23948sdkhjf

Konkurser på stribe: Lyssky firmaer får pakken billigt frem

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der er store problemer med snyd hos underleverandører i pakkepost-branchen.

Danske pakkeleverandører har store problemer med sort arbejde og skattesnyd blandt deres underleverandører.

Læs også: Just Eat leger med tanken om levering af dagligvarer

Det viser en kæde af konkurser i kurér-branchen, som DR P4 Trekanten har undersøgt.

Det omfatter otte firmaer, der på knap tre år er gået konkurs med en gæld på over 35 millioner kroner.

Advokat Bo Lauritzen var kurator for et af de selskaber, der gik konkurs.

- Jeg mener, at der tegner sig et billede af, at man har stiftet selskabet alene for at undgå at betale A-skat, moms og arbejdsmarkedsbidrag, siger han til DR P4 Trekanten.

Læs også: Speederen i bund: Der er penge i pakker

Firmaerne i konkurskæden kørte som underleverandører til pakkegiganten FedEx og havde 20 polakker og rumænere ansat i Kolding.

Det fungerede sådan, at én underleverandør fik betalingen for opgaven, mens yderligere en underleverandør reelt udførte arbejdet og dermed stod med udgifterne. De otte firmaer var derfor på forskellig vis i forbindelse med hinanden.

Det firma, Bo Lauritzen var kurator for, hed SSJ IVS og eksisterede kun i ni måneder. Det var etableret med en selskabskapital på en krone.

Alligevel nåede firmaet at bygge en skatte- og momsgæld på to millioner kroner op.

Læs også: Nye tal: Dyr fragt skræmmer forbrugerne væk fra netbutikkerne

- I det her tilfælde er fidusen jo, at man kan placere udgifterne i et selskab og placere indtægterne i et andet selskab, siger Bo Lauritzen.

Når Skat til sidst erklærer selskabet konkurs, bliver medarbejderne flyttet til et nyt firma i kæden af nystartede selskaber, mens gælden til Skat bliver parkeret i det selskab, der går konkurs.

Gevinsten havner så hos det firma, der har bestilt transporten, mens det konkursramte firma lægger et røgslør ud til kuratoren. Det var også tilfældet med firmaet SSJ IVS.

- Der var ingen bogføring, der var ingen bilag, og den person, der var registreret som direktør, var en stråmand, der absolut intet kendte til selskabet, siger Bo Lauritzen.

Læs også: E-handel ændrer vores byer

DR Trekantens undersøgelser viser, at Skat er blevet snydt for mindst 11 millioner kroner i forbindelse med konkurserne blandt underleverandører til pakkefirmaet FedEx.

Snyd med løn og skat er udbredt i branchen, og tvivlsomme underleverandører kører for de store pakkefirmaer, siger advokat hos fagforeningen Krifa Carl Madsen.

- Det er sådan set alle de store pakketransportørfirmaer med undtagelse af Postnord. Det er GLS, Bring og Ups og FedEx. Det er det, vi forstår på vores medlemmer, som har kørt for dem, siger Carl Madsen til DR P4 Trekanten.

DR har været i kontakt med de nævnte pakkefirmaer. Pakkefirmaet FedEx har ikke ønsket at kommentere forhold hos deres underleverandører, lyder det via presseafdelingen i Holland. Samme melding kommer fra Ups, mens GLS ikke er vendt tilbage på DR’s henvendelser.

Læs også: Netsupermarked: Selvkørende robotter er næste revolution

Pakkefirmaet Bring vil derimod gerne stille op til interview, og her afviser man på det kraftigste, at man skulle gøre brug af underleverandører, der svindler.

- Vi har ikke et eneste tilfælde, der minder om kædekonkurser, og jeg udfordrer fagforeningerne til at komme med en eneste sag, der involverer Bring, siger administrerende direktør i Bring Danmark, Jens Rom til DR P4 Trekanten.

Hos Det Faglige Hus oplever man også, at store pakkefirmaer benytter tvivlsomme underleverandører.

Det fortæller faglig souschef Daniel Jul.

- Vi har hele tiden verserende sager mod de her selskaber (underleverandørerne, red.), siger han.

Medlemmerne opsøger Krifa og Det Faglige Hus, når de mangler løn i forbindelse med en konkurs.

Og der er mange sager, hvor der bliver snydt med lønnen, siger advokat i Krifa Carl Madsen.

- Over de sidste fire år er omkring 50 medlemmer kommet i klemme på den her måde, vil jeg tro, siger Carl Madsen.

En af dem er polske Rafael Mitrosz, der arbejdede for selskabet SSJ IVS, som advokat Bo Lauritzen var kurator for. Rafael Mitrosz nåede halvanden måneds arbejde i SSJ IVS med 10-12 timer om dagen, inden selskabet gik konkurs. Rafael Mitrosz fik aldrig betaling for sit arbejde.

- Jeg vidste ingenting om det danske arbejdsmarked. Det var mit første job i Danmark, så min viden var tæt på nul. Jeg vidste ikke, hvor jeg skulle få hjælp, så jeg endte med at gå til politiet, der ikke kunne hjælpe mig. Men en ven kendte lovgivningen i Danmark og fik mig til at søge hjælp hos en fagforening, siger Rafael Mitrosz til DR P4 Trekanten.

