23948sdkhjf

Om 10 år flyver du måske over Atlanten på alger

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Når du i fremtiden skal på ferie til USA, vil det fly, du sidder i, sandsynligvis være drevet af brændstof, der er lavet på alger.

Læs også: Fond øremærker millioner til 5G i danske virksomheder

Lige nu arbejder forskere fra Aalborg Universitet i Esbjerg på højtryk for at finde alternative brændstoffer, der kan bruges til tung transport med lastbiler, fly og skibe. Her kigger de mod havet, hvor alger er en del af løsningen.

Det fortæller Jens Bo Holm-Nielsen, der er sektionsleder på Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet, til DR Syd.

- Når over 70 procent af jordkloden er dækket af oceaner, er det en fantastisk ressource, som vi skal lære at håndtere og høste overskuddet af.

Udover den såkaldte blå biomasse fra havet, tester forskerne også andengenerations-biomasse som halm og kokosfibre, der også kan omdannes til brændstof.

Læs også: Fem milliarder skal skabe storskala-testområde i Nordjylland

Ifølge Jens Bo Holm-Nielsen skal algerne først høstes og filtreres, hvorefter de bliver gjort til en flydende masse, som bliver sat under et højt temperaturtryk på mellem 300 og 400 grader.

I løbet af en halv time er massen blevet til brændstof.

- Det bliver omdannet til den samme form for råolie, som den man henter ude i Nordsøen, der har ligget derude i millioner af år. Det kan vi lave på under en time i de her processer, siger han.

Der er dog lang vej fra laboratorierne på universiteterne til de kommercielle flyselskaber, mener han.

Læs også: Forsyningsselskaber sætter strøm til spildevandet

- Der er mange skridt i det her. Både at fremstille det billigst muligt, høste det, finde de rigtige teknologier og gøre dem bæredygtige med lavest muligt CO2-aftryk. Der er masser af ting, der skal forskes i og dokumenteres.

Alligevel mener sektionslederen, at det er realistisk at kunne flyve på alger som brændstof inden for de kommende 10 år.

- Der bliver forsket meget i det lige nu. Det er først i 2030, at vi måske kan få batteridrevne eller eldrevne fly, så allerede fra starten af 2020'erne vil der være mængder til rådighed, så nogle af de mest grønne og bæredygtige flyselskaber vil kunne bruge grønt brændstof.

Hold dig opdateret med Leder IDAG

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Flere melder sig klar til at løse Københavns spildevandsproblem i Øresund

16 nye biogasbusser til i Nordjylland

Fjernvarme Fyn er færdig med kullene tre år før tid

Mærsk og Ørsted planlægger enorm brintfabrik i København

Coronavirus har sendt Hofor på lækagejagt

Københavns Kommune udskyder udledning af spildevand i Øresund

Nyhedsbrev

8.002 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Million-bevilling til forskning i organiske solceller

Overblik: Regeringen vil reducere to millioner ton CO2 i 2030

Dansk Energi om regeringens klimaudspil: Vigtige initiativer, men det er ikke en klimaplan

Regeringen vil oprette to energiøer inden 2030

Ny upcyclings-virksomhed ser dagens lys

Frederiksberg Kommune hyrer solcellerådgiver

De første 500 ton affaldsplast er landet hos Quantafuel

Energistyrelsen: En del af Danmarks grønne energi kan være klimaskadelig

1

Regeringen stiller lovkrav til bæredygtig biomasse

Plastindustrien jubler over stop for sammenblanding af metal-, glas- og plastaffald

Hofor køber 35 UV-anlæg til sine værker

1

Ny analyse: Vejene til fremtidens Power-to-X skal findes nu

SEF opruster på nærvarmen og varmepumperne

4

NKT vinder ordre på at tilslutte dansk solcellepark til elnettet

Nordisk fond skyder en milliard i vindmølle-produktion på Esbjerg Havn

Klumme: Danmarks energisektor i et internationalt perspektiv på trods af Covid-19

Silkeborg og Horsens vil gerne i gang med nærvarme

Better Energy gør dansk ingrediens-produktion helt grøn

Eksporten stiger: Udlandet er vild med dansk, grøn teknologi

Coop lukker loopet: Laver poser ud af eget plastaffald

6

Klumme: Ensartede afgifter for ladning af elbiler

Markant stigning i grøn eksport

Efter Corona-krisen er fremtiden grøn

Påskevejret var solcellevejr: Der blev produceret 55.000 megawatt-timer

Aura Energi opretter ny grøn pris

4

- AMV3 end of life: No more coal available

Se alle Medlemmernes egne nyheder

3D-print faciliteter baner vejen for grønnere fremstilling

Nyt Nohrcon-webinar om ABR 18 og Ydelsesbeskrivelser

Ved du nok om varmeforsyningsloven og varmepumper?

Lisco Analytical fører bærbare Viskosimetre

7 kompetencer man skal kigge efter hos en cloud leverandør

Få styr på dine stopårsager - 2

Ny 3D scanner på markedet

God selskabsledelse: Værdi og aktivt ejerskab

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

4 årsager til, at du skal investere i en kundeportal

Nu er "Spillet om AB 18" GRATIS!

Puslespil styrker ODIN's sammenhold på trods af afstanden

Aluments nye altaner får succesfuld debut

Bannere i god kvalitet til en god pris

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

Sådan jonglerer man med 30-tons betonbiler

IT udfordringer man skal overveje, når man rejser til skyen

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

Få en alarm, hvis linjen stopper

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

Stadig on-prem? Kickstart din rejse fra AX til D365 i 8 trin

Begrænser din infrastruktur din forretningsudvikling?

Få styr på dine stopårsager

Gå ikke glip af gratis webinar om nyhederne i Revit 2021

God selskabsledelse: Branchen og bestyrelsen

Send til en kollega

0.125