23948sdkhjf

Speditører frygter Brexit-kaos

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Hvordan forholder man sig til risikoen for en hård Brexit?

- Det er et godt spørgsmål, for det er svært at forholde sig til noget, man ikke ved, hvad bliver.

Læs også: Brexit virker allerede nu helt konkret i virksomhedernes hverdag

Sådan svarer en erfaren speditør, afdelingschef Karl Christensen, Alpi Danmark A/S i Herning. Han har også være med i Dansk Speditørs toldudvalg i flere år. Han ser et kaos nærme sig i Storbritannien - og han mener virkelig kaos!

- Det vil være dybt uansvarligt, hvis parlamentet i London ikke indgår en aftale med EU. En hård Brexit vil rent ud sagt skabe kaos i meget lang tid i både England og EU. Det vil ikke være muligt at gennemføre normale handler og transporter.

- Ingen har forberedt sig på en hård Brexit. Der er ikke bygninger til tolderne, som skal være på grænserne. Der er ikke uddannet de mange ekstra toldere, som der er behov for - hverken her eller i England.

- Man kender heller ikke de procedurer, man vil benytte.

- Det bliover ikke tale om bare få timers ventetid. Vi må forberede os på, at at lastbiler vil holde på grænsen enten i EU eller England i dagevis. Det kan godt blive tre, fire eller fem dage, spår han. 

Læs også: Glem alt om Brexitchok: Over de seneste tre måneder er eksporten til Storbritannien steget
 
Håber på digital forsendelsesordning
Karl Christensen håber, at Storbritannien er på vej tilbage i den digitale EU-forsendelsesordning New Computerised Transit System (NCTS), hvor speditøren garanterer for told og afgifter.

Det ville flytte den praktiske fortoldning til toldsteder inde i landet på begge sider af Kanalen og Nordsøen, så lastbilerne ikke sidder fast på havnene.

NCTS er et elektronisk system, som kan benyttes i forbindelse med både chaufførledsagede vogntog og løs-trailere. Systemet er principielt papirløst, men køretøjet medbringer normalt et såkaldt T-dokument som fysisk bevis på, at ordningen benyttes.

Han tvivler på, at TIR-carneten bliver en løsning i denne situation. Det håndteres kun på papir, og køretøjet skal være TIR-godkendt og kunne plomberes. TIR-ordningen er en privat ordning, der styres af styres af brancheorganisationer. Den danske TIR-partner er DTL.

Læs også: Det går godt i Tyskland - gode muligheder for afsætning

Briterne mangler trækkere
- Hvis ikke en ordning med køretilladelser findes enten ved fortsat brug af EU-tilladelser eller CEMT-tilladelser eller måske noget helt tredje, vil brug af løstrailere kunne blive en nødvendighed, påpeger Karl Christensen.

Her er risiko for en flaskehals: Mangel på trækkere.

-Englænderne kan ikke løfte opgaven selv. De kan ikke stille med et tilstrækkeligt antal trækkere. De har allerede problemer i dag, fordi der er en stor trafik af chaufførledsagede vogntog (dvs. chauffør + trækker + trailer).

- Der vil også være store vanskeligheder i Danmark med trækkende enheder, siger Karl Christensen.

Læs også: Vinduesproducenter glæder sig over fremgang

Flere toldmedarbejdere
Den britiske regering har indgået aftaler med fire rederier om indsættelse af færger mellem genåbnede havne i England og Europa til transport af livsnødvendige varer såsom medicin og fødevarer uden om lastbilkøer i Dover og Harwich.

Karl Christensen regner med, at de nye toldprocedurer vil betyde en fordobling af toldmedarbejdere i hans speditionsfirma, dvs. fire-fem nye medarbejdere øremærket de ekstra Brexit-ekspeditioner.

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Sultne kinesere sender slagterier på overarbejde i påsken

Landmad.dk får comeback

Toms Gruppen mistede næsten 10 millioner

Efter opkøb: Dansk plejekoncern bliver landsdækkende i Sverige

GS-Eurolaser solgt

De nye ejere har ambitiøse planer for udviklingen af Hedensted-virksomheden

Byggeriet når højeste beskæftigelse i 11 år

Nyhedsbrev

Sjove projekter trækker lidt op hos HSWind

Dankort bliver brandvarmt op til påske

Påsken er altid garant for store handelsdage med Dankort - særligt onsdagen inden helligdagene bliver vores Dankort brandvarmt

1

DFDS holder hånden under Lauritzen Fonden - igen

Optimistiske ingeniører aflyser vækstpause

Medie: Dagrofa har tabt over 600 millioner

- Det koster at rydde op, siger ny topchef

Velfærdsteknologisk gazelle går i rødt

Nordjyske Liftup levede ikke op til egne vækstambitioner i et 2018, der endte med røde tal på bunden

Nordjysk bambus-leverance til landets nye pandahus

Ambu-CEO byder konkurrence fra amerikansk kæmpe velkommen

Duo starter nyt firma for totalentrepriser

AU åbner eksperimentel hub for ingeniørforskning

Matas introducerer abonnement

Ny direktør hos Stark i Lemvig

Ny mand i spidsen for Concept Living

Dansk sæd-startup klar til at indtage Storbritannien

Niels Smedegaard kandidat til formandspost i Norwegian

EU-lande giver grønt lys til handelsforhandlinger med USA

Så meget tjente Mærsk-familien i 2018

Crowdfunding: Halv million til Vilsund Blue på 21 minutter

Demants fond henter topchefer til bestyrelsen

Svindeldømt Genan-stifter går i Landsretten

Vestas køber sig til sol-kompetencer

Crowdfunding: Halv million til Vilsund Blue på 21 minutter

Stryhns debuterer som øko-producent

Grundfos-fond har fundet ny formand

Ny ejer hos Horsens Spån Teknik

Brexit får Kvadrat til at flytte produktion ud af Storbritannien

Lars Larsen afviser stor aktionærpost i fodboldklub

Lego-familie skyder trecifret millionbeløb i metalvirksomhed

Regeringen vil regne på klimaeffekten af alle nye love

Erfaren sygeplejerske ved roret i Silkeborg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos solgte fleksibel semimobilkran til JORTON på Bauma

User Management Component i Siemens TIA-portal V15

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Dansk Halbyggeri fastholdt sin omsætning i 2018

EOT Electronics of Tomorrow

Standarder og lovgivning – hvordan hænger det sammen?

Kanonflotte, eksklusive slibe- og afgratemaskiner nu på lager hos Kapema

Brug regnvandet til noget fornuftigt

Ajos vokser ved at være på Bauma

Standkoncepter på DiaLabXpo

Bureaudirektør fra Dragør nomineret til Årets Medlem i Connect Denmark

Bygningsfysikdag 2019

DCC handler IT-hardware globalt - men lagerinventaret handles lokalt

Find din indre Ole Opfinder frem

Invitation: Skal du med til Tech Tour 2019?

Introduktion til elmarkedet

Sikring af Spillearkaden i Tivoli

GS1 128 pallelabels for begyndere

Få styr på stammesproget – til dig der er ny i energibranchen

Varmeservicedagen har premiere i maj

Ny innovativ VR-teknologi til byggebranchen - prøv den på seminar d. 2. maj

Velkomstdag: Velkommen til TEKNIQ Arbejdsgiverne - Industri & Installation

Udnyt det fulde potentiale af Siemens MindSphere

Ultra-tynde Power Panels til svingarmsystemer

42.000 m2 gulv fra Gerflor DLW til Herlev Hospital

Send til en kollega

0.172