23948sdkhjf

PtX skal omstille transporten til lands, til vands og i luften

Den grønne omstilling vokser, og vokser – i nødvendighed, i befolkningens bevidsthed og som politisk prioritet.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg, hvorfor holdninger og synspunkter ikke står for Energy Supplys regning. 

Afsender for dette indlæg er direktør i Brintbranchen Tejs Laustsen Jensen.

Og det er gode nyheder: Erkendelsen af klimakrisen er efterhånden så stor som krisen selv.

Med de ambitiøse, nye politiske målsætninger, kommer vi til at se store ryk i omstillingen fra nu af.

Især hvis vi formår at udnytte potentialer og momentum til at skabe helhedsorienterede energiløsninger, der fragter danske styrkepositioner inden for særligt havvind ud i resten af energisystemet.

For hvis vi skal nå i mål med omstillingen af særligt transportsektoren, skal Christiansborg lægge handling bag ordene og rykke den såkaldte Power-to-X-indsats op i en meget større skala.

Havvind skal være rygraden i det danske energisystem. Med åbningen af Horns Rev 3 er den grønne elproduktion rykket op i en ny liga, men det er langt fra nok. Vi skal bruge meget mere vind! For vinden skal ikke kun dække det traditionelle elforbrug – vi skal producere så meget, at vi kan elektrificere andre sektorer, og sikre deres drift uagtet den øjeblikkelige elproduktion. For ét er produktionen af grøn el, noget andet er brugen, hvor vi skal forædle strømmen og få mest værdi – grøn som økonomisk ud af den.

Og Danmark har faktisk muligheden for at blive foregangsland når det gælder om at producere grønne brændstoffer fra vindmøllestrøm. Brændstoffer som ikke alene kan bidrage til omstillingen af den indenlandske, men også den ofte klimaoversete internationale transport. Og med den klimabelastning som både fly- og søtransport repræsenterer, er det nødvendigt, at vi husker netop denne del af transportsektoren i vores grønne indsatser – uanset om de internationale udledninger tæller med i de nationale klimastatistikker eller ej.

Heldigvis har store dele af bl.a. den maritime branche også meldt sig under de grønne faner, og tager deres ansvar på sig for at sikre, at vi også i også i et bæredygtigt energisystem vil kunne holde vores stolte søfartstradition i hævd. Danmark har indtaget en imponerende femteplads over verdens største handelsflåder, og det både urealistisk og uhensigtsmæssigt i det store billede at ville begrænse denne flådes aktivitet og omfang. Men når man ser på de seneste års stigning i energiforbrug til international maritim transport, er det tydeligt, at omstillingen i denne sektor skal op i gear. Som det også er tilfældet med flytrafikken, er det for søfarten absolut afgørende, at der bliver lagt en større indsats i at udvikle og ikke mindst implementere grønne, bæredygtige brændstoffer, som baseres på vedvarende (vind)energi. Og her er det imperativt, at staten, virksomhederne og energibranchen er med ombord.

For branchens vedkommende, er søfarten da heldigvis også på vej ind i den grønne kamp. Bl.a. har Mærsk fremlagt en meget ambitiøs plan om at blive helt CO2-neutrale i 2050. De samme strømninger ser vi begyndende tegn på inden for flybranchen. For at lykkes med at omvende den grønne omstillings problembørn, sø- og luftfarten, er det nødvendigt med at inkorporere storskala energikonvertering i energisystemet til brug i brændstofproduktionen. Ved at bruge grøn strøm til elektrolyse, kan vi producere brint, som så igen kan bruge til at lave syntetiske brændstoffer. Faktisk så smart, at ved produktionen af de e-fuels, der skal i flyenes jetmotorer, også er restprodukter, som med fordel kan overføres til den maritime sektor, på samme måde som der i dag sejles på restprodukter fra raffinaderierne.

Danmark har både mulighed for at høste enorme mængder vindenergi i Nordsøen, industrielle styrkepositioner indenfor både havvind, en stærk P2X-klynge og som en af verdens største søfartsnationer, ikke mindst et særligt ansvar for at understøtte omstillingen til havs. Samlet coctail, der giver os meget store muligheder, for et nyt grønt energieventyr, der samtidig kan bistå det blå Danmark med en grøn omstilling. Men det kræver, at staten spiller med.

Derfor er det uhyre vigtigt, at alle sejl bliver sat for, PtX-indsatsen i Danmark, og bliver en klar politisk prioritet. Dels så vi bedre kan udnytte de massive mængder vedvarende energi, der fremover skal inkorporeres i energisystemet, og dels så vi netop kan få påbegyndt udviklingen af de bæredygtige brændstoffer. Teknologien findes, forbrugerne kræver handling, og brancherne er klar til at spille med på de nye løsninger.

Momentum er meget stærkt lige nu, og Danmarks muligheder som sagt store. Men vi risikerer at blive sejlet agterud af bl.a. Tyskland og Holland, som har valgt at satse stærkt på elektrolyse og videre konvertering i deres energisystemer. Derfor er det glædeligt, at regeringen med Dan Jørgensen i front for den grønne indsats har varslet store ændringer i dansk klima-, energi- og forsyningspolitik, som må og skal indeholde én national strategi for storskala PtX og energilagring.  

Kommenter på artiklen (1)
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.078