23948sdkhjf

Elselskaber advarer: Elnettet er slet ikke klar til en sværm af elbiler

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I maj blev der solgt 422 elbiler i Danmark. Sidste år blev der i samme måned solgt 76 elbiler. Så selv om de grønne biler stadig kun udgør få procent af hele bilsalget, slår elselskaberne nu alarm:

Læs også: Pensionskasser bejler til SE: Vil have fingre i 1 million elkunder

- Hvis vi ikke snart investerer voldsomt i de elkabler, der ligger i jorden, kan sværmen af elbiler ødelægge den ellers meget stabile strømforsyning, vi er vant til i Danmark.

Det skriver avisen Danmark søndag.

- Det er en reel risiko. Det er sjovt at sige, for det er ikke en verden, som vi kender, siger Lars Bonderup Bjørn, der er direktør i Trekantområdets store energiselskab Ewii, til avisen Danmark.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) brugte sin åbningstale i Folketinget sidste efterår til at lufte en ambition om, at der i 2030 skal være en million grønne biler i Danmark. Mette Frederiksen (S) har talt om, at der skal være 500.000 elbiler i Danmark i 2030, mens De Radikale har talt for det dobbelte. Så alt tyder på, at vejen er banet for en kraftig elektrificering af bilparken over ganske få år, og det kræver handling fra elselskaberne.

Læs også: Største investering i nyere tid: Ewii investerer en milliard

- Vi kender godt løsningen, for vi kan bare udrulle tilstrækkelig netkapacitet. Sværere er det ikke, siger Lars Bonderup Bjørn.

Problemet er, at løsningen kræver grønt lys fra Folketinget, der regulerer økonomien i elselskabernes elnet. Og her mangler der klare svar.

Brancheforeningen Dansk Energi har udgivet en rapport kaldet 'Elbilerne kommer', og her ridses udfordringerne op.

- Det siger sig selv, at det er ufedt at være elbilejer, hvis der ikke er strøm til elbilen. Vi skal huske, at forbindelsen mellem vores klimadrøm og virkeligheden er en elledning. I den ene ende skal der være vindmøller, og i den anden skal der være elbiler. Men der skal være noget, der forbinder dem, siger Lars Aagaard, direktør i Dansk Energi, til avisen Danmark

Læs også: Fusion godkendt: 700.000 andelshavere samles under samme hat

Hans rapport peger på, at der frem mod 2030 skal investeres omkring 48 milliarder kroner i elnettet, hvis det skal være klar til at håndtere de mange elbiler, som politikerne håber på. Prisen kan være noget lavere, 32 milliarder kroner, hvis forbrugerne accepterer at være mere fleksible med, hvornår de forbruger strøm. Så kan forbruget fordeles effektivt hen over døgnet. Men der er vi slet ikke endnu, for de fysiske kabler i jorden kan ikke håndtere en elbilrevolution.

- Lige pludselig kommer elbilerne ned i en pris, der gør, at folk bare vil have dem. Det er ikke én forbruger, der skifter til elbil. Det er tusindvis af forbrugere. Jeg kører selv elbil, og den kører fantastisk. Det er en bil med god samvittighed, og jeg skifter aldrig tilbage igen, siger Lars Aagaard til avisen Danmark.

Med et eksplosivt salg af elbiler følger et tilsvarende behov for ladestandere, hvor elbilerne kan blive 'tanket op'. Ifølge Dansk Energi er der behov for at installere hele 250 ladestandere om dagen - året rundt - fra 2020 til 2030 for at tilfredsstille efterspørgslen i takt med, at en stor del af bilparken kommer til at køre på strøm.

På den helt korte bane ser han ingen problemer i at håndtere et øget salg af elbiler, fordi de bliver fordelt over hele landet. Men han tør ikke give et bud på, hvornår der opstår problemer. Der er store forskelle på kvaliteten af kablerne, der ofte stammer tilbage fra 1950’erne og 1960’erne, og man kan ikke på forhånd sige, hvor i landet elbilerne vil blive solgt.

Læs også: Elforsk Prisen går til frosne pølser i frysetunneller

- Men hvis vi har en forstadsvej med kulturradikale hippier, der alle sammen køber en elbil og lader dem op klokken 17, når de kommer hjem, så vil vi have et problem. Sandsynligheden for, at det bliver så koncentreret, er dog ikke så stor, siger Lars Aagaard til avisen Danmark.

En overbelastning af nettet risikerer dog at give blinkende lamper og strømafbrydelser, som vi ellers er forskånet for.

- Der sker det samme i elnettet, som hjemme i vores hus, hvis vi slutter en hel masse ting til en forlængerledning. Så bliver ledningen varm, og til sidst springer sikringen, siger Lars Aagaard.

Hos energiselskabet SE, der er på vej til at fusionere med midtjyske Eniig, er man fuldt ud opmærksom på udfordringen.

Læs også: Teslas udviklingsdirektør vil lave ”grøn Uber” i København

- Bare en halv million elbiler vil kræve substantielle investeringer og nye måder at styre nettet på hurtigt. Den opgave skal vi i gang med inden for de næste fem år, hvis det for alvor skal gøre en forskel, siger administrerende direktør Niels Duedahl, SE, til avisen Danmark.