Han var mildt sagt overrasket over de vilkår, han mødte i branchen.

- Jeg havde forventet klare regler om arbejdsforhold, og at lønnen ville komme til tiden. Jeg havde hørt, at Danmark havde gode forhold, men jeg blev desværre overrasket, siger han.

Netop fordi at underleverandørerne benytter sig af stråmænd på direktørposterne og ingen bogføring og bilag har, er bagmændene indtil videre gået fri. Advokat Bo Lauritzen orienterede politiet, da han var kurator for selskabet SSJ IVS.

Sagen om SSJ IVS bliver efterforsket af Nordsjællands Politi.

I konkurskæden har tre personer fået konkurs-karantæne i forbindelse med konkurserne.

Det betyder, at de tre personer i tre år fra konkursen ikke må sidde i ledelsen i en virksomhed.

Konsekvensen af, at bagmændene indtil videre er gået fri, er, at livet er blevet surt for de ærlige firmaer i kurérbranchen.

De kan ikke konkurrere på pris med de firmaer, der snyder, siger Thomas Jensen, der er formand for specialforeningen for kurértransportører under Dansk Transport og Logistik.

- Det er fuldstændig håbløst. Jeg skal jo betale skat og moms, så hvis andre kan slippe afsted med ikke at betale det, er jeg jo i hvert fald minimum 25 procent dyrere, siger han til DR P4 Trekanten.

Udover at være formand for foreningen er Thomas Jensen også indehaver af Rødekro Kurér.

- Dengang jeg startede, kørte vi til en kilometerpris, som vi sådan set stadig har. Og biler, brændstof og forsikringer bliver jo dyrere, så et eller andet sted er der jo et eller andet galt, siger han.

Mere om: Bring | FedEx | GLS | levering | pakker | Ups
Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Konkursramte At-Bo overtages af Gubi-drenge

Det er stærke kræfter, der overtager møbelvirksomheden

Rovsing sparer sig til bedring

Danske virksomheder i EU’s digitale top

GN på opkøb – fra lyd til levende billeder

Med et amerikansk opkøb bevæger lydgiganten sig ind på et helt nyt felt

Varmepumpeleverandør får ny direktør

DLH udvider med ny interiørafdeling

Nyhedsbrev

1

Fynsk EMS-virksomhed klar med endnu et knopskud

Ny produktionslinje hos Glaseksperten skal generere trecifret millionbeløb

William Demant forkorter navnet og dæmper profitforhåbning

ITD: 5G kan få stor betydning for transportsektoren

Dansk møbelfirma hiver erfarne kræfter ind i ejerkredsen

Branchen rykker sammen: Nu skal Mærsk stå distancen

Blue Water Shipping har fart på i Greve

Ny direktør hos Refa er ikke så ny endda

Både Flammen og Ilden scorer millioner på grillbuffeter

Direktør i Tiger of Sweden træder tilbage

Terma og SA skal vedligeholde F-35

Stor undersøgelse: Det kniber med IT-brugen hos ejerlederne

Frellsen tilbage på det sjove chokoladespor

Familievirksomheden fordoblede sit overskud

Norsk kapitalfond hiver innovativ træ-startup ud af Danmark

Robot-direktør advarer: - Mange har erkendt Amazon-truslen for sent

Byggematador oplever overvældende interesse for gratis byggematerialer

Stifter fortsætter i Solid Group – men ikke som direktør

Erhvervsliv ønsker sig milliarder til motorveje

Dansk erhvervsliv vil have udbygninger og opgraderinger af motorvejene for flere milliarder

Fyn får endnu en robot-hub

Invisio smider 20 procent på bunden

Familiefonde får deres vilje: Egetæpper forlader fondsbørsen

Wica System solgt til svenskere

Widex får ja til fusion med rival

Millioner klar til test af Stiesdals flydende vindmøllefundamenter

Ikea vil sælge møbler sammen med konkurrenterne

Østrigsk vindselskab går ind i Danmark

Hundested Propeller får ny ejer

Sygehusdirektøren i Ringsted fyret

Danfoss bygger nyt datacenter

Kampen om højtuddannede tager til

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan ser det ud, når godt 100 maskinbyggere mødes for at blive inspireret af nye teknologier?

Bygg Reis Deg 2019 16-19/10 Lillestrøm Norge - CFU vil gerne invitere dig med på Fællesstanden

Selvhjælp til din GS1-faktura?

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for dine kunder

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for dine kunder

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

DiaLabXpo har stor opbakning fra branchen

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Læs Dansk VVS, nr. 2 - 2019

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne smart-cities?

V2C på mipim

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Ledelse af IT-sikkerhed i energisektoren

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

Positiv seniorpolitik vakte ministerens interesse for østjysk ingeniørfirma

Køb fragtetiketter online

2 meters samlingspunkt, Peter Friis fylder 60 år

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Få styr på stammesproget – til dig der er ny i energibranchen

Amazon kommer. Har I taget stilling?

Amazon kommer til Danmark – er din virksomhed klar?

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Skal du med, når vi giver al opmærksomheden til plastindustrien?

IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden - en temadag med spæ...

Få din årlige dosis af netværk og inspiration på hi-messen

Send til en kollega

0.178