23948sdkhjf

Verdens første eldrevne slæbebåd skal bygges hos Damen

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Med samme krav som til en dieseldrevet slæbebåd endte prisen på det dobbelte

Fuld eldrift er nu på vej til slæbebådssegmentet, efter at havnen i Auckland, New Zealand, har kontraheret verdens – ifølge havnen – første fuldt eldrevne slæbebåd i fuld størrelse. 

Læs også: 111 havne får grønt lys til arealudvikling

Slæbebåden skal bygges af Damen, og med et pæletræk på 70 ton bliver den lige så stærk som havnens stærkeste dieseldrevne slæbebåd. 

Med afsæt i en målsætning om at blive CO2-neutral i 2040 begyndte Auckland Havn allerede i 2016 at kigge sig omkring efter en batteridrevet slæbebåd. Der var slæbebåde med hybrid-systemer på markedet, men ikke nogen fuldt batteridrevet, oplyser havnen i en pressemeddelelse

Koster det dobbelte

Efter megen snak frem og tilbage lykkedes det dog en stædig driftschef i havnen at få Damen med på legen. Resultatet er en båd, som indberegnet omkostninger til ladeforanstaltninger løber op i det dobbelte af, hvad en tilsvarende dieseldrevet slæbebåd ville have kostet. 

Tony Gibson, CEO i Auckland Havn, peger da også på den høje købspris som en af de store sten på vejen i projektet. 

Læs også: Koldings borgmester afblæser havnelukning

- Det er en vigtig overvejelse for en virksomhed, der skal lave overskud. Men vi er villige til at tage den omkostning, for vores forpligtelse til at nedbringe udslip skal være mere end bare ord, siger han i pressemeddelelsen. 

El-slæberen koster dog kun en tredjedel at drive, så i løbet af en 25-årig levetid forventer havnen at spare 12 mio. New Zealandske dollar, svarende til lige over 50 mio. danske kroner. 

Fire slæb på en opladning

Det var i øvrigt et krav, at den eldrevne slæbebåd skulle være i stand til at operere på lige fod med en tilsvarende dieselbåd. Med en batterikapacitet på 2800 kWh kan den klare tre-fire slæb af en times varighed på en fuld opladning. Derefter tager en hurtigladning omtrent to timer. 

Den eldrevne slæbebåd er baseret på Damens RSD Tug 2513-design. Den har en længde på 24,73 meter og en dybgang på seks meter. Den er forsynet med to azimuth-thrustere, hvor propellerne har en diameter på tre meter. 

Læs også: CMP i nyt miljø-samarbejde med Los Angeles

Til at sikre redundans er den forsynet med to generatorer på hver 1000 kWh, der kan sikre et pæletræk på 40 ton. De er dog kun tiltænkt nødstilfælde, og havnen forventer højst at gøre brug af reservegeneratorerne en gang eller to om året. 

Læs også: Dronebaseret fjernlodsning skal være ny dansk eksportsucces

En video med information om båden og projktet kan ses her:

Mere om: Damen | havne | slæbebåd
Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ordre på 16.000 målere plus det løse lander hos Kamstrup

Biogassen i Skive GreenLab runder milepæl

Forsker: Træ er nøglen til grønnere byggeri

Klumme: Med gassen kan klimaambitionerne blive indfriet

Nyt låg til varmelagre: Inspirationen er hentet i byggebranchen

Forsyningstilsyn vil sikre grøn omstilling i monopolvirksomhederne

Nyhedsbrev

7.999 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

OK skal udskifte 100 oliefyr hos COOP

OK runder 10 år og 3.000 varmepumper

Klumme: Grøn varme til alle

Genbrug og VE på tapetet hos NKT: Kabelproduktionen er blevet endnu grønnere

1

Klimalov er på plads: Det store politiske slag venter forude

Danmarks første klimalov skal sikre CO2-reduktion på 70 procent

70 procent i 2030: Not a walk in the park

Elbus-flåde i København skal sætte skub i grøn omstilling

Busselskabet Movia indsætter 48 elbusser i København søndag. Det er et led i stort skridt mod CO2-reducering.

Vindmøller og solceller tæt på at være statsstøttefri

PVC-rådet om finanslov: Afgifter er et håbløst styringsmiddel

Inspiration fra en mejetærsker gav god idé til plastsortering

Sådan sparer entreprenør 50 ton CO2

Undersøgelse: Danskerne ved for lidt om bæredygtige byggematerialer

GBC-direktør: 5 forslag til at reducere C02-udslip

Ny manual giver 60 siders bud på fremtidens emballage

Dansk bølge-koncept færdig i Danmark: Har kurs mod fjerne kyster

Klumme: Markedskræfterne behøver ikke give nervøse trækninger

Plastic Change: Afgiften er en sejr for miljøet

Det mener de om Finansloven

Statslig fond dropper investeringer i sort energi

3

Regeringen udelader delmål for 2025 i udkast til klimalov

Boom i økologisk sodavand: Især unge prioriterer økologien

Ny dansk virksomhed bejler til plast-Danmark

Der er en grønnere vej

Opgradering i Varde: 5000 kubikmeter spildevand i timen

1

Skagenfood har nu en klimakasse

Klimaminister vil afvente analyse om olieudvinding i Nordsøen

UG Metal vinder nye kunder på miljøcertificering

Computermodeller viser fordel ved ny vindmølletype

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimeret lysløsning til de danske byggepladser

DiaLabXpo vil bringe dansk Life Science ind i fremtiden

Lisco Analytical har det rigtige udstyr til måling af lednin

Forskellige Simatic hjælpeværktøjer fra Siemens

Er vi ved at skylle godt business intelligence-håndværk ud?

GTS: Giver adgang til testfaciliteter inden for transport

Leverer du ind til den danske dagligvarehandel?

Ny COO hos ODIN Engineering

Hold pakkerne lukket med kvalitets pakketape

Spar på energien med en inddækket altan

Få styr på stammesproget – til dig der er ny i energibranche

Corporate Social Responsibility (CSR) - Vicath EQ ApS

2. advent - Har Poul spist for mange julekager?

Take aways fra Microsoft Ignite 2019 konferencen

Forbedrede boliger taget i brug i Albertslund Vest

Messetiden står for døren.

Første etape af fremtidens superkaj står klar

PDF-scanning af fakturaer

Få den rigtige pris på el pr. kWh HVER gang

Stor opbakning til innovativt messeevent

PDF-scanning af ordrer

Fleet Complete Danmark flytter til nye kontorer i Ballerup

Gratis Solibri webinar d. 18/12

Supersmarte servo-elektriske kantpressere fra CoastOne

Første hydrauliske Potain bomkran i Danmark leveret

Send til en kollega

0.46