23948sdkhjf

Energien i elbiler skal udnyttes bedre

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En elbil er – som så meget andet elektronik – afhængig af at få konverteret strøm,
så energien i bilens batteri bliver transformeret fra jævnstrøm til vekselstrøm, der


er nødvendig for at drive den 3-fasede elmotor.

Det sker i et power-modul,hvor den kraftfulde energikonvertering skaber høje temperaturer i elektronikken og derfor kræver afkøling.

Forskere på DTU vil nu undersøge, om det kan lade sig gøre at koble kølingen af
Power-modulet med airconditionanlægget, så energien fra kølingen anvendes til at
opvarme elbilen, skriver DTU i en pressemeddelelse.

Samtidig vil anvendelsen af fordampning af kølemidlet fra airconditionanlægget 
også øge køleeffekten betydeligt sammenlignet med det nuværende

Læs også: Brændselscelleproducent lander aftale med kinesisk elbil-koncern
væskebaserede kølesystem.

- Der vil være flere fordele ved at anvende kølemidlet fra airconditionanlægget til at
køle power-modulet. Den største er, at vi vil kunne opnå en mere effektiv køling, så
modulerne kan fremstilles mindre og billigere og med en højere energitæthed, siger
seniorforsker Martin Ryhl Kærn, DTU Mekanik, der står i spidsen for projektet.

Læs også: Supermarked til test af varmeteknologier lader vente på sig

- Derudover kan opbygningen af elbiler blive mindre kompleks, hvis de fremover
ikke skal rumme både aircondition og det nuværende kølesystem til power-modulet,
siger Martin Ryhl Kærn.

Arbejdet på DTU Mekanik sker i tæt samarbejde med Danfoss, der har en produktion af power-moduler til elbiler.

Fordampning i små kanaler skal optimeres
Det er kendt fra forskningen i varmetransmission, at varme fjernes mere effektivt
ved fordampning af et kølemiddel frem for køling med luft eller væske. Når kølemidlet

Læs også: Ny kampagne skal punktere myten om elbiler
fordampes i en mikrokanal, dannes overophedede gasbobler på overfladen
af væggen. De skydes ud i væskestrømningen med høj frekvens, hvilket giver en
særdeles høj varmeovergang, skriver DTU Mekanik.

Hvordan den bedste fordampning opnås, er dog endnu ikke klart. Forskerne skal
derfor i den kommende tid undersøge, hvordan fordampningseffektiviteten kan optimeres ved at ændre på udformningen af de små mikrokanaler og overfladestrukturer på væggene, så dannelse af bobler og bobbelfrekvens intensiveres.

Læs også: Trods global usikkerhed: Danfoss øger overskuddet

Mikrokanalerne er omkring 0,2 mm brede, 1,2 mm høje og 10 mm lange og kan
udformes på et utal af måder. Det er faktisk kun fantasien, der sætter grænserne.

- Vores opgave er derfor at finde frem til den bedst mulige udformning og struktur af
væggene, der i køleeffekt skal overgå det, andre hidtil har udviklet, siger Martin
Ryhl Kærn.

Med den rette udformning af mikrokanalerne forventer forskerne at kunne nå en
forbedring på 4-8 gange af det nuværende state-of-the art væskebaserede kølesystem.

Læs også: Energiøer i Nordsøen kræver nye digitale løsninger

Stor interesse også fra elbilsfabrikanter
Danfoss har for knap 10 år siden taget patent på ideen om at integrere kølingen af
Power-modulet i airconditionanlægget og ser frem til resultaterne af projektet.

- Det er af stor betydning for os at kunne bidrage med ny teknologi til at gøre elbiler
både billigere og mere energieffektive, så transportområdet hurtigere kan blive uafhængigt af fossile brændstoffer, siger Klaus Olesen, Senior Research Specialist
hos Danfoss.

- Her er bidraget fra DTU-forskerne væsentligt, så vi kan forstå principperne i termodynamikken, før vi udarbejder nye og forbedrede power-moduler.

Danfoss er allerede i dialog med fabrikanter af elbiler, der er interesserede i kommende Power-moduler, som køles ved hjælp af aircondition-systemet og samtidig
sikrer en bedre udnyttelse af energien i elbilen, så den kan køre længere på en opladning.