Fusionen med kollegerne i Eniig skal blandt andet frigive ressourcer til de store investeringer, der er i vente. Også Niels Duedahl peger på, at en genvej vil være at opnå en bedre fordeling af elforbruget hen over døgnet.

- Det handler om opgradering af kabler og transformere, men især om digitalisering af nettet. De fleste af vores penge skal investeres i at gøre nettet mere intelligent. Hvis vi ikke får en meget intelligent styring ind i nettet, bliver investeringen bare endnu større, siger Niels Duedahl til avisen Danmark.

- Hvad er det så, I venter på?

- Vi skal i gang meget hurtigt, men vi skal også hurtigt have klarhed over vores rammebetingelser. Vi skal have en investeringscase, som er tilfredsstillende for os, siger Niels Duedahl.

Han sender bolden videre til Dansk Energi, der arbejder intensivt med at påvirke det politiske niveau.

- Det er ikke Folketinget, der ejer elnettet, men Folketinget regulerer økonomien i elnettet. Vi skal have klarhed for, om vi kan få lov til at opkræve de penge hos elkunderne, som vi skal investere, siger Lars Aagaard, Dansk Energi, til avisen Danmark.

Han understreger, at han ikke engang er ude at bede om penge til en fremtidssikring af elnettet.

- Grundlæggende har vi en sund måde at drive vores elnet på, hvor elkunderne betaler deres andel af omkostningerne efter deres forbrug, siger Lars Aagaard.

Mere om: Dansk Energi | elbiler | Ewii | SE
Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

MgO-plader koster dyrt: Savværk erklæret konkurs i Nordjylland

Energinet vælger kabel- og konverterleverandør for 1,1 milliard euro

Kinesisk eksport-bøvl: Danish Crown fyrer på griseslagteri

Energigigant på opkøb: Coromatic på tyske hænder

Hver tredje må ikke bære shorts på jobbet

Mange må ikke have shorts på, når de er på arbejde. Og det må virksomheden godt bestemme, siger ekspert.

Det bliver i familierne: Micro Matic på nye hænder

Nyhedsbrev

8.031 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Coop skyder en milliard i 500 butikker

Faaborg-rederi konkurs

Største overskud nogensinde hos Biltema

Spionage-tiltalt tidligere Velux-chef skal for retten i april

Langt over de 100 millioner og med en tredobling som mål

Fynsk speditions- og logistikvirksomhed går nye veje for at nå ambitiøse vækstmål

1

KK-direktør efter salg: Nu skal vi være dobbelt så store

Medie: Nordjysk køkkenproducent på vej mod salg

Forhandlinger ventes afsluttet efter ferieugerne

AL-vac femdobler bundlinjen: Deler overskud med ansatte

Efter konkursen: Østjyder overtager Euro Therm

ES Stålindustri køber sig ind i lettisk underleverandør

Dinitrol Danmark bliver en del af Pierre.dk-koncernen

Italienere overtager midtjysk småkagefabrik i milliardhandel

Danish Crown henter ny CFO hos Ecco

Rådgivende ingeniører har rekordindtjening for femte år i træk

Lille fremgang i bilsalget i juni

Finansiering på plads til stort feriecenter på Als

CRH Denmark køber familievirksomhed

Ib Andresen skyder ekstra kapital i East Metal Holding

Medarbejder gennem 12 år køber virksomheden

Omsætningen i byggeriet er kommet godt fra start i 2019

KK Wind Solutions solgt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Østjysk pålægsfirma i rekonstruktion

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Sommerferie på Leder IDAG

Studerende skal lære om grønne løsninger hos SK Forsyning

Ny kvalitetschef for AVK Plast

Se alle Medlemmernes egne nyheder

19 skruefundamenter til 150 m2 Sommerhus på Romsøvej i Asnæs

Bliv klogere på fremtidens laboratorier

Gratis GS1 online basiskursus

Derfor er DiaLabXpo et besøg værd

Få styr på stammesproget – til dig der er ny i energibranchen

Michael Mottlau ny advisor hos V2C

Fremtidens Fundament og DJ Boringer opfører træhus

Best Practice: Levering af cement

Gratis online lynkursus: Få GS1-128 pallelabels der virker

Prøv Daarbak's sommerspin!

Nye tiltag for at styrke relationer, innovation og udvikling.

Eksport til Tyskland -BlechExpo 2019 - Den Danske Fællesstand - nu også kost effektiv netværkstand

Ny avanceret og innovativ vingeteststand under opførelse - FRECON A/S vinder designopgaven

Hvordan sikrer vi Danmark som life science-nation?

Skal du på sommerferie i udlandet?

Få SBi-anvisning 273 om 'Tage'

Fremtidens Fundament leverer skruefundamenter til eksklusive trætopshoteller ved Mariager Fjord

Kom til julegavemesse i Aalborg

Efteruddannelse med fokus på entrepreneurskab

VINDenergi i rivende vækst

Læs Electra, nr. 6 - 2019

Har du overvejet en SUV som firmabil?

Ajos lever højt på stigende skurkrav

Teknologisk Instituts energiledelsesuddannelse med certifikatmulighed start...

Ajcon fordobler bestyrelse som led i ny vækststrategi

Send til en kollega

0.171