23948sdkhjf

Første Mærsk-skib får batterier

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Containerskibet ‘Maersk Cape Town’ udstyres nu med batteripakke svarende til seks Tesla-biler. Mærsk vil undersøge, hvorvidt batterier kan fungere som energikilde under ekstreme forhold på Det Indiske Ocean

Onsdag morgen fra Aarhus Havn afsender Mærsk en helt særlig batteriinstallation i en container.

Destinationen er Singapore, hvor batteripakken bliver løftet ud af 'Majestic Mærsk' for i stedet at blive monteret på dækket på det noget mindre containerskib 'Maersk Cape Town'.

Når det sker vil Mærsk sandsynligvis kunne bryste sig af at være det første containerrederi, som har en aktiv batteripakke i drift på et containerskib.

Det er dog kun et forsøg. Og den energimængde som batteriet leverer til skibets systemer er mildt sagt temmelig lille sammenlignet med skibets samlede forbrug.

Batterisystemet har en kapacitet på 600 kWh, hvilket svarer til seks Tesla-biler, og der skal derfor selvsagt ikke leveres batterienergi til fremdriften af skibet, men alene til såkaldt peak shaving, altså som et supplement til skibets eksisterende hjælpemotorer, når der opstår et behov for ekstra energi hurtigt.

Dette kunne f.eks. være under en havnemanøvre, hvor der pludselig kan opstå behov for hurtig energi. Her ville skibet under normale omstændigheder have en hjælpemotor kørende på relativt høj belastning for at kunne levere den nødvendige energi til en pludselig manøvre. Men i fremtiden vil 'Maersk Cape Town' kunne hente denne energi fra batteripakken, og hjælpemotoren vil enten være slukket eller køre på optimal belastning.

En fuldt opladet batteripakke vil øjeblikkelig kunne forsyne skibets systemer med op til 1800 kilovoltampere (kVA).

Når container-batteriet er installeret på 'Cape Town' vil batteriet kunne oplades med energi, som bliver genereret af skibets waste heat recovery-system, der genanvender varmen fra skibets udstødningsgasser.

“Batteriet vil blive opladet via genindvinding af varmen fra udstødningsrøgen, og vil dermed give skibet en energireserve, som kan aktiveres øjeblikkeligt og som betyder, at man kan slukke for en hjælpemotor, der ellers ville køre som stand by for at kunne levere energi, hvis der skulle opstå et behov, lyder det fra head of fleet technology, Ole Graa Jakobsen.

Han fortsætter:

“Det er vores vurdering, at skibet på den måde vil kunne reducere sit CO2-udslip med ca. 800 tons om året.

Han afviser alle spekulationer om, at Mærsk har planer om en større idriftsættelse af el-drift i containerfarten.

"At bruge batterier til fremdrift af skibet er for nuværende helt urealistisk og ville kræve, at hele skibet skulle fyldes op med batteripakker. Der hvor batteri-teknologien bevæger sig hen nu giver det alene mening at bruge batterier som energireserve, der giver et miljøvenligt supplement til skibets eksisterende generatorer, forklarer Ole Graa Jakobsen.

‘Maersk Cape Town’ skal afprøve batterierne over 3-4 måneders drift, hvorefter driftserfaringerne skal evalueres.

Men også når det gælder batteripakker til peak shaving er der ifølge Ole Graa Jakobsen fortsat et godt stykke vej til, at det giver økonomisk mening at installere batteripakker i større målestok på skibene.

"Der skal fortsat ske en del i udviklingen af batteri-teknologi for at det bliver attraktivt for os. Det er også vigtigt at prisen på batteripakker kommer længere ned. Så på sit nuværende teknologiske stadie og med det nuværende prisniveau, er teknologien ikke attraktiv at udbrede i større målestok. Men udviklingen går i den rigtige retning, og nu er vi i gang med at gøre os vores erfaringer," siger Ole Graa Jakobsen.

Det nye containerbatterisystem er samlet i Odense og har indtil onsdag stået i Århus.

'Maersk Cape Town' er 249 meter langt og sejler mellem Asien og Vestafrika. Der er 21 skibe i denne skibsserie.

Ifølge Ole Graa Jakobsen er der indlysende grunde til at vælge netop denne type containerskib til batteriprojektet.

"Serien er ideel, fordi det er en mindre skibstype, hvor samtlige 21 skibe er udstyret med waste heat recovery," siger Ole Graa Jakobsen.

