23948sdkhjf

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den første fuldstændig eldrevne færge Ellen er torsdag morgen sejlet ud fra Søby på Ærø til Als, skriver DR. Færgen er bygget på Søby Værft i samarbejde mellem Ærø Kommune og EU.

Læs også: Elfærgen Ellen når vigtigt mål

Selv om andre færger i Danmark sejler ved hjælp af el, er Ellen dog den første, som ikke har en dieselmotor i baghånden. Der er kun batterier.

Ellen har taget to år at bygge, og der har været flere problemer med udviklingen undervejs. Men direktør for Søby Værft Roar C. Falkenberg mener, at udviklingen kan give brugbar viden til fremtiden.

- Vi tror på, at el-færger er fremtiden, og vi har en enorm viden nu. Så vi føler os godt rustet til de kommende år og udviklingen af batteridrift på færger, siger han til DR.

Skibsingeniør Hans Otto Kristensen fortæller til DR, at skibet sammenlignet med en helt konventionel færge har en række fordele om sine omgivelser. CO2-udledningen er det halve. Samtidig er partikeludledningen nedbragt til en 30. del.

Læs også: Fyringer hos Søby Værft

Erhvervsdirektør i Danske Rederier Jacob Clasen fortæller, at Ellen meget vel kan få følgeskab af andre 'rene' el-færger i fremtiden.

- På de kommercielle ruter skal forretningen hænge sammen med teknologien. Men vi er nået til en situation, hvor det også hænger sammen forretningsmæssigt, siger han til Ritzau.

- Hver færgerute er unik. Så man bliver nødt til at se det rute for rute. Mange af færgeruterne til de mindre øer er også støttet, så det er også et spørgsmål om vilje.

Han peger på, at den store udfordring ofte ligger på kajen og ikke i færgerne. For at el-drevne færger giver mening, skal de nemlig kunne oplade i havnen. Det kræver, at der er en stærk nok el-forsyning, forklarer han.

/ritzau/

Fakta om E-ferry projektet

E-ferry projektet er et EU støttet udviklingsprojekt, med det formål at designe, bygge og demonstrere en 100 % elektrisk drevet passager- og bilfærge.

El-færgen Ellen er på mange måder en pionér indenfor sit felt, noget der især ses på rækkevidden.

Hun kan sejle op til 22 sømil mellem hver opladning, hvilket er 7 gange længere end hidtil muligt for en el-færge.

Det banebrydende projekt er nu i sin endelige fase, hvor den elektriske færge sættes i normal drift og skal demonstrere at det er muligt at sejle op til 7 daglige dobbeltture mellem Søby og Fynshav.

Kilde: E-ferry

Hold dig opdateret med Leder IDAG

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

16 nye biogasbusser til i Nordjylland

Fjernvarme Fyn er færdig med kullene tre år før tid: Det koster 875 millioner kroner

Mærsk og Ørsted planlægger enorm brintfabrik i København

Coronavirus har sendt Hofor på lækagejagt

Københavns Kommune udskyder udledning af spildevand i Øresund

Million-bevilling til forskning i organiske solceller

Nyhedsbrev

8.002 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Overblik: Regeringen vil reducere to millioner ton CO2 i 2030

Dansk Energi om regeringens klimaudspil: Vigtige initiativer, men det er ikke en klimaplan

Regeringen vil oprette to energiøer inden 2030

Ny upcyclings-virksomhed ser dagens lys

Frederiksberg Kommune hyrer solcellerådgiver

De første 500 ton affaldsplast er landet hos Quantafuel

Energistyrelsen: En del af Danmarks grønne energi kan være klimaskadelig

1

Regeringen stiller lovkrav til bæredygtig biomasse

Plastindustrien jubler over stop for sammenblanding af metal-, glas- og plastaffald

Hofor køber 35 UV-anlæg til sine værker

1

Ny analyse: Vejene til fremtidens Power-to-X skal findes nu

SEF opruster på nærvarmen og varmepumperne

4

NKT vinder ordre på at tilslutte dansk solcellepark til elnettet

Nordisk fond skyder en milliard i vindmølle-produktion på Esbjerg Havn

Klumme: Danmarks energisektor i et internationalt perspektiv på trods af Covid-19

Silkeborg og Horsens vil gerne i gang med nærvarme

Better Energy gør dansk ingrediens-produktion helt grøn

På pengejagt: Exowave går efter international vækst

Eksporten stiger: Udlandet er vild med dansk, grøn teknologi

Coop lukker loopet: Laver poser ud af eget plastaffald

6

Klumme: Ensartede afgifter for ladning af elbiler

Markant stigning i grøn eksport

Efter Corona-krisen er fremtiden grøn

Påskevejret var solcellevejr: Der blev produceret 55.000 megawatt-timer

Aura Energi opretter ny grøn pris

4

- AMV3 end of life: No more coal available

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få styr på dine stopårsager - 2

Ny 3D scanner på markedet

God selskabsledelse: Værdi og aktivt ejerskab

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

4 årsager til, at du skal investere i en kundeportal

Nu er "Spillet om AB 18" GRATIS!

Puslespil styrker ODIN's sammenhold på trods af afstanden

Aluments nye altaner får succesfuld debut

Bannere i god kvalitet til en god pris

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

Sådan jonglerer man med 30-tons betonbiler

IT udfordringer man skal overveje, når man rejser til skyen

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

Få en alarm, hvis linjen stopper

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

Stadig on-prem? Kickstart din rejse fra AX til D365 i 8 trin

Begrænser din infrastruktur din forretningsudvikling?

Få styr på dine stopårsager

Gå ikke glip af gratis webinar om nyhederne i Revit 2021

God selskabsledelse: Branchen og bestyrelsen

Messekit med spritstander U/B

Stort tillykke til projektteamet bag Årets sundhedsbyggeri!

Artikler samlet i Eegholms maj måneds nyhedsbrev

Siemens - Industriel identifikation

Transportoptimering & distribution af færdigblandet beton

Send til en kollega

0.142