23948sdkhjf

Postnord tester lastbil på biogas

Som de første i Danmark tester Postnord den nye Iveco Stralis NP, som kører på biogas. Testen af lastbilen skal ses som Postnords første skridt mod en mulig fremtidig transportinvestering og en mere bæredygtig levering.

- Vi har et ønske om hele tiden at blive endnu grønnere i vores måde at levere og drive forretning på, og her er testen af Stralis NP et spændende input. Vi ser frem til at afprøve lastbilen i vores daglige distribution, så vi kan blive meget klogere på, om det er den vej, vi skal gå, når vi over tid skal investere i en grønnere vognpark, siger Jeppe Christiansen, Operations Manager i Postnord Danmark.

Under testen, der kører frem til slutningen af november 2019, vil Postnord prøve trækkeren af dagligt på en 500 kilometer lang gods- og distributionsrute. Testen er allerede startet i Aalborg, hvor den kører citydistribution og testes af på komprimeret CNG-biogas.

Lastbilen er en såkaldt kombi-bil, som kan køre på både komprimeret CNG og på flydende LNG-gas. Drift på LNG-gas vil udelukkende blive testet på crossborder, til blandt andet Tyskland og Sverige, eftersom der endnu ikke findes tankmuligheder for flydende LNG-gas til landevejstransport i Danmark.

Stralis NP fra Iveco opfylder alle kravene til effekt, rækkevidde, kørekomfort og chaufførtrivsel inden for den internationale transportsektor. Lastbilen bruger hverken diesel, andet fossilt brændstof eller AdBlue, og har op til ca. 15 pct. lavere brændstofforbrug sammenlignet med tilsvarende diesellastbiler.

- Stralis NP leverer på bæredygtighed ved at køre på biogas, der resulterer i en samlet CO2 besparelse for atmosfæren på hele 179 pct. i forhold til klimaaftrykket fra en konventionel Euro 6 motoriseret diesel-trækker. Ydermere, er støjniveau og lugtgener fra lastbilen betydelig mindre, og samtidig udledes 70 pct. mindre NOx og 95 pct. færre partikler, hvilket sikrer en renere luft til os alle. Vi  glæder os meget til at samarbejde med Postnord, siger Carsten Sørensen, National Sales Manager i Iveco North Europe & Baltics A/S.

Siden 2009 har Postnord reduceret virksomhedens CO2 udledning med 67 pct. Det er blandt andet sket gennem et bevidst arbejde med at effektivisere opfyldningen af bilerne og optimere ruterne. Ved konstant at stræbe efter høj fyldningsgrad og køre ad så smarte ruter som muligt er både omkostningerne og miljøbelastningen pr. forsendelse blevet kraftigt reduceret. De sidste 10 år har Postnord mere end halveret CO2-udledningen pr. pakke, som bliver transporteret.

Hold dig opdateret med Leder IDAG

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Flere melder sig klar til at løse Københavns spildevandsproblem i Øresund

16 nye biogasbusser til i Nordjylland

Fjernvarme Fyn er færdig med kullene tre år før tid

Mærsk og Ørsted planlægger enorm brintfabrik i København

Coronavirus har sendt Hofor på lækagejagt

Københavns Kommune udskyder udledning af spildevand i Øresund

Nyhedsbrev

8.002 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Million-bevilling til forskning i organiske solceller

Overblik: Regeringen vil reducere to millioner ton CO2 i 2030

Dansk Energi om regeringens klimaudspil: Vigtige initiativer, men det er ikke en klimaplan

Regeringen vil oprette to energiøer inden 2030

Ny upcyclings-virksomhed ser dagens lys

Frederiksberg Kommune hyrer solcellerådgiver

De første 500 ton affaldsplast er landet hos Quantafuel

Energistyrelsen: En del af Danmarks grønne energi kan være klimaskadelig

1

Regeringen stiller lovkrav til bæredygtig biomasse

Plastindustrien jubler over stop for sammenblanding af metal-, glas- og plastaffald

Hofor køber 35 UV-anlæg til sine værker

1

Ny analyse: Vejene til fremtidens Power-to-X skal findes nu

SEF opruster på nærvarmen og varmepumperne

4

NKT vinder ordre på at tilslutte dansk solcellepark til elnettet

Nordisk fond skyder en milliard i vindmølle-produktion på Esbjerg Havn

Klumme: Danmarks energisektor i et internationalt perspektiv på trods af Covid-19

Silkeborg og Horsens vil gerne i gang med nærvarme

Better Energy gør dansk ingrediens-produktion helt grøn

Eksporten stiger: Udlandet er vild med dansk, grøn teknologi

Coop lukker loopet: Laver poser ud af eget plastaffald

6

Klumme: Ensartede afgifter for ladning af elbiler

Markant stigning i grøn eksport

Efter Corona-krisen er fremtiden grøn

Påskevejret var solcellevejr: Der blev produceret 55.000 megawatt-timer

Aura Energi opretter ny grøn pris

4

- AMV3 end of life: No more coal available

Se alle Medlemmernes egne nyheder

3D-print faciliteter baner vejen for grønnere fremstilling

Nyt Nohrcon-webinar om ABR 18 og Ydelsesbeskrivelser

Ved du nok om varmeforsyningsloven og varmepumper?

Lisco Analytical fører bærbare Viskosimetre

7 kompetencer man skal kigge efter hos en cloud leverandør

Få styr på dine stopårsager - 2

Ny 3D scanner på markedet

God selskabsledelse: Værdi og aktivt ejerskab

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

4 årsager til, at du skal investere i en kundeportal

Nu er "Spillet om AB 18" GRATIS!

Puslespil styrker ODIN's sammenhold på trods af afstanden

Aluments nye altaner får succesfuld debut

Bannere i god kvalitet til en god pris

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

Sådan jonglerer man med 30-tons betonbiler

IT udfordringer man skal overveje, når man rejser til skyen

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

Få en alarm, hvis linjen stopper

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

Stadig on-prem? Kickstart din rejse fra AX til D365 i 8 trin

Begrænser din infrastruktur din forretningsudvikling?

Få styr på dine stopårsager

Gå ikke glip af gratis webinar om nyhederne i Revit 2021

God selskabsledelse: Branchen og bestyrelsen

Send til en kollega

0.173