23948sdkhjf

Drivkraft Danmark: Sådan får vi en CO2-neutral transportsektor

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Drivkraft Danmark lancerer i dag sin Plan 2050.

Drivkraft Danmark er branche- og arbejdsgiverorganisation for selskaber, der leverer energi til mobilitet, opvarmning og proces med alle Danmarks tankstationer og raffinaderier som medlemmer samt LPG-branchen.

Branchen står for 99 pct. af energien til transporten og 40 pct. af det samlede danske energiforbrug.

Den indeholder tre konkrete bud på, hvordan Danmark opnår en CO2-neutral transportsektor, uden at det går ud over mobiliteten i samfundet.

Læs også: 5.000 færre oliefyr på bare et år: Om 10 år er det slut

- Hos Drivkraft Danmark ønsker vi at tage et stort medansvar for at gennemføre den grønne omstilling. Transportsektoren bærer en betydelig del af det samlede CO2-aftryk, og selvom elektrificering af bilparken vil løse en del af problemet, kan vi se, at der skal et decideret paradigmeskifte til, hvis vi skal nå målet, siger direktør i Drivkraft Danmark, Jacob Stahl Otte i en pressemeddelelse.

De tre konkrete forslag er lovkrav om CO2-fortrængning i brændstoffer til transport; omlægning af afgifter fra energi til klimapåvirkning samt tværgående forskning og udvikling af fremtidens teknologier.

Første forslag
I det første forslag lægger Drivkraft Danmark op til, at der udarbejdes en ny VE-brændstoflov, der skal opstille teknologineutrale CO2-fortrængningskrav til brændstofleverandørerne i Danmark.

Målet er, at brændstoffer skal få et stadig mindre samlet CO2-aftryk frem mod 2050, hvor de skal være helt CO2-neutrale.

Læs også: Markedskræfterne behøver ikke give nervøse trækninger

Det kræver dog en række krav til producenterne, der fremover ville skulle producere brændstoffer med størst mulig CO2-fortrængning til lavest mulige pris – uagtet om der er tale om biobrændstoffer, biogas, brint eller elektrofuels.

Her skal femårige delmål sikre en realistisk og ambitiøs vej mod 30 pct. CO2- fortrængning i 2030 og 100 pct. i 2050, skriver Drivkraft Danmark i pressemeddelelsen.

Forslag to: Omlægning af afgifter
En anden væsentlig trædesten på vejen mod en CO2-neutral transportsektor er en omlægning af afgifterne, så de langt højere grad fremmer målet om CO2-reduktioner.

Drivkraft Danmark foreslår en sænkning af energiafgiften samtidig med at CO2-afgiften på brændstoffer øges.

Læs også: Drivkraft Danmark: Sådan får vi en CO2-neutral transportsektor

- En omlægning vil dermed gøre VE-brændstoffer relativt billigere i forhold til fossile brændstoffer og vil fremme et marked for de mest CO-fortrængende VE-brændstoffer. En sådan langsigtet afgiftsomlægning bør indgå i den igangværende transportkommissions arbejde, da en øget iblanding af VE-brændstoffer med lavere afgift vil reducere statens indtægter, skriver Drivkraft Danmark.

Forslag tre: Tværgående forskning
Som sidste del af kinderægget lægger Drivkraft Danmark op til en mere holistisk tilgang til forskning og udvikling af fremtidens vedvarende teknologier.

Drivkraft Danmark foreslår derfor, at der fra politisk side igangsættes et analysearbejde med deltagelse af forskningsinstitutioner, teknologileverandører, grønne organisationer og brancher med fokus på den tunge transports, skibes og flys opgaver, udvikling og energibehov.

- Vi kender allerede en lang række teknologier, der hver især kan bidrage til omstillingen, men der er behov for en samlet kortlægning af teknologiernes perspektiver på kort, mellemlangt og langt sigt og deres samspil med resten af energisystemet og den grønne omstilling, skriver Drivkraft Danmark.

Læs også: Nordjysk projekt baner vej for flydende el

Projektet skal danne et bedre vidensgrundlag for fremtidige politiske beslutninger om omstillingen af den tunge transport, skibe og fly i Danmark og EU.

Det vigtigste er, at klimaet vinder
For Drivkraft Danmark er det helt centrale element i forslaget et paradigmeskifte.

I stedet for at der ydes støtte til bestemte teknologier og energiformer, foreslår Drivkraft Danmark, at der fremover skal stilles krav, som sikrer en klimavenlig udvikling inden for teknologineutrale rammer og mål.

