23948sdkhjf

CMP og DFDS etablerer landstrøm i København

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Nu skal Oslo-bådene have strøm fra land

Efter at DFDS' Oslo-færge 'Pearl Seaways' siden marts i år har brugt landstrøm, når den ligger i Oslo, er muligheden for at bruge strøm fra land i København nu rykket et vigtigt skridt nærmere. 

Læs også: CMP vil fyre 55 i København

I en pressemeddelelse fortæller Copenhagen Malmö Port (CMP), at havnen sammen med DFDS nu iværksætter en fælles satsning, der indebærer, at DFDS-skibene fra næste år skal kunne tilslutte sig landstrøm i København.

DFDS har med sin færgetrafik faste daglige anløb, og det er altid de samme skibe, der sejler i pendulfart mellem Oslo og København, hvilket gør det fornuftigt at etablere et landstrømsanlæg, fremgår det.

- For CMP er dette en vigtig milepæl i vores arbejde med bæredygtighed. DFDS har været en betydningsfuld kunde for CMP i mange år og er en vigtig aktør i regionen. Med dette tiltag udvider vi vores samarbejde og styrker vores fælles rejse mod at bidrage til et grønnere København, siger havnedirektør Barbara Scheel Agersnap i pressemeddelelsen. 

Imens 'Pearl Seaways' blev forberedt til landstrøm under et ophold på Lindø i 2018, er den anden af DFDS' Oslo-både, 'Crown Seaways', endnu ikke klar til at gøre brug af faciliteterne i Oslo. Ikke desto mindre udtrykker DFDS tilfredsmed, at det nu bliver muligt at skåne københavnerne for udledning af skadelige partikler, når skibene ligger i lejet nær Nordhavn.

Læs også: DFDS-besætninger sendt hjem med løn

- Det ser vi frem til at samarbejde med såvel Copenhagen Malmö Port og Københavns Kommune om, så vi kan fremtidssikre færgefarten mellem de to hovedstæder, siger rederiets CEO Torben Carlsen i pressemeddelelsen.

Arbejdet med at udforme anlægget starter nu, og byggeriet planlægges igangsat i 2020.

I Danske Rederier er adm. direktør Anne H. Steffensen begejstret over udsigten til, at de to DFDS-færger kan komme til at bruge landstrøm i København. 

- Oslo-bådene er jo nærmest en institution i København, og jeg er super glad for, at man nu med landstrøm har fundet en model, der gør, at skibene fortsat kan lægge til midt i byen uden at genere naboerne, siger Anne H. Steffensen

Læs også: Oslo Havn vil opkræve grøn afgift fra DFDS

Mere om: CMP | DFDS | landstrøm | Oslo
Hold dig opdateret med Leder IDAG

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Flere melder sig klar til at løse Københavns spildevandsproblem i Øresund

16 nye biogasbusser til i Nordjylland

Fjernvarme Fyn er færdig med kullene tre år før tid

Mærsk og Ørsted planlægger enorm brintfabrik i København

Coronavirus har sendt Hofor på lækagejagt

Københavns Kommune udskyder udledning af spildevand i Øresund

Nyhedsbrev

8.004 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Million-bevilling til forskning i organiske solceller

Overblik: Regeringen vil reducere to millioner ton CO2 i 2030

Dansk Energi om regeringens klimaudspil: Vigtige initiativer, men det er ikke en klimaplan

Regeringen vil oprette to energiøer inden 2030

Ny upcyclings-virksomhed ser dagens lys

Frederiksberg Kommune hyrer solcellerådgiver

De første 500 ton affaldsplast er landet hos Quantafuel

Energistyrelsen: En del af Danmarks grønne energi kan være klimaskadelig

1

Regeringen stiller lovkrav til bæredygtig biomasse

Plastindustrien jubler over stop for sammenblanding af metal-, glas- og plastaffald

Hofor køber 35 UV-anlæg til sine værker

1

Ny analyse: Vejene til fremtidens Power-to-X skal findes nu

SEF opruster på nærvarmen og varmepumperne

4

NKT vinder ordre på at tilslutte dansk solcellepark til elnettet

Nordisk fond skyder en milliard i vindmølle-produktion på Esbjerg Havn

Klumme: Danmarks energisektor i et internationalt perspektiv på trods af Covid-19

Silkeborg og Horsens vil gerne i gang med nærvarme

Better Energy gør dansk ingrediens-produktion helt grøn

Eksporten stiger: Udlandet er vild med dansk, grøn teknologi

Coop lukker loopet: Laver poser ud af eget plastaffald

6

Klumme: Ensartede afgifter for ladning af elbiler

Markant stigning i grøn eksport

Efter Corona-krisen er fremtiden grøn

Påskevejret var solcellevejr: Der blev produceret 55.000 megawatt-timer

Aura Energi opretter ny grøn pris

4

- AMV3 end of life: No more coal available

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi implementerer ROB-EX - også digitalt

Løsning på renoveringsudfordringer af Farum Midtpunt

3D-print faciliteter baner vejen for grønnere fremstilling

Nyt Nohrcon-webinar om ABR 18 og Ydelsesbeskrivelser

Ved du nok om varmeforsyningsloven og varmepumper?

Lisco Analytical fører bærbare Viskosimetre

7 kompetencer man skal kigge efter hos en cloud leverandør

Få styr på dine stopårsager - 2

Ny 3D scanner på markedet

God selskabsledelse: Værdi og aktivt ejerskab

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

4 årsager til, at du skal investere i en kundeportal

Nu er "Spillet om AB 18" GRATIS!

Puslespil styrker ODIN's sammenhold på trods af afstanden

Aluments nye altaner får succesfuld debut

Bannere i god kvalitet til en god pris

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

Sådan jonglerer man med 30-tons betonbiler

IT udfordringer man skal overveje, når man rejser til skyen

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

Få en alarm, hvis linjen stopper

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

Stadig on-prem? Kickstart din rejse fra AX til D365 i 8 trin

Begrænser din infrastruktur din forretningsudvikling?

Få styr på dine stopårsager

Send til en kollega

0.179