23948sdkhjf

Drivkraft Danmark: Sådan får vi en CO2-neutral transportsektor

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Elektrificering af bilparken vil løse en del af problemet, men der skal et paradigmeskifte til, hvis vi skal nå målet, mener brancheorganisationen.

ANVISNING Drivkraft Danmark lancerer i dag sin Plan 2050.

Drivkraft Danmark er branche- og arbejdsgiverorganisation for selskaber, der leverer energi til mobilitet, opvarmning og proces med alle Danmarks tankstationer og raffinaderier som medlemmer samt LPG-branchen.

Branchen står for 99 pct. af energien til transporten og 40 pct. af det samlede danske energiforbrug.

Den indeholder tre konkrete bud på, hvordan Danmark opnår en CO2-neutral transportsektor, uden at det går ud over mobiliteten i samfundet.

Læs også: Drivkraft Danmark: Sådan får vi en CO2-neutral transportsektor

- Hos Drivkraft Danmark ønsker vi at tage et stort medansvar for at gennemføre den grønne omstilling. Transportsektoren bærer en betydelig del af det samlede CO2-aftryk, og selvom elektrificering af bilparken vil løse en del af problemet, kan vi se, at der skal et decideret paradigmeskifte til, hvis vi skal nå målet, siger direktør i Drivkraft Danmark, Jacob Stahl Otte i en pressemeddelelse.

De tre konkrete forslag er lovkrav om CO2-fortrængning i brændstoffer til transport; omlægning af afgifter fra energi til klimapåvirkning samt tværgående forskning og udvikling af fremtidens teknologier.

Første forslag
I det første forslag lægger Drivkraft Danmark op til, at der udarbejdes en ny VE-brændstoflov, der skal opstille teknologineutrale CO2-fortrængningskrav til brændstofleverandørerne i Danmark.

Målet er, at brændstoffer skal få et stadig mindre samlet CO2-aftryk frem mod 2050, hvor de skal være helt CO2-neutrale.

Læs også: Godt gang i salget af grønne biler i juli

Det kræver dog en række krav til producenterne, der fremover ville skulle producere brændstoffer med størst mulig CO2-fortrængning til lavest mulige pris – uagtet om der er tale om biobrændstoffer, biogas, brint eller elektrofuels.

Her skal femårige delmål sikre en realistisk og ambitiøs vej mod 30 pct. CO2- fortrængning i 2030 og 100 pct. i 2050, skriver Drivkraft Danmark i pressemeddelelsen.

Forslag to: Omlægning af afgifter
En anden væsentlig trædesten på vejen mod en CO2-neutral transportsektor er en omlægning af afgifterne, så de langt højere grad fremmer målet om CO2-reduktioner.

Drivkraft Danmark foreslår en sænkning af energiafgiften samtidig med at CO2-afgiften på brændstoffer øges.

Læs også: To bilgiganter dropper hybridbilen

- En omlægning vil dermed gøre VE-brændstoffer relativt billigere i forhold til fossile brændstoffer og vil fremme et marked for de mest CO-fortrængende VE-brændstoffer. En sådan langsigtet afgiftsomlægning bør indgå i den igangværende transportkommissions arbejde, da en øget iblanding af VE-brændstoffer med lavere afgift vil reducere statens indtægter, skriver Drivkraft Danmark.

Forslag tre: Tværgående forskning
Som sidste del af kinderægget lægger Drivkraft Danmark op til en mere holistisk tilgang til forskning og udvikling af fremtidens vedvarende teknologier.

Drivkraft Danmark foreslår derfor, at der fra politisk side igangsættes et analysearbejde med deltagelse af forskningsinstitutioner, teknologileverandører, grønne organisationer og brancher med fokus på den tunge transports, skibes og flys opgaver, udvikling og energibehov.

- Vi kender allerede en lang række teknologier, der hver især kan bidrage til omstillingen, men der er behov for en samlet kortlægning af teknologiernes perspektiver på kort, mellemlangt og langt sigt og deres samspil med resten af energisystemet og den grønne omstilling, skriver Drivkraft Danmark.

Læs også: Nordjysk projekt baner vej for flydende el

Projektet skal danne et bedre vidensgrundlag for fremtidige politiske beslutninger om omstillingen af den tunge transport, skibe og fly i Danmark og EU.

Det vigtigste er, at klimaet vinder
For Drivkraft Danmark er det helt centrale element i forslaget et paradigmeskifte.

I stedet for at der ydes støtte til bestemte teknologier og energiformer, foreslår Drivkraft Danmark, at der fremover skal stilles krav, som sikrer en klimavenlig udvikling inden for teknologineutrale rammer og mål.

