23948sdkhjf

Drivkraft Danmark: Sådan får vi en CO2-neutral transportsektor

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Elektrificering af bilparken vil løse en del af problemet, men der skal et paradigmeskifte til, hvis vi skal nå målet, mener brancheorganisationen.

ANVISNING Drivkraft Danmark lancerer i dag sin Plan 2050.

Drivkraft Danmark er branche- og arbejdsgiverorganisation for selskaber, der leverer energi til mobilitet, opvarmning og proces med alle Danmarks tankstationer og raffinaderier som medlemmer samt LPG-branchen.

Branchen står for 99 pct. af energien til transporten og 40 pct. af det samlede danske energiforbrug.

Den indeholder tre konkrete bud på, hvordan Danmark opnår en CO2-neutral transportsektor, uden at det går ud over mobiliteten i samfundet.

Læs også: Fra PtX-idé til virkelighed: Danmarks første eMethanolanlæg producerer flydende el

- Hos Drivkraft Danmark ønsker vi at tage et stort medansvar for at gennemføre den grønne omstilling. Transportsektoren bærer en betydelig del af det samlede CO2-aftryk, og selvom elektrificering af bilparken vil løse en del af problemet, kan vi se, at der skal et decideret paradigmeskifte til, hvis vi skal nå målet, siger direktør i Drivkraft Danmark, Jacob Stahl Otte i en pressemeddelelse.

De tre konkrete forslag er lovkrav om CO2-fortrængning i brændstoffer til transport; omlægning af afgifter fra energi til klimapåvirkning samt tværgående forskning og udvikling af fremtidens teknologier.

Første forslag
I det første forslag lægger Drivkraft Danmark op til, at der udarbejdes en ny VE-brændstoflov, der skal opstille teknologineutrale CO2-fortrængningskrav til brændstofleverandørerne i Danmark.

Målet er, at brændstoffer skal få et stadig mindre samlet CO2-aftryk frem mod 2050, hvor de skal være helt CO2-neutrale.

Læs også: Faldende bilsalg risikerer at lukke hver femte bilforhandler

Det kræver dog en række krav til producenterne, der fremover ville skulle producere brændstoffer med størst mulig CO2-fortrængning til lavest mulige pris – uagtet om der er tale om biobrændstoffer, biogas, brint eller elektrofuels.

Her skal femårige delmål sikre en realistisk og ambitiøs vej mod 30 pct. CO2- fortrængning i 2030 og 100 pct. i 2050, skriver Drivkraft Danmark i pressemeddelelsen.

Forslag to: Omlægning af afgifter
En anden væsentlig trædesten på vejen mod en CO2-neutral transportsektor er en omlægning af afgifterne, så de langt højere grad fremmer målet om CO2-reduktioner.

Drivkraft Danmark foreslår en sænkning af energiafgiften samtidig med at CO2-afgiften på brændstoffer øges.

Læs også: 5.000 færre oliefyr på bare et år: Om 10 år er det slut

- En omlægning vil dermed gøre VE-brændstoffer relativt billigere i forhold til fossile brændstoffer og vil fremme et marked for de mest CO-fortrængende VE-brændstoffer. En sådan langsigtet afgiftsomlægning bør indgå i den igangværende transportkommissions arbejde, da en øget iblanding af VE-brændstoffer med lavere afgift vil reducere statens indtægter, skriver Drivkraft Danmark.

Forslag tre: Tværgående forskning
Som sidste del af kinderægget lægger Drivkraft Danmark op til en mere holistisk tilgang til forskning og udvikling af fremtidens vedvarende teknologier.

Drivkraft Danmark foreslår derfor, at der fra politisk side igangsættes et analysearbejde med deltagelse af forskningsinstitutioner, teknologileverandører, grønne organisationer og brancher med fokus på den tunge transports, skibes og flys opgaver, udvikling og energibehov.

- Vi kender allerede en lang række teknologier, der hver især kan bidrage til omstillingen, men der er behov for en samlet kortlægning af teknologiernes perspektiver på kort, mellemlangt og langt sigt og deres samspil med resten af energisystemet og den grønne omstilling, skriver Drivkraft Danmark.

Læs også: PVC-rådet om finanslov: Afgifter er et håbløst styringsmiddel

Projektet skal danne et bedre vidensgrundlag for fremtidige politiske beslutninger om omstillingen af den tunge transport, skibe og fly i Danmark og EU.

Det vigtigste er, at klimaet vinder
For Drivkraft Danmark er det helt centrale element i forslaget et paradigmeskifte.

I stedet for at der ydes støtte til bestemte teknologier og energiformer, foreslår Drivkraft Danmark, at der fremover skal stilles krav, som sikrer en klimavenlig udvikling inden for teknologineutrale rammer og mål.

- Ingen ved, hvilke teknologier eller energiformer, der i fremtiden viser sig som de mest effektive. Derfor mener vi hos Drivkraft Danmark, at det vil give de bedste, billigste og smarteste løsninger, hvis vi fra politisk hold stiller strenge klimakrav til producenterne af teknologi og energi, og at vi derefter overlader det til markedet at afgøre, hvilke der vinder. Om det bliver flydende el produceret af sol og vind i form af elektrofuels, biogas, el, brint eller andre vedvarende energibrændstoffer, betyder ikke så meget. Det vigtigste er, at klimaet vinder, siger Jacob Stahl Otte og tilføjer:

- Vi håber, at de ansvarlige politikere sammen med Drivkraft Danmark og repræsentanter fra alle andre relaterede brancher, er parate til at indgå i dialog. Det er vigtigt, at vi på tværs af sektorskel tager fat om løsningerne så hurtigt og effektivt som muligt.