- Ingen ved, hvilke teknologier eller energiformer, der i fremtiden viser sig som de mest effektive. Derfor mener vi hos Drivkraft Danmark, at det vil give de bedste, billigste og smarteste løsninger, hvis vi fra politisk hold stiller strenge klimakrav til producenterne af teknologi og energi, og at vi derefter overlader det til markedet at afgøre, hvilke der vinder. Om det bliver flydende el produceret af sol og vind i form af elektrofuels, biogas, el, brint eller andre vedvarende energibrændstoffer, betyder ikke så meget. Det vigtigste er, at klimaet vinder, siger Jacob Stahl Otte og tilføjer:

- Vi håber, at de ansvarlige politikere sammen med Drivkraft Danmark og repræsentanter fra alle andre relaterede brancher, er parate til at indgå i dialog. Det er vigtigt, at vi på tværs af sektorskel tager fat om løsningerne så hurtigt og effektivt som muligt.

Fakta

Vejtransporten står i dag for cirka 25 procent af Danmarks samlede CO2-udledning.

Selv i et optimistisk scenarie med 1 mio. elbiler på vejene i 2030 bidrager elbilerne kun med cirka 1,5 million ton mindre CO2.

For at nå målet skal Danmarks CO2-udledning reduceres med mere end 26 mio. ton CO2 – svarende til 55 procent af vores nuværende samlede udledning.

Plan 2050 er Drivkraft Danmarks bud på et paradigmeskifte, der skal sikre en CO2-neutral transportsektor.

Hold dig opdateret med Leder IDAG

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Flere melder sig klar til at løse Københavns spildevandsproblem i Øresund

16 nye biogasbusser til i Nordjylland

Fjernvarme Fyn er færdig med kullene tre år før tid

Mærsk og Ørsted planlægger enorm brintfabrik i København

Coronavirus har sendt Hofor på lækagejagt

Københavns Kommune udskyder udledning af spildevand i Øresund

Nyhedsbrev

8.004 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Million-bevilling til forskning i organiske solceller

Overblik: Regeringen vil reducere to millioner ton CO2 i 2030

Dansk Energi om regeringens klimaudspil: Vigtige initiativer, men det er ikke en klimaplan

Regeringen vil oprette to energiøer inden 2030

Ny upcyclings-virksomhed ser dagens lys

Frederiksberg Kommune hyrer solcellerådgiver

De første 500 ton affaldsplast er landet hos Quantafuel

Energistyrelsen: En del af Danmarks grønne energi kan være klimaskadelig

1

Regeringen stiller lovkrav til bæredygtig biomasse

Plastindustrien jubler over stop for sammenblanding af metal-, glas- og plastaffald

Hofor køber 35 UV-anlæg til sine værker

1

Ny analyse: Vejene til fremtidens Power-to-X skal findes nu

SEF opruster på nærvarmen og varmepumperne

4

NKT vinder ordre på at tilslutte dansk solcellepark til elnettet

Nordisk fond skyder en milliard i vindmølle-produktion på Esbjerg Havn

Klumme: Danmarks energisektor i et internationalt perspektiv på trods af Covid-19

Silkeborg og Horsens vil gerne i gang med nærvarme

Better Energy gør dansk ingrediens-produktion helt grøn

Eksporten stiger: Udlandet er vild med dansk, grøn teknologi

Coop lukker loopet: Laver poser ud af eget plastaffald

6

Klumme: Ensartede afgifter for ladning af elbiler

Markant stigning i grøn eksport

Efter Corona-krisen er fremtiden grøn

Påskevejret var solcellevejr: Der blev produceret 55.000 megawatt-timer

Aura Energi opretter ny grøn pris

4

- AMV3 end of life: No more coal available

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi implementerer ROB-EX - også digitalt

Løsning på renoveringsudfordringer af Farum Midtpunt

3D-print faciliteter baner vejen for grønnere fremstilling

Nyt Nohrcon-webinar om ABR 18 og Ydelsesbeskrivelser

Ved du nok om varmeforsyningsloven og varmepumper?

Lisco Analytical fører bærbare Viskosimetre

7 kompetencer man skal kigge efter hos en cloud leverandør

Få styr på dine stopårsager - 2

Ny 3D scanner på markedet

God selskabsledelse: Værdi og aktivt ejerskab

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

4 årsager til, at du skal investere i en kundeportal

Nu er "Spillet om AB 18" GRATIS!

Puslespil styrker ODIN's sammenhold på trods af afstanden

Aluments nye altaner får succesfuld debut

Bannere i god kvalitet til en god pris

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

Sådan jonglerer man med 30-tons betonbiler

IT udfordringer man skal overveje, når man rejser til skyen

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

Få en alarm, hvis linjen stopper

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

Stadig on-prem? Kickstart din rejse fra AX til D365 i 8 trin

Begrænser din infrastruktur din forretningsudvikling?

Få styr på dine stopårsager

Send til en kollega

0.141