23948sdkhjf

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den første fuldstændig eldrevne færge Ellen er torsdag morgen sejlet ud fra Søby på Ærø til Als, skriver DR. Færgen er bygget på Søby Værft i samarbejde mellem Ærø Kommune og EU.

Læs også: Fyringer hos Søby Værft

Selv om andre færger i Danmark sejler ved hjælp af el, er Ellen dog den første, som ikke har en dieselmotor i baghånden. Der er kun batterier.

Ellen har taget to år at bygge, og der har været flere problemer med udviklingen undervejs. Men direktør for Søby Værft Roar C. Falkenberg mener, at udviklingen kan give brugbar viden til fremtiden.

- Vi tror på, at el-færger er fremtiden, og vi har en enorm viden nu. Så vi føler os godt rustet til de kommende år og udviklingen af batteridrift på færger, siger han til DR.

Skibsingeniør Hans Otto Kristensen fortæller til DR, at skibet sammenlignet med en helt konventionel færge har en række fordele om sine omgivelser. CO2-udledningen er det halve. Samtidig er partikeludledningen nedbragt til en 30. del.

Erhvervsdirektør i Danske Rederier Jacob Clasen fortæller, at Ellen meget vel kan få følgeskab af andre 'rene' el-færger i fremtiden.

- På de kommercielle ruter skal forretningen hænge sammen med teknologien. Men vi er nået til en situation, hvor det også hænger sammen forretningsmæssigt, siger han til Ritzau.

- Hver færgerute er unik. Så man bliver nødt til at se det rute for rute. Mange af færgeruterne til de mindre øer er også støttet, så det er også et spørgsmål om vilje.

Han peger på, at den store udfordring ofte ligger på kajen og ikke i færgerne. For at el-drevne færger giver mening, skal de nemlig kunne oplade i havnen. Det kræver, at der er en stærk nok el-forsyning, forklarer han.

/ritzau/

Fakta om E-ferry projektet

E-ferry projektet er et EU støttet udviklingsprojekt, med det formål at designe, bygge og demonstrere en 100 % elektrisk drevet passager- og bilfærge.

El-færgen Ellen er på mange måder en pionér indenfor sit felt, noget der især ses på rækkevidden.

Hun kan sejle op til 22 sømil mellem hver opladning, hvilket er 7 gange længere end hidtil muligt for en el-færge.

Det banebrydende projekt er nu i sin endelige fase, hvor den elektriske færge sættes i normal drift og skal demonstrere at det er muligt at sejle op til 7 daglige dobbeltture mellem Søby og Fynshav.

Kilde: E-ferry

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

KPC bygger porten til Århusgadekvarteret

Nyt flerbrugerhus i Københavns Nordhavn stiler mod DGNB-platin

Pensionssektoren skyder trecifret milliardbeløb i grøn omstilling

Cowboybukser bliver til stor puf: Unge på Fyn vil have upcyclede møbler

Hedensted Fjernvarme - Nu med endnu mere overskudsvarme

Nordjysk producent har bidraget til allerede verdensberømt BIG-byggeri

En grøn æra slutter: Ikonisk mælkekasse skifter farve

Nyhedsbrev

8.025 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

5

Dansk salt-teknologi tæt på kommercialisering

Hovedstadshospital etablerer vandkatakombe

Demoprojekt med røde solceller ved vejs ende i Nordvest

Tyra gasser ned: Sidste prop sættes i

Operation Clean Sweep runder milepæl

Gratis energi leverer både varme og køl i Tårnby

Biogas: 28.000 kilo pølser og brød er blevet til 3.500 halstørklæder

Køkkenleder: Vi vægter klimaet, men hensynet til borgeren tæller mest

Nu er der mere økologi i de store køkkengryder

Forsker vil fjerne medicinrester fra spildevand med selvrensende membran

Cados nye, miljømærkede legepladser: - Vi vil påvirke miljøet mindst muligt

Sol-virksomhed vinder DI Prisen 2019

Eksperter kalder finansiering af DI's grønne plan urealistisk

Dansk Energi og DI stifter Erhvervslivets Klimaalliance

Så er der håndslag på Brøndbys første DGNB-certificerede byggeri

Historisk havvindmøllepark fylder rundt

Nyt projekt: - Træ skal være et naturligt valg i etagebyggeri

Vismænd advarer mod øget olieproduktion i Nordsøen

Sønderborg vært for løsningsorienteret klimakonference

Syv af ti ledere arbejder med verdensmålene

Industrien kaster milliarder i bæredygtighed

14

Regeringen giver blå blok klima-ultimatum

Ikea vil ramme de unge med leasing-møbler

Energibranchen ønsker regulering af biomasse

1

Salget af elbiler skyder op med 98 procent i august

HI-messe afslører bæredygtigt finale-felt

Erhvervslivet efterlyser klare visioner fra regeringen om FN’s 17 verdensmål

Gennembrud i produktionsteknologi: Nu kan træprodukter 3D-printes

Ny millionpulje skal booste eksport af grøn dansk energiteknologi

Danmark skal vise vejen i amerikansk havvind-eventyr

Se alle Medlemmernes egne nyheder

LEASING? - det har noget med biler at gøre ikke?

Technomania - et oplevelsesunivers af teknologi og viden

Foldeglas giver nyt liv til altanerne

Få styr på kravene til funktionsafprøvning af varmeanlæg

Læs Electra, nr. 8 – 2019

Ishøj Mekaniskes team finder inspiration på EMO Hannover 2019

Ajos øger fleksibiliteten på kranområdet gennem efteruddannelse

Eksport til Tyskland -BlechExpo 2019 - Den Danske Fællesstand - nu også kost effektiv netværkstand

hi-messen samler alt inden for 3D

Nyt Safety kort til det barske miljø

Se hvad du ikke må gå glip af på DiaLabXpo

Kan Danmark miste eksportmarkeder, hvis vi ikke benytter blockchain-teknologier?

Tag ny viden med hjem om indeklimaet

Kan entreprenøren kræve betaling for forcering?

Grundlæggende udbudsret for praktikere

The Smart Company: Tekniske begreber bliver omsat til praksis på hi-messen

GS1 Denmark byder velkommen til Matas

Glæd dig til at møde mere end 65 udstillere på DiaLabXpo

Fra manuel 3D opmåling til fuldautomatisk high-end scanning

Få styr på stammesproget – til dig der er ny i energibranchen

To nye langdrejere giver ekstra kapacitet hos Ishøj Mekaniske

Leder du efter slæberinge, der er udviklet til høj performance miljøer og h...

Boligselskab har fokus på komfort!

Robotterne fører sig frem i Danmark – og på hi-messen

Årtiers samarbejde om drejede og fræste komponenter

Send til en kollega

0.44