23948sdkhjf

Energiselskaber får løftet pegefinger for at vildlede kunder

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Fire energiselskaber har fået en løftet pegefinger af Forbrugerombudsmanden.

Læs også: Forbrugerombudsmanden politianmelder to energiselskaber for ulovligt telefonsalg

Det sker, efter at forbrugere har oplevet, at sælgere fra de fire selskaber har ringet til dem og givet urigtige, mangelfulde og/eller vildledende oplysninger.

Det har fået Forbrugerombudsmanden til at indskærpe markedsføringslovens regler over for selskaberne, fremgår det af en pressemeddelelse.

- De fire energiselskaber har vildledt forbrugerne, så de risikerede at købe strøm på baggrund af forkerte oplysninger.

- Jeg har nu indskærpet reglerne over for selskaberne og forventer, at de fremover vil overholde dem, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Læs også: Energiselskab planter tusindvis af træer

Der er tale om energiselskaberne Blue Energy, Modstrøm, Natur-Energi og Gul Strøm, hvor Forbrugerombudsmanden har fået henholdsvis 40 klager over et år, 18 klager over et år, 14 klager over to år og 10 klager over tre år.

Forbrugerne havde blandt andet fået forkerte oplysninger om priser og mulige besparelser. Nogle af forbrugerne havde også fået indtryk af, at de blot havde takket ja til at modtage information fra selskaberne, men efterfølgende modtog både regninger og rykkere.

- Det er energiselskaberne, der har bevisbyrden for, at der er indgået en bindende aftale med en forbruger, og selskaberne skal derfor til enhver tid kunne dokumentere, at der er indgået en gyldig aftale med forbrugeren, siger Christina Toftegaard Nielsen.

I andre tilfælde oplyste forbrugerne, at sælgerne fra de fire energiselskaber hverken præsenterede sig med energiselskabets navn eller oplyste, at de ringede for at få forbrugerne til at indgå en ny elaftale.

Læs også: Jem & Fix er meldt til politiet for at vildlede forbrugerne

Forbrugerne fik derfor det indtryk, at sælgerne ringede fra forbrugerens eget energiselskab for at tilbyde en bedre pris på eller bedre vilkår for forbrugerens eksisterende aftale.

Forbrugerombudsmanden har meddelt virksomhederne, at det vil blive anset som en skærpende omstændighed, hvis de gør det igen.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (2)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Seritronic-direktør: Vi har dejligt travlt

Netvirksomhed betalte overpris til søsterselskab for energibesparelser

Hobro Rustfri Procesteknik sætter gang i glidende generationsskifte

Hjælp til genåbning: Afstand, håndvask og forskudte mødetider

1

Lydklynge hjælper med produktionen af ansigstværn

Center Denmark henter nye bestyrelsesmedlemmer hos Hofor og Aalborg Forsyning

Nyhedsbrev

7.996 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

3F indleder blokade og strejke mod Jensens Bøfhus

Jensens Bøfhus har ikke længere overenskomst med 3F, efter restauranten har gennemført en lockout. Nu svarer 3F igen.

PKA og Sampension investerer 1,7 milliarder i solenergi

Stifter af Lagkagehuset sælger kaffevirksomhed

Kompan passerer sin anden milliard

Generationsskifte hos jysk producent af varmekabler

Næstved-virksomhed skal levere 200 iltrobotter: - Vi får nok at se til

Vestas suspenderer 2020-forventninger

Dall Energy runder endnu et vækstår af

UVD Robots opjusterer efter tre vilde måneder

1

Butikskæder raser over manglende kompensation: "Det er ret skandaløst"

Tusinder melder sig fortsat ledige under coronakrisen

Sydbank hensætter 225 millioner til dækning af coronavirus

Engangsudstyr hitter: Ambus salg stormer frem under corona

Holmris B8 fyrer hver sjette og forbereder hjemsendelser

Tvilum starter så småt op igen: Vi har øvet os på krise i to år

Regeringen genåbner Danmark gradvist efter påske

Elektrolyse-virksomhed bygger nyt og gør klar til mere vokseværk

Restaurantkæde ramt af konkurs

Vismænd spår stort økonomisk tilbageslag grundet corona

Digitale klynger fusionerer og skifter navn

B&O hyrer ny europæisk chef

Overvismand frygter for købelysten efter krisen

Industriens Fond uddelte kvart milliard sidste år

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Ledighedskøen bliver ved med at vokse under coronakrisen

Nationalbanken spår stor økonomisk nedgang grundet corona

Cleantech-virksomhed henter bestyrelsesmedlem i Rambøll

Lightship Chartering udpeger ny CEO

Huawei hæver omsætningen trods amerikansk blacklisting

Tekniq Arbejdsgiverne får ny administrerende direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sådan styrker du din cybersikkerhed, når du arbejder hjemme

Reducer afhængigheden af enkeltpersoner i din organisation

Danmarks største maskinudstilling

Bluebeam Revu-webinar for begyndere d. 17/4 kl. 12:00 CET

Siemens Simogear – et driftssikkert valg

Fremrykning af investeringer øger behovet for udbudsviden

Certifikatet på RC-certificerede sikringsløsninger udstedt

Udnyt muligheden for at være i god tid

Sådan skal du som selvstændig forholde dig til coronavirus

Ny forsendelse af iPad Pro - Den perfekte arbejdstablet

Super smart startkit til din næste messe

Lisco Analytical tilbyder udstyr til Skumkontrol & måling

Online opkvalificering for ledere

Online Revit og Solibri kurser

Expression er flyttet ind hos ByMakers i Skanderborg

Fleksibel hejsløsning til hospital

Nu tester GTS-institut værnemidler 24 timer i døgnet

Stor interesse for E-20

MTP – når standardisering skal være dynamisk

Sådan forholder du dig til coronavirus, som virksomhedsejer

Ny drejebænk til CNC-automatdrejning af flere emner

Netto forbygger mod dyre driftstop med serviceaftale til 518

Du er med i samtalen ved aftensbordet

Den driftsansvarliges pligter og opgaver

Optimeringssoftware til distribution af færdigblandet beton

Send til en kollega

0.25