23948sdkhjf

Speditører frygter Brexit-kaos

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Hvordan forholder man sig til risikoen for en hård Brexit?

- Det er et godt spørgsmål, for det er svært at forholde sig til noget, man ikke ved, hvad bliver.

Læs også: Glem alt om Brexitchok: Over de seneste tre måneder er eksporten til Storbritannien steget

Sådan svarer en erfaren speditør, afdelingschef Karl Christensen, Alpi Danmark A/S i Herning. Han har også være med i Dansk Speditørs toldudvalg i flere år. Han ser et kaos nærme sig