- Ingen ved, hvilke teknologier eller energiformer, der i fremtiden viser sig som de mest effektive. Derfor mener vi hos Drivkraft Danmark, at det vil give de bedste, billigste og smarteste løsninger, hvis vi fra politisk hold stiller strenge klimakrav til producenterne af teknologi og energi, og at vi derefter overlader det til markedet at afgøre, hvilke der vinder. Om det bliver flydende el produceret af sol og vind i form af elektrofuels, biogas, el, brint eller andre vedvarende energibrændstoffer, betyder ikke så meget. Det vigtigste er, at klimaet vinder, siger Jacob Stahl Otte og tilføjer:

- Vi håber, at de ansvarlige politikere sammen med Drivkraft Danmark og repræsentanter fra alle andre relaterede brancher, er parate til at indgå i dialog. Det er vigtigt, at vi på tværs af sektorskel tager fat om løsningerne så hurtigt og effektivt som muligt.

Fakta

Vejtransporten står i dag for cirka 25 procent af Danmarks samlede CO2-udledning.

Selv i et optimistisk scenarie med 1 mio. elbiler på vejene i 2030 bidrager elbilerne kun med cirka 1,5 million ton mindre CO2.

For at nå målet skal Danmarks CO2-udledning reduceres med mere end 26 mio. ton CO2 – svarende til 55 procent af vores nuværende samlede udledning.

Plan 2050 er Drivkraft Danmarks bud på et paradigmeskifte, der skal sikre en CO2-neutral transportsektor.

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Kæmpe koncerner sværger plast-ed

Klima-konkurrence: Studerende skal redde verden.

Første år med brændselsceller, spadestik og tre-cifret millionordre

Fire gange 150 meter vind på vej til Hirtshals

Tre gutter har gjort affaldssortering til et spil

Weptos sigter mod kommercielle 4 MW-anlæg

Nyhedsbrev

8.006 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Summit: Hvordan kan teknologi gøre forretningen bæredygtig?

Fem nye kommuner er hoppet med på EPS-genanvendelse

Carlsbergs papirflaske har et indre af plast

Flere ansøgere end sidste år: Virksomheder flokkes om energipulje

Danmark sender millioner efter grønne løsninger i verdens byer

2

Klumme: EcoGrid 2.0 baner vej for mere grøn strøm

Prisvinder vil bygge 200 batterianlæg om året

6000 deltagere: DTU-konference sætter fokus på klima og energi

Om 10 år flyver du måske over Atlanten på alger

Power2gas-anlæg i Avedøre leverer biomethan til gasnettet

Drivkraft Danmark: Sådan får vi en CO2-neutral transportsektor

Næstved Fjernvarme tester: Affaldsglas kan hjælpe med at holde varmen

Et projekt i Næstved tester en ny slags isolering af fjernvarmerør, som kan spare energi og give lavere varmeregninger.

CMP og DFDS etablerer landstrøm i København

Klumme: Vækst gennem Power2X i Danmark kræver de rigtige rammer

Grønt biomasse-eventyr: Shrek til kamp mod partikelemissioner fra kedler

Drivkraft Danmark: Sådan får vi en CO2-neutral transportsektor

Partier vil stoppe brugen af rapsolie og hvede i biobrændsel

Naturli’ viser verden nyudviklet ærteprotein

2

Fremtidens el: Bilen lader selv op når strømmen er grøn

Klimaforsker: Tre ting batter, hvis du vil ændre dit eget klimaaftryk

1

Nyt samarbejde om brint og vind

Regeringens støttepartier vil stoppe oliejagt i Nordsøen

Forsker vil fjerne medicinrester fra spildevand med selvrensende membran

Dansk Energi og DI stifter Erhvervslivets Klimaalliance

Vismænd advarer mod øget olieproduktion i Nordsøen

Sønderborg vært for løsningsorienteret klimakonference

Syv af ti ledere arbejder med verdensmålene

Industrien kaster milliarder i bæredygtighed

14

Regeringen giver blå blok klima-ultimatum

Energibranchen ønsker regulering af biomasse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Støb fundamentet for succes med en tryg, planlagt overgang fra projekt til drift

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Ajcon bygger nyt grønt køle-/frysehus for JN Spedition

En papkasse til jeres formål

Markedsføringsret A-Z

5 produktionstrends du skal holde øje med i 2020

PR giver rekordmange nye aktionærer

DHI vurderer kemiske stoffer ved metrobyggeri i København

Bliv klogere på energiforsikring på under 2 min

Ajcon opfører en ny pakkeudleveringshal for GLS Express

Siemens Simatic Technology CPU - Applikationseksempel med G-Code funktionalitet

Op til 100 års erfaring hos VPD

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Tre ting du skal overveje, når du skifter til solceller

Nu skal byggepladsen sikres mod kulden

CFU vil gerne invitere dig på Bygg Reis Deg 2019 Norges vigtigste bygge- og anlægsmesse

Drejede komponenter fra Ishøj Mekaniske skaber udvikling i produktionen hos Scandiloc

Forstå engrosmarkedet for el

På gensyn på DiaLabXpo i 2020

Automatisk åbning af papkasser fra Mach-Tech A/S

Klimatopmøde og grøn omstilling på agendaen i New York – danske muligheder ...

Læs Dansk VVS, nr. 9 – 2019

Få styr på stammesproget – til dig der er ny i energibranchen

Nyt Næste Skur i Lyngby

Nyt center for Industriel 3D-print

Send til en kollega

0.225