23948sdkhjf

PtX skal omstille transporten til lands, til vands og i luften

Den grønne omstilling vokser, og vokser – i nødvendighed, i befolkningens bevidsthed og som politisk prioritet.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg, hvorfor holdninger og synspunkter ikke står for Energy Supplys regning. 

Afsender for dette indlæg er direktør i Brintbranchen Tejs Laustsen Jensen.

Og det er gode nyheder: Erkendelsen af klimakrisen er efterhånden så stor som krisen selv.

Med de ambitiøse, nye politiske målsætninger, kommer vi til at se store ryk i omstillingen fra nu af.

Især hvis vi formår at udnytte potentialer og momentum til at skabe helhedsorienterede energiløsninger, der fragter danske styrkepositioner inden for særligt havvind ud i resten af energisystemet.

For hvis vi skal nå i mål med omstillingen af særligt transportsektoren, skal Christiansborg lægge handling bag ordene og rykke den såkaldte Power-to-X-indsats op i en meget større skala.

Havvind skal være rygraden i det danske energisystem. Med åbningen af Horns Rev 3 er den grønne elproduktion rykket op i en ny liga, men det er langt fra nok. Vi skal bruge meget mere vind! For vinden skal ikke kun dække det traditionelle elforbrug – vi skal producere så meget, at vi kan elektrificere andre sektorer, og sikre deres drift uagtet den øjeblikkelige elproduktion. For ét er produktionen af grøn el, noget andet er brugen, hvor vi skal forædle strømmen og få mest værdi – grøn som økonomisk ud af den.

Og Danmark har faktisk muligheden for at blive foregangsland når det gælder om at producere grønne brændstoffer fra vindmøllestrøm. Brændstoffer som ikke alene kan bidrage til omstillingen af den indenlandske, men også den ofte klimaoversete internationale transport. Og med den klimabelastning som både fly- og søtransport repræsenterer, er det nødvendigt, at vi husker netop denne del af transportsektoren i vores grønne indsatser – uanset om de internationale udledninger tæller med i de nationale klimastatistikker eller ej.

Heldigvis har store dele af bl.a. den maritime branche også meldt sig under de grønne faner, og tager deres ansvar på sig for at sikre, at vi også i også i et bæredygtigt energisystem vil kunne holde vores stolte søfartstradition i hævd. Danmark har indtaget en imponerende femteplads over verdens største handelsflåder, og det både urealistisk og uhensigtsmæssigt i det store billede at ville begrænse denne flådes aktivitet og omfang. Men når man ser på de seneste års stigning i energiforbrug til international maritim transport, er det tydeligt, at omstillingen i denne sektor skal op i gear. Som det også er tilfældet med flytrafikken, er det for søfarten absolut afgørende, at der bliver lagt en større indsats i at udvikle og ikke mindst implementere grønne, bæredygtige brændstoffer, som baseres på vedvarende (vind)energi. Og her er det imperativt, at staten, virksomhederne og energibranchen er med ombord.

For branchens vedkommende, er søfarten da heldigvis også på vej ind i den grønne kamp. Bl.a. har Mærsk fremlagt en meget ambitiøs plan om at blive helt CO2-neutrale i 2050. De samme strømninger ser vi begyndende tegn på inden for flybranchen. For at lykkes med at omvende den grønne omstillings problembørn, sø- og luftfarten, er det nødvendigt med at inkorporere storskala energikonvertering i energisystemet til brug i brændstofproduktionen. Ved at bruge grøn strøm til elektrolyse, kan vi producere brint, som så igen kan bruge til at lave syntetiske brændstoffer. Faktisk så smart, at ved produktionen af de e-fuels, der skal i flyenes jetmotorer, også er restprodukter, som med fordel kan overføres til den maritime sektor, på samme måde som der i dag sejles på restprodukter fra raffinaderierne.

Danmark har både mulighed for at høste enorme mængder vindenergi i Nordsøen, industrielle styrkepositioner indenfor både havvind, en stærk P2X-klynge og som en af verdens største søfartsnationer, ikke mindst et særligt ansvar for at understøtte omstillingen til havs. Samlet coctail, der giver os meget store muligheder, for et nyt grønt energieventyr, der samtidig kan bistå det blå Danmark med en grøn omstilling. Men det kræver, at staten spiller med.

Derfor er det uhyre vigtigt, at alle sejl bliver sat for, PtX-indsatsen i Danmark, og bliver en klar politisk prioritet. Dels så vi bedre kan udnytte de massive mængder vedvarende energi, der fremover skal inkorporeres i energisystemet, og dels så vi netop kan få påbegyndt udviklingen af de bæredygtige brændstoffer. Teknologien findes, forbrugerne kræver handling, og brancherne er klar til at spille med på de nye løsninger.