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Ørsted opfører sol- og batterilagringsanlæg på 460 MW

1

Klumme: Hovsaløsning for biobrændstof rammer klima og økonomi hårdt

Fra ildestedt til CO2-neutral: I Sdr. Herred har man vendt hver en sten

Ørsted indvier første havmøllepark i Taiwan

Strandet-stifter: Man bliver ikke rig af at samle andres affald op

Plus Pack-direktør skal kigge affald og cirkulær økonomi efter i sømmene

Nyhedsbrev

7.995 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Han skal være Danmarks nye klimaambassadør

Usynlig sol blev belønnet ved Building Awards

Skanderborg på frier-fødder: Vil tættere på Aarhus og geotermien

2

To indiske kraftværker skal køre på BWSC-know-how

Plastdebat rammer Folketinget i dag

Supermarked til test af varmeteknologier lader vente på sig

15

Klumme: Hvad batter mest i kampen mod den globale opvarmning?

Forskningsreserve giver 1,5 milliard til grøn forskning

FLSmidth vil sætte den grønne dagsorden

Opgradering i Varde: 5000 kubikmeter spildevand i timen

Ny kampagne skal punktere myten om elbiler

6

Klumme: Fra søjletænkning til sektorkobling: P2X sikrer sammenhæng i energisystemet

Første Mærsk-skib får batterier

Containerskibet ‘Maersk Cape Town’ udstyres nu med batteripakke svarende til seks Tesla-biler. Mærsk vil undersøge, hvorvidt batterier kan fungere som energikilde under ekstreme forhold på Det Indiske Ocean

European Energy pønser på 140.000 MWh sol ved Herning

Grundbeløbsindsats: Varmepumpeleverandører kan nu søge om prækvalifikation

Plastindustrien: Drop politisk kappestrid om højere plastposeafgifter

70 grønne forskningsprojekter afvist årligt

Arcon-Sunmark tester ny type låg til damvarmen

1

Skagenfood har nu en klimakasse

Klimaminister vil afvente analyse om olieudvinding i Nordsøen

UG Metal vinder nye kunder på miljøcertificering

Computermodeller viser fordel ved ny vindmølletype

Fire gange 150 meter vind på vej til Hirtshals

Summit: Hvordan kan teknologi gøre forretningen bæredygtig?

Arla kører på GTL

SodaStream vil spare miljøet for 67 milliarder plastikflasker

Tag med et kig ind i fremtiden: Sådan skal vi spise

1

Danmark sender millioner efter grønne løsninger i verdens byer

Prisvinder vil bygge 200 batterianlæg om året

Naturli’ viser verden nyudviklet ærteprotein

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Læs Electra, nr. 9 – 2019

Ejerforening reducerer støjen med nye altaner

Kom til åbent hus hos European Energy Insurance ApS

De nye krav i bygningsreglementet BR18

Standard skal sikre privatlivets fred

Hvad skal din båd til vinter?

Julekalender: Vind chokolade med GS1

Nyt viskosimeter fra Hydramotion

Den 1. juli trådte den nye DS/HD60364 standard i kraft – er du klar?

En serieproduktion af landbrugsrobotter på vej

Hvor gode er klimatilpasningsløsningerne? - temadag

Forskningsaftale giver 1,5 mia. til grøn forskning

Dobbelthejs øger effektiviteten på byggepladsen

Tip: HMI Design Workbook fra Siemens

Så kan man igen blive Energivejleder på Teknologisk Institut

Safety til landbrugsmaskiner

Ingeniørfaglig alsidighed i fritids- og haveudstyr

Er automatisering og autonome logistikrobotter for alle?

Plej de personlige relationer

Mere processorkraft til mobile maskiner

Sådan får din virksomhed den bedste el-aftale

Kursus om dynamisk indregulering af tekniske installationer

Standarder giver Grundfos adgang til globale markeder

Lad GPS-kørebogen holde styr på 60-dages-reglen

3D scanning hittede til Billund Studiedag TECH

Send til en kollega

0.295