi komme med bud på, hvordan der fra alle sider kan bidrages til målsætningen om 70 pct. CO2-reduktion i 2030.

Læs også: Drivkraft Danmark: Sådan får vi en CO2-neutral transportsektor

Det forudsætter blandt andet, at vi bliver bedre til at tænke løsninger på tværs af brancher samtidig med, at vi har respekt for de særlige kendetegn, der karakteriserer sektorerne hver især. I det arbejde er markedskræfterne et særdeles nyttigt redskab.

Mens energisystemet domineres af store operatører og naturlige monopoler, er der tale om helt andre konkurrenceforhold i transportsektoren. Især den tunge transport er et ekstremt konkurrenceudsat erhverv, hvor hver eneste krone tæller. Her er der, i modsætning til i energisektoren, oftest ikke mulighed for at planlægge ti år ud i fremtiden, hvis det betyder røde tal på bundlinjen i morgen.

Derfor nytter det ikke at forsøge at trække løsninger ned over hovedet på vognmændene – bare fordi det passer i et systemperspektiv. Det er med andre ord afgørende, at udbud og efterspørgsel passer sammen. Det skal klimapartnerskaberne bidrage til.

Et godt eksempel på et produkt, der giver fantastisk god mening i både energi- og transportsektoren, er elektrofuels eller Power2X. Men hvis elektrofuels skal være mere end bare et buzzword er det helt afgørende, at vi samtænker bedre på tværs. Et produkt der ud fra et energisystem-perspektiv anses som optimalt, giver nemlig ingen mening, hvis det ikke samtidig kan aftages i transportsektoren – for eksempel fordi der mangler biler, der kan anvende det.

Læs også: Drivkraft Danmark: Sådan får vi en CO2-neutral transportsektor

Omvendt nytter det heller ikke noget, at transportbranchen efterspørger produkter, som er alt for dyre og besværlige at producere og distribuere – eller som ikke giver nogen reel klimagevinst.

Klimapartnerskaberne skal ikke udvælge fremtidens ”vinderteknologier”, da historien har vist os, at sådanne valg oftest overhales af udviklingen og markedskræfterne. Vi skal i stedet stille krav til CO2-fortrængning og lade aktørerne vælge de løsninger, der giver bedst mening i deres perspektiv, som foreslået i Drivkraft Danmarks 2050-plan.

Der er ingen tvivl om, at en sådan markedsorienteret tilgang kan give nervøse trækninger i dele af universitets-, NGO- og systemverdenen, hvor man helst vil planlægge langt ud i fremtiden. Men hvis vi for alvor skal have den grønne omstilling ud på vejene, er der ingen vej uden om den fri konkurrence – også selvom det kræver sine ofre. I fri konkurrence er det nemlig en vigtig præmis, at kun de bedste og smarteste løsninger overlever.

Den grønne omstilling er ikke gratis, og det giver god mening at hjælpe den på vej politisk og økonomisk. Men god grøn omstilling sikres ikke ved at holde hånden under skrøbelige teknologier igennem årtier. Det sikres ved at opsætte ambitiøse mål og CO2-fortrængningskrav, som producenter, distributører og forbrugere af energi kan konkurrere om at leve op til mest effektivt. Det budskab tager Drivkraft Danmark med ind i regeringens klimapartnerskaber.

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ordre på 16.000 målere plus det løse lander hos Kamstrup

Biogassen i Skive GreenLab runder milepæl

Forsker: Træ er nøglen til grønnere byggeri

Klumme: Med gassen kan klimaambitionerne blive indfriet

Nyt låg til varmelagre: Inspirationen er hentet i byggebranchen

Forsyningstilsyn vil sikre grøn omstilling i monopolvirksomhederne

Nyhedsbrev

7.999 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

OK skal udskifte 100 oliefyr hos COOP

OK runder 10 år og 3.000 varmepumper

Klumme: Grøn varme til alle

Genbrug og VE på tapetet hos NKT: Kabelproduktionen er blevet endnu grønnere

1

Klimalov er på plads: Det store politiske slag venter forude

Danmarks første klimalov skal sikre CO2-reduktion på 70 procent

70 procent i 2030: Not a walk in the park

Elbus-flåde i København skal sætte skub i grøn omstilling

Busselskabet Movia indsætter 48 elbusser i København søndag. Det er et led i stort skridt mod CO2-reducering.

Vindmøller og solceller tæt på at være statsstøttefri

PVC-rådet om finanslov: Afgifter er et håbløst styringsmiddel

Inspiration fra en mejetærsker gav god idé til plastsortering

Sådan sparer entreprenør 50 ton CO2

Undersøgelse: Danskerne ved for lidt om bæredygtige byggematerialer

GBC-direktør: 5 forslag til at reducere C02-udslip

Ny manual giver 60 siders bud på fremtidens emballage

Dansk bølge-koncept færdig i Danmark: Har kurs mod fjerne kyster

Klumme: Markedskræfterne behøver ikke give nervøse trækninger

Plastic Change: Afgiften er en sejr for miljøet

Det mener de om Finansloven

Statslig fond dropper investeringer i sort energi

3

Regeringen udelader delmål for 2025 i udkast til klimalov

Boom i økologisk sodavand: Især unge prioriterer økologien

Ny dansk virksomhed bejler til plast-Danmark

Der er en grønnere vej

Opgradering i Varde: 5000 kubikmeter spildevand i timen

1

Skagenfood har nu en klimakasse

Klimaminister vil afvente analyse om olieudvinding i Nordsøen

UG Metal vinder nye kunder på miljøcertificering

Computermodeller viser fordel ved ny vindmølletype

Fire gange 150 meter vind på vej til Hirtshals

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimeret lysløsning til de danske byggepladser

DiaLabXpo vil bringe dansk Life Science ind i fremtiden

Lisco Analytical har det rigtige udstyr til måling af lednin

Forskellige Simatic hjælpeværktøjer fra Siemens

Er vi ved at skylle godt business intelligence-håndværk ud?

GTS: Giver adgang til testfaciliteter inden for transport

Leverer du ind til den danske dagligvarehandel?

Ny COO hos ODIN Engineering

Hold pakkerne lukket med kvalitets pakketape

Spar på energien med en inddækket altan

Få styr på stammesproget – til dig der er ny i energibranche

Corporate Social Responsibility (CSR) - Vicath EQ ApS

2. advent - Har Poul spist for mange julekager?

Take aways fra Microsoft Ignite 2019 konferencen

Forbedrede boliger taget i brug i Albertslund Vest

Messetiden står for døren.

Første etape af fremtidens superkaj står klar

PDF-scanning af fakturaer

Få den rigtige pris på el pr. kWh HVER gang

Stor opbakning til innovativt messeevent

PDF-scanning af ordrer

Fleet Complete Danmark flytter til nye kontorer i Ballerup

Gratis Solibri webinar d. 18/12

Supersmarte servo-elektriske kantpressere fra CoastOne

Første hydrauliske Potain bomkran i Danmark leveret

Send til en kollega

0.167