23948sdkhjf

Københavns Kommune indfører krav om grøn transport hos leverandører

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Snart skal for eksempel håndværkere have en el-, brint- eller hybridbil, hvis de vil løse opgaver for Københavns Kommune.

Når en låsesmed, vinduespudser eller anden leverandør fremover kører ud til en opgave i Københavns Kommune, skal det foregå i en miljøvenlig bil.

Læs også: Nu høster de frugten i milliardsamarbejde

Det er målet med et nyt krav fra Københavns Kommune. Fra august vil kommunen i alle fremtidige udbud kun vælge leverandører, der kan levere varer eller tjenesteydelser i en el- brint- eller plug-in-hybridbil.

- Vi skal skrue på alle de knapper, vi har, for at forbedre luftkvaliteten, og derfor vil vi fremover vælge leverandører, der kører miljøvenligt, siger overborgmester i København, Frank Jensen (S) til DR P4 København.

Kommunen regner med, at det nye krav allerede i 2021 vil give en besparelse på omkring 1.000 tons CO2 på leverancerne til kommunen.

Men meningen med kravet er også at sætte gang i en større grøn omstilling.

Læs også: Ny direktør for hovedstadens Sundheds- og Omsorgsforvaltning

- Når vi stiller kravet til vores leverandører, vil de grønne biler også blive brugt til opgaver for andre kunder end kommunen, og så vil det sætte en positiv spiral i gang, så flere og flere leverandører i København vil bidrage til at få partikelforureningen og CO2-udslippet ned i den del af transportsektoren, siger han til DR P4 København.

Københavns Kommune køber hvert år varer og tjenesteydelser hos 18.478 forskellige leverandører.

En af dem er Hovedstadens Låseservice. Men her kommer indehaver Torben Klindt ikke til at skifte en af sine dieselvarevogne ud med en mere miljøvenlig udgave lige foreløbig.

- Vi kører hver dag fra Køge i syd til Frederiksværk i nord, ud over i Københavns Kommune, så bilerne skal kunne køre langt, og så skal de kunne have 4-500 kilo varer med, siger han til DR P4 København.

Læs også: Frank Jensen vil have Københavns varer leveret i elbiler

Og det har han endnu ikke kunnet finde en bil, der kan klare.

- Jeg har ringet til to forhandlere, hvor vi normalt køber vores biler. De repræsenterer tilsammen seks bilmærker, og der er ingen af dem, der på nuværende tidspunkt har en bil, der kan opfylde vores behov, siger Torben Klindt til DR P4 København.

Derudover har han på mange af sine varevogne leasingkontrakter, som løber flere år endnu, og som det er dyrt at komme ud af, forklarer han.

Men uden en miljøvenlig bil, vil Hovedstadens Låseservice fra efteråret ikke kunne byde ind på opgaver for Københavns Kommune, der i dag udgør godt ti procent af deres forretning.

Læs også: SMV'ere fik succes ved at stå sammen

- Kan jeg ikke finde den omsætning andre steder, er vi nok nødt til at tage afsked med en eller to medarbejdere, siger Torben Klindt til DR P4 København.

- Det har jeg det rigtig skidt med. Vi vil meget gerne være med til den grønne omstilling, vi er bare nødt til at være sikre på, at der er biler, som kan opfylde vores behov, og det tør jeg ikke satse på nu, siger han til DR P4 København.

SMV Danmark, der repræsenterer de små og mellemstore virksomheder, mener også, at kravet vil være svært at leve op til for mange af de mindre virksomheder.

- Elbiler er stadig cirka dobbelt så dyre, så det kan blive svært at få råd til at lave den udskiftning, siger Jakob Brandt, vicedirektør i SMV Danmark til DR P4 København, og uddyber:

Læs også: Elbiloperatør tilfreds trods million-minus

- De store virksomheder som for eksempel ISS vil måske kunne nøjes med at skifte ti procent af deres biler ud, hvor den lille virksomhed, der kun har en eller to biler, vil skulle skifte 100 procent ud. Og så bliver det dyrere for de små, siger han til DR P4 København.

Derfor vil kravet give de store virksomheder en fordel i at byde på kommunens opgaver, mener han. Men det er Frank Jensen ikke enig i.

- Vi ser flere og flere miljøvenlige biler og små varevogne, og for en leverandør, som leverer til en kommune, der køber ind for over seks milliarder om året, så er det at omstille en af sine biler til at køre på el jo ikke en uoverkommelig opgave, siger overborgmesteren til DR P4 København.

- Vi har overhovedet ikke noget ønske om at bringe små virksomheder et sted hen, hvor de ikke kan overleve, men vi er også nødt til at skrue på alle de knapper, vi kan, siger han til DR P4 København.

Grøn leverandørkørsel er en del af overborgmesterens plan for renere luft i København, der blev vedtaget af en enig Borgerrepræsentation i forbindelse med kommunens budget for 2019.