Han fortsætter:

"Når skibet ikke skal være for stort, skyldes det, at batterikapaciteten fortsat er begrænset. Systemerne på et større containerskib ville skulle bruge langt mere energi end dét, som batteripakken ville kunne levere. Derfor begynder vi med et mindre skib. Og så har det jo også betydning, at der er 21 skibe i denne serie. Så hvis vi går i gang med at implementere batteripakker på en større del af flåden engang i fremtiden, så har vi 20 øvrige skibe at gå i gang med."
Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

5.000 færre oliefyr på bare et år: Om 10 år er det slut

Danva efter pesticid-fund: Få styr på det

Efter massescreening: Ulovlige sprøjtemidler er dukket op i grundvandet

Udlandet køber dansk energiteknologi for 108 milliarder

Især eksporten af teknologi til energilagring og energibesparelser er i vækst.

Klima-Dan indkalder til forhandlinger om ladestandere og erhvervstransport

I Ranum knokler de med genanvendelsen

SallingPlast vil gerne med på bølgen af genanvendelse og lukke loopet i værdikæden. Men indtil videre må de iklæde sig tålmodighed

Nyhedsbrev

7.993 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Drikkevandsledning skal levere varme til Lalandia

1

Linka Energy leverer længe ventet flisløsning til sønderjysk varmeværk

Vandkraft og affaldsenergi: Rambøll går elektrofuel-vejen i Grønland

Millioner af pund til Ørsteds britiske brint-projekt: 100 MW elektrolysesystem i spil

1

Forening: Varmeproduktion lægger pres på gamle træer

2

Klumme: Fælles front: Lad os få en ambitiøs Power2X plan i DK

CO2-neutral: Dansk Schneider-fabrik forfølger koncernmål

Lemvigs net-genavender lander to nye certificeringer

2

Stena Recycling skal genanvende udtjente køleskabe for Carlsberg

1

46 værker må levere drikkevand med sprøjtegift over grænseværdien

En million til varmepumpe-nørderi: Nye pumper under udvikling

Hanegal forventer voldsom kødfri fremgang

1

Klumme: Danmark skal have den gule førertrøje i europæisk partnerskabelse

Analyse af potentialet for mere landstrøm i Skagen

TLV overtager ni varmeværker: Der opgraderes med 90 små varmepumper og seks biomassekedler

Vindmøllevinge får nyt liv på Aalborg Havn

16 plastvirksomheder indgår ny aftale med Energistyrelsen

To danske bølgeenergianlæg får nyt liv med armeret beton

Klumme: FN’s Verdensmål: Spænd buen omhyggeligt

Med hjælp fra Google: Maskinmesterskole får solceller på taget

Aalborg CSP lander varmepumpeordre

Kip med klaphatten på Strømmens Dag

SMV'erne vil gerne klimaet, men mangler grønne redskaber

1

Næstved vil naturgas og oliefyr til livs

Rekordlav CO2-udledning fra danskernes elforbrug i 2019

Klimaministeren udpeger Energinets nye interessentforum

Aalborg Forsyning modtager fornem pris

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Erfaren kommunikationsprofil til Grønbech

Rejsegilde for nye seniorboliger på Frederiksberg

Stem på din kandidat til bedste nye BIM-bruger

Hold nemt styr på antallet af akselomdrejninger

Energiretsseminar

Niveauvagter fra Lisco Analytical

Ny rådgiver hos Byggeprojekt.dk

Kælder forvandlet til automatiseret parkeringsanlæg

Klimatilpasningsuddannelsen starter igen den 12. maj

Elprisen må sikres baglæns?

Fint messekit, til en god pris :)

Forstå dine tekniske kolleger - Elteknik for administrative

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

Problemer med regnvandet?

9 ting, du måske ikke vidste om det danske elmarked

Fremtiden inden for lineære løsninger

Hvad er 3D scanning?

Den driftsansvarliges pligter og opgaver

Ny rådgiver hos Byggeprojekt.dk

Energiretsseminar

Søger du udskiftning eller opgradering af maskinparken !

Hvor mange medarbejdere kan du få ved at forsikre din elpris

Lisco Analytical leverer udstyr til procestomografi

Ny rådgiver hos Byggeprojekt.dk

Ny type papirbægre skal erstatte plastik til mælkeprodukter

Send til en kollega

0.141