23948sdkhjf

Speditører frygter Brexit-kaos

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Hvordan forholder man sig til risikoen for en hård Brexit?

- Det er et godt spørgsmål, for det er svært at forholde sig til noget, man ikke ved, hvad bliver.

Læs også: Brexit virker allerede nu helt konkret i virksomhedernes hverdag

Sådan svarer en erfaren speditør, afdelingschef Karl Christensen, Alpi Danmark A/S i Herning. Han har også være med i Dansk Speditørs toldudvalg i flere år. Han ser et kaos nærme sig i Storbritannien - og han mener virkelig kaos!

- Det vil være dybt uansvarligt, hvis parlamentet i London ikke indgår en aftale med EU. En hård Brexit vil rent ud sagt skabe kaos i meget lang tid i både England og EU. Det vil ikke være muligt at gennemføre normale handler og transporter.

- Ingen har forberedt sig på en hård Brexit. Der er ikke bygninger til tolderne, som skal være på grænserne. Der er ikke uddannet de mange ekstra toldere, som der er behov for - hverken her eller i England.

- Man kender heller ikke de procedurer, man vil benytte.

- Det bliover ikke tale om bare få timers ventetid. Vi må forberede os på, at at lastbiler vil holde på grænsen enten i EU eller England i dagevis. Det kan godt blive tre, fire eller fem dage, spår han. 

Læs også: Glem alt om Brexitchok: Over de seneste tre måneder er eksporten til Storbritannien steget
 
Håber på digital forsendelsesordning
Karl Christensen håber, at Storbritannien er på vej tilbage i den digitale EU-forsendelsesordning New Computerised Transit System (NCTS), hvor speditøren garanterer for told og afgifter.

Det ville flytte den praktiske fortoldning til toldsteder inde i landet på begge sider af Kanalen og Nordsøen, så lastbilerne ikke sidder fast på havnene.

NCTS er et elektronisk system, som kan benyttes i forbindelse med både chaufførledsagede vogntog og løs-trailere. Systemet er principielt papirløst, men køretøjet medbringer normalt et såkaldt T-dokument som fysisk bevis på, at ordningen benyttes.

Han tvivler på, at TIR-carneten bliver en løsning i denne situation. Det håndteres kun på papir, og køretøjet skal være TIR-godkendt og kunne plomberes. TIR-ordningen er en privat ordning, der styres af styres af brancheorganisationer. Den danske TIR-partner er DTL.

Læs også: Det går godt i Tyskland - gode muligheder for afsætning

Briterne mangler trækkere
- Hvis ikke en ordning med køretilladelser findes enten ved fortsat brug af EU-tilladelser eller CEMT-tilladelser eller måske noget helt tredje, vil brug af løstrailere kunne blive en nødvendighed, påpeger Karl Christensen.

Her er risiko for en flaskehals: Mangel på trækkere.

-Englænderne kan ikke løfte opgaven selv. De kan ikke stille med et tilstrækkeligt antal trækkere. De har allerede problemer i dag, fordi der er en stor trafik af chaufførledsagede vogntog (dvs. chauffør + trækker + trailer).

- Der vil også være store vanskeligheder i Danmark med trækkende enheder, siger Karl Christensen.

Læs også: Vinduesproducenter glæder sig over fremgang

Flere toldmedarbejdere
Den britiske regering har indgået aftaler med fire rederier om indsættelse af færger mellem genåbnede havne i England og Europa til transport af livsnødvendige varer såsom medicin og fødevarer uden om lastbilkøer i Dover og Harwich.

Karl Christensen regner med, at de nye toldprocedurer vil betyde en fordobling af toldmedarbejdere i hans speditionsfirma, dvs. fire-fem nye medarbejdere øremærket de ekstra Brexit-ekspeditioner.

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Widex-fusion: En åbning for Demant?

Konkursramte At-Bo overtages af Gubi-drenge

Det er stærke kræfter, der overtager møbelvirksomheden

Rovsing sparer sig til bedring

Danske virksomheder i EU’s digitale top

Varmepumpeleverandør får ny direktør

GN på opkøb – fra lyd til levende billeder

Med et amerikansk opkøb bevæger lydgiganten sig ind på et helt nyt felt

Nyhedsbrev

1

Fynsk EMS-virksomhed klar med endnu et knopskud

DLH udvider med ny interiørafdeling

Dansk møbelfirma hiver erfarne kræfter ind i ejerkredsen

Ny produktionslinje hos Glaseksperten skal generere trecifret millionbeløb

ITD: 5G kan få stor betydning for transportsektoren

Branchen rykker sammen: Nu skal Mærsk stå distancen

Blue Water Shipping har fart på i Greve

William Demant forkorter navnet og dæmper profitforhåbning

Ny direktør hos Refa er ikke så ny endda

Både Flammen og Ilden scorer millioner på grillbuffeter

Direktør i Tiger of Sweden træder tilbage

Terma og SA skal vedligeholde F-35

Stor undersøgelse: Det kniber med IT-brugen hos ejerlederne

Frellsen tilbage på det sjove chokoladespor

Familievirksomheden fordoblede sit overskud

Norsk kapitalfond hiver innovativ træ-startup ud af Danmark

Robot-direktør advarer: - Mange har erkendt Amazon-truslen for sent

Byggematador oplever overvældende interesse for gratis byggematerialer

Stifter fortsætter i Solid Group – men ikke som direktør

Fyn får endnu en robot-hub

Invisio smider 20 procent på bunden

Familiefonde får deres vilje: Egetæpper forlader fondsbørsen

Wica System solgt til svenskere

Widex får ja til fusion med rival

Millioner klar til test af Stiesdals flydende vindmøllefundamenter

Ikea vil sælge møbler sammen med konkurrenterne

Østrigsk vindselskab går ind i Danmark

Hundested Propeller får ny ejer

Sygehusdirektøren i Ringsted fyret

Danfoss bygger nyt datacenter

Kampen om højtuddannede tager til

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan ser det ud, når godt 100 maskinbyggere mødes for at blive inspireret af nye teknologier?

Bygg Reis Deg 2019 16-19/10 Lillestrøm Norge - CFU vil gerne invitere dig med på Fællesstanden

Selvhjælp til din GS1-faktura?

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for dine kunder

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for dine kunder

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

DiaLabXpo har stor opbakning fra branchen

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Læs Dansk VVS, nr. 2 - 2019

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne smart-cities?

V2C på mipim

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Ledelse af IT-sikkerhed i energisektoren

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

Positiv seniorpolitik vakte ministerens interesse for østjysk ingeniørfirma

Køb fragtetiketter online

2 meters samlingspunkt, Peter Friis fylder 60 år

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Få styr på stammesproget – til dig der er ny i energibranchen

Amazon kommer. Har I taget stilling?

Amazon kommer til Danmark – er din virksomhed klar?

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Skal du med, når vi giver al opmærksomheden til plastindustrien?

IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden - en temadag med spæ...

Få din årlige dosis af netværk og inspiration på hi-messen

Send til en kollega

0.237