Fakta

Vejtransporten står i dag for cirka 25 procent af Danmarks samlede CO2-udledning.

Selv i et optimistisk scenarie med 1 mio. elbiler på vejene i 2030 bidrager elbilerne kun med cirka 1,5 million ton mindre CO2.

For at nå målet skal Danmarks CO2-udledning reduceres med mere end 26 mio. ton CO2 – svarende til 55 procent af vores nuværende samlede udledning.

Plan 2050 er Drivkraft Danmarks bud på et paradigmeskifte, der skal sikre en CO2-neutral transportsektor.

Hold dig opdateret med Leder IDAG

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

VisBlues batterianlæg havde premiere i golfklub

Bar mark bliver til cirkulær bydel med 550 boliger i Holstebro

Mindst fem virksomheder kan behandle københavnsk bioaffald

En stribe danske virksomheder melder sig klar til at modtage og behandle bioaffald fra Københavns Kommune. Kommunerne må begynde se ud over egen næsetip, siger DI.

Ganger med 3,5: Greentech-virksomhed får debut på pyrolyseanlæg i storskala

Hospitalsrengøringen i Randers bliver Svanemærket

Solar dropper oliefyr og gaskedler

Nyhedsbrev

8.013 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

2

Grøn plan for bioaffald annulleret: ARC dropper forbehandlingsanlæg i Solrød

1

Fra PtX-idé til virkelighed: Danmarks første eMethanolanlæg producerer flydende el

Nærvarmeværket fra Djursland rykker ud: Nu kan andre selskaber få gavn af trådløs fjernvarme

Nrgi i superligaen: Indgår aftale med AGF

Sjællandsk genanvender går i drift og markerer med nyt navn

Nyt samarbejde skal skabe flere bæredygtige træer at tage af

Studerende udvikler ny metode til måling af spildevand – nu starter de eget firma

Efter klimaaftale: Nu må Rockwoolvarme forsyne 1.500 boliger

Carlsbergs nye genindvindingsanlæg kan halvere vandforbruget på øl

DTU-direktør træder ind i energifonds bestyrelse

Medvind til træmænd: Først med svanen på vigtigt område

Seks gode råd fra affaldsekspert: kom i sving med cirkulær økonomi

Millionstøtte til CO2-fangst på Amager Bakke

Projektchef: Volumen og kvalitet er nøglen til EPS-genanvendelse

Genbrugsbyggemarked har solgt 334 tons affald

Storkommuner: En fjerdedel af alle nye bybusser skal være grønne i 2021

Trods bøvl med igler: Fjernvarme på grundvand ér en god idé

Høje Taastrup Fjernvarme går forrest med et anlæg, hvor man udnytter et højt grundvandsspejl i fjernvarmeproduktionen.

308 millioner til CO2-lagring, grøn cementproduktion og en sensor-værktøjskasse

Direktør i Plus Pack: Drømmeudspil for klimapartnerskab

Få et overblik: Klimaaftalen kort og godt

Bredt flertal vedtager officielt dansk klimamål for dette årti

Direktør: Brintfabrik er gennembrud i Cowis grønne strategi

1

Danmark skal sætte turbo på udbygningen af havvind i Japan

Nyt privat sorteringsanlæg til 250 mio. kr. kan skille shampooflasker fra bæreposer

Miljøminister: Virksomheder må sikre, at deres emballage kan genanvendes

Støttepartier om rapport: Regeringen må lægge oliejagt i graven

Klimarådet anbefaler at droppe oliejagt i Nordsøen

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Eksporten stiger: Udlandet er vild med dansk, grøn teknologi

Coop lukker loopet: Laver poser ud af eget plastaffald

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kæmpeordre på 20-mands moduler til Nyt OUH

Lad os nyde sommeren – sammen!

Deltag trygt og sikkert på FoodTech til efteråret 2020

FRECON samarbejder med Industriens Fond i genstartNU.dk

Sidste chance for nedsat pris til udbudskonferencen i Aarhus

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Tag imod input udefra

Udbud med forhandling

Få adgang til Solibri på en nem og billig måde

Hvor meget BI er der i tilbuddet på en god Bordeaux?

Styrk sikkerheden for salgsordre-krediteringer

Mød Zebicon på Automatik-messen

God selskabsledelse: Branchen og bestyrelsen

Har du plads til 10 skraldespande?

400 meter Amager-gangbro på Krinner skruefundamenter

Webinar 3/7: Lær den nye Pattern Editor-funktion at kende

Udvikling af grøn beton

Konfliktløsning i byggeriet – Undgå dyre voldgiftssager!

FRECON har skarpe hoveder indenfor CFD

Nye funktioner til AI med D365 styrker din forretning

Tribia udvider samarbejdet med NCC

Webinar om konsignationslager og Dynamics 365 BC

Ajos' krav til leverandør: Giv os svanemærkede pavilloner

Varmeforsyningsloven og varmepumper

Den praktiske bygge- og entrepriselederuddannelse

Send til en kollega

0.267