23948sdkhjf

Om 10 år flyver du måske over Atlanten på alger

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Når du i fremtiden skal på ferie til USA, vil det fly, du sidder i, sandsynligvis være drevet af brændstof, der er lavet på alger.

Læs også: Tre gutter har gjort affaldssortering til et spil

Lige nu arbejder forskere fra Aalborg Universitet i Esbjerg på højtryk for at finde alternative brændstoffer, der kan bruges til tung transport med lastbiler, fly og skibe. Her kigger de mod havet, hvor alger er en del af løsningen.

Det fortæller Jens Bo Holm-Nielsen, der er sektionsleder på Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet, til DR Syd.

- Når over 70 procent af jordkloden er dækket af oceaner, er det en fantastisk ressource, som vi skal lære at håndtere og høste overskuddet af.

Udover den såkaldte blå biomasse fra havet, tester forskerne også andengenerations-biomasse som halm og kokosfibre, der også kan omdannes til brændstof.

Læs også: Forsker vil fjerne medicinrester fra spildevand med selvrensende membran

Ifølge Jens Bo Holm-Nielsen skal algerne først høstes og filtreres, hvorefter de bliver gjort til en flydende masse, som bliver sat under et højt temperaturtryk på mellem 300 og 400 grader.

I løbet af en halv time er massen blevet til brændstof.

- Det bliver omdannet til den samme form for råolie, som den man henter ude i Nordsøen, der har ligget derude i millioner af år. Det kan vi lave på under en time i de her processer, siger han.

Der er dog lang vej fra laboratorierne på universiteterne til de kommercielle flyselskaber, mener han.

Læs også: Ny undersøgelse: Glade solcelleejere vil gerne have et batteri

- Der er mange skridt i det her. Både at fremstille det billigst muligt, høste det, finde de rigtige teknologier og gøre dem bæredygtige med lavest muligt CO2-aftryk. Der er masser af ting, der skal forskes i og dokumenteres.

Alligevel mener sektionslederen, at det er realistisk at kunne flyve på alger som brændstof inden for de kommende 10 år.

- Der bliver forsket meget i det lige nu. Det er først i 2030, at vi måske kan få batteridrevne eller eldrevne fly, så allerede fra starten af 2020'erne vil der være mængder til rådighed, så nogle af de mest grønne og bæredygtige flyselskaber vil kunne bruge grønt brændstof.

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Energien i elbiler skal udnyttes bedre

Efter succesfuld test med ozon: Går efter de små hospitalsanlæg

Computermodeller viser fordel ved ny vindmølletype

Coop vil samle 1,8 million danskere om en grøn fremtid

Kæmpe koncerner sværger plast-ed

Tre-cifret millionordre og pengeregn over brændselscelleproducent

Nyhedsbrev

8.001 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Fire gange 150 meter vind på vej til Hirtshals

Klima-konkurrence: Studerende skal redde verden

Sådan vender fabrik udgift til milliongevinst

Tre gutter har gjort affaldssortering til et spil

Weptos sigter mod kommercielle 4 MW-anlæg

Arla kører på GTL

Summit: Hvordan kan teknologi gøre forretningen bæredygtig?

Klimaforandringer truer danske fiskefabrikker

SodaStream vil spare miljøet for 67 milliarder plastikflasker

Tag med et kig ind i fremtiden: Sådan skal vi spise

Fem nye kommuner er hoppet med på EPS-genanvendelse

Carlsbergs papirflaske har et indre af plast

Flere ansøgere end sidste år: Virksomheder flokkes om energipulje

2

Klumme: EcoGrid 2.0 baner vej for mere grøn strøm

1

Danmark sender millioner efter grønne løsninger i verdens byer

Prisvinder vil bygge 200 batterianlæg om året

6000 deltagere: DTU-konference sætter fokus på klima og energi

Power2gas-anlæg i Avedøre leverer biomethan til gasnettet

Naturli’ viser verden nyudviklet ærteprotein

2

Fremtidens el: Bilen lader selv op når strømmen er grøn

Klimaforsker: Tre ting batter, hvis du vil ændre dit eget klimaaftryk

1

Nyt samarbejde om brint og vind

Regeringens støttepartier vil stoppe oliejagt i Nordsøen

Forsker vil fjerne medicinrester fra spildevand med selvrensende membran

Dansk Energi og DI stifter Erhvervslivets Klimaalliance

Vismænd advarer mod øget olieproduktion i Nordsøen

Sønderborg vært for løsningsorienteret klimakonference

Syv af ti ledere arbejder med verdensmålene

Industrien kaster milliarder i bæredygtighed

14

Regeringen giver blå blok klima-ultimatum

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få styr på stammesproget – til dig der er ny i energibranche

Siemens sætter nye standarder med lanceringen af Simatic PCS neo

Konstante Dynamics 365-opdateringer kræver en solid teststrategi

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

Grundlæggende udbudsret for praktikere

Historien bag energiforsikring til virksomheders el-aftale

Støb fundamentet for succes med en tryg, planlagt overgang fra projekt til drift

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Ajcon bygger nyt grønt køle-/frysehus for JN Spedition

En papkasse til jeres formål

Markedsføringsret A-Z

5 produktionstrends du skal holde øje med i 2020

PR giver rekordmange nye aktionærer

DHI vurderer kemiske stoffer ved metrobyggeri i København

Bliv klogere på energiforsikring på under 2 min

Ajcon opfører en ny pakkeudleveringshal for GLS Express

Siemens Simatic Technology CPU - Applikationseksempel med G-Code funktionalitet

Op til 100 års erfaring hos VPD

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Tre ting du skal overveje, når du skifter til solceller

Nu skal byggepladsen sikres mod kulden

CFU vil gerne invitere dig på Bygg Reis Deg 2019 Norges vigtigste bygge- ...

Drejede komponenter fra Ishøj Mekaniske skaber udvikling i produktionen hos...

Forstå engrosmarkedet for el

Send til en kollega

0.331