Momentum er meget stærkt lige nu, og Danmarks muligheder som sagt store. Men vi risikerer at blive sejlet agterud af bl.a. Tyskland og Holland, som har valgt at satse stærkt på elektrolyse og videre konvertering i deres energisystemer. Derfor er det glædeligt, at regeringen med Dan Jørgensen i front for den grønne indsats har varslet store ændringer i dansk klima-, energi- og forsyningspolitik, som må og skal indeholde én national strategi for storskala PtX og energilagring.  

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Strandet-stifter: Man bliver ikke rig af at samle andres affald op

Ørsted indvier første havmøllepark i Taiwan

Plus Pack-direktør skal kigge affald og cirkulær økonomi efter i sømmene

Han skal være Danmarks nye klimaambassadør

Usynlig sol blev belønnet ved Building Awards

Skanderborg på frier-fødder: Vil tættere på Aarhus og geotermien

Nyhedsbrev

7.997 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

2

To indiske kraftværker skal køre på BWSC-know-how

Plastdebat rammer Folketinget i dag

Supermarked til test af varmeteknologier lader vente på sig

15

Klumme: Hvad batter mest i kampen mod den globale opvarmning?

Forskningsreserve giver 1,5 milliard til grøn forskning

FLSmidth vil sætte den grønne dagsorden

Opgradering i Varde: 5000 kubikmeter spildevand i timen

Ny kampagne skal punktere myten om elbiler

5

Klumme: Fra søjletænkning til sektorkobling: P2X sikrer sammenhæng i energisystemet

Første Mærsk-skib får batterier

Containerskibet ‘Maersk Cape Town’ udstyres nu med batteripakke svarende til seks Tesla-biler. Mærsk vil undersøge, hvorvidt batterier kan fungere som energikilde under ekstreme forhold på Det Indiske Ocean

European Energy pønser på 140.000 MWh sol ved Herning

Grundbeløbsindsats: Varmepumpeleverandører kan nu søge om prækvalifikation

Plastindustrien: Drop politisk kappestrid om højere plastposeafgifter

70 grønne forskningsprojekter afvist årligt

Arcon-Sunmark tester ny type låg til damvarmen

Nobelpris for elbilens batterier

Sådan kan de rigtige dæk spare branchen for 1,3 mia. kr.

1

Ud med vanadium: Nye kobberbatterier skal lagre solens energi

1

Skagenfood har nu en klimakasse

Klimaminister vil afvente analyse om olieudvinding i Nordsøen

UG Metal vinder nye kunder på miljøcertificering

Computermodeller viser fordel ved ny vindmølletype

Fire gange 150 meter vind på vej til Hirtshals

Summit: Hvordan kan teknologi gøre forretningen bæredygtig?

Arla kører på GTL

SodaStream vil spare miljøet for 67 milliarder plastikflasker

Tag med et kig ind i fremtiden: Sådan skal vi spise

1

Danmark sender millioner efter grønne løsninger i verdens byer

Prisvinder vil bygge 200 batterianlæg om året

Naturli’ viser verden nyudviklet ærteprotein

Se alle Medlemmernes egne nyheder

De nye krav i bygningsreglementet BR18

Standard skal sikre privatlivets fred

Hvad skal din båd til vinter?

Julekalender: Vind chokolade med GS1

Nyt viskosimeter fra Hydramotion

Den 1. juli trådte den nye DS/HD60364 standard i kraft – er du klar?

En serieproduktion af landbrugsrobotter på vej

Hvor gode er klimatilpasningsløsningerne? - temadag

Forskningsaftale giver 1,5 mia. til grøn forskning

Dobbelthejs øger effektiviteten på byggepladsen

Tip: HMI Design Workbook fra Siemens

Så kan man igen blive Energivejleder på Teknologisk Institut

Safety til landbrugsmaskiner

Ingeniørfaglig alsidighed i fritids- og haveudstyr

Er automatisering og autonome logistikrobotter for alle?

Plej de personlige relationer

Mere processorkraft til mobile maskiner

Sådan får din virksomhed den bedste el-aftale

Kursus om dynamisk indregulering af tekniske installationer

Standarder giver Grundfos adgang til globale markeder

Lad GPS-kørebogen holde styr på 60-dages-reglen

3D scanning hittede til Billund Studiedag TECH

Højaktuel konference om energilagring og vedvarende energi

Nyt partikelfilter mindsker forurening fra ældre lastbiler

Kender du forskellen mellem Vacon HVAC vs. FLOW omformere?

Send til en kollega

0.191