Det nye krav ventes endeligt vedtaget den 28. marts.

Fakta: Københavns Kommunes krav om grønne leverandører

Kravet til leverandører gælder i første omgang kun køretøjer under 3,5 ton – det vil sige personbiler og mindre varevogne – fordi det er der, den grønne teknologi findes i dag.

Kravene vil blive taget i brug fra 1. august 2019, hvor der skal udbydes nye kontrakter for låsesmede og elektrikere.

Kravene er fleksible, hvilket for eksempel betyder, at det ikke vil gælde varer, der skal leveres med trailer, som de grønne biler endnu ikke kan trække.

Når udviklingen af miljøvenlig teknologi er nået længere, vil Københavns Kommune også stille krav om grøn transport til tungere køretøjer såsom store varebiler, minibusser og lastbiler.

Kilde: Københavns Kommune

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Sultne kinesere sender slagterier på overarbejde i påsken

Landmad.dk får comeback

1

DFDS holder hånden under Lauritzen Fonden - igen

Toms Gruppen mistede næsten 10 millioner

Efter opkøb: Dansk plejekoncern bliver landsdækkende i Sverige

GS-Eurolaser solgt

De nye ejere har ambitiøse planer for udviklingen af Hedensted-virksomheden

Nyhedsbrev

Byggeriet når højeste beskæftigelse i 11 år

Sjove projekter trækker lidt op hos HSWind

Dankort bliver brandvarmt op til påske

Påsken er altid garant for store handelsdage med Dankort - særligt onsdagen inden helligdagene bliver vores Dankort brandvarmt

Optimistiske ingeniører aflyser vækstpause

Medie: Dagrofa har tabt over 600 millioner

- Det koster at rydde op, siger ny topchef

Velfærdsteknologisk gazelle går i rødt

Nordjyske Liftup levede ikke op til egne vækstambitioner i et 2018, der endte med røde tal på bunden

Nordjysk bambus-leverance til landets nye pandahus

Ambu-CEO byder konkurrence fra amerikansk kæmpe velkommen

Duo starter nyt firma for totalentrepriser

AU åbner eksperimentel hub for ingeniørforskning

Matas introducerer abonnement

Ny direktør hos Stark i Lemvig

Ny mand i spidsen for Concept Living

Crowdfunding: Halv million til Vilsund Blue på 21 minutter

Dansk sæd-startup klar til at indtage Storbritannien

EU-lande giver grønt lys til handelsforhandlinger med USA

Så meget tjente Mærsk-familien i 2018

Niels Smedegaard kandidat til formandspost i Norwegian

Demants fond henter topchefer til bestyrelsen

Svindeldømt Genan-stifter går i Landsretten

Vestas køber sig til sol-kompetencer

Crowdfunding: Halv million til Vilsund Blue på 21 minutter

Stryhns debuterer som øko-producent

Grundfos-fond har fundet ny formand

Ny ejer hos Horsens Spån Teknik

Brexit får Kvadrat til at flytte produktion ud af Storbritannien

Lars Larsen afviser stor aktionærpost i fodboldklub

Lego-familie skyder trecifret millionbeløb i metalvirksomhed

Regeringen vil regne på klimaeffekten af alle nye love

Erfaren sygeplejerske ved roret i Silkeborg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

User Management Component i Siemens TIA-portal V15

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Dansk Halbyggeri fastholdt sin omsætning i 2018

EOT Electronics of Tomorrow

Standarder og lovgivning – hvordan hænger det sammen?

Kanonflotte, eksklusive slibe- og afgratemaskiner nu på lager hos Kapema

Brug regnvandet til noget fornuftigt

Ajos vokser ved at være på Bauma

Standkoncepter på DiaLabXpo

Bureaudirektør fra Dragør nomineret til Årets Medlem i Connect Denmark

Bygningsfysikdag 2019

DCC handler IT-hardware globalt - men lagerinventaret handles lokalt

Find din indre Ole Opfinder frem

Invitation: Skal du med til Tech Tour 2019?

Introduktion til elmarkedet

Sikring af Spillearkaden i Tivoli

GS1 128 pallelabels for begyndere

Få styr på stammesproget – til dig der er ny i energibranchen

Varmeservicedagen har premiere i maj

Ny innovativ VR-teknologi til byggebranchen - prøv den på seminar d. 2. maj

Velkomstdag: Velkommen til TEKNIQ Arbejdsgiverne - Industri & Installation

Udnyt det fulde potentiale af Siemens MindSphere

Ultra-tynde Power Panels til svingarmsystemer

42.000 m2 gulv fra Gerflor DLW til Herlev Hospital

Nå nye højder med dit BIM design! Deltag på seminar hos FAOD d. 22. maj 201...

Send til en kollega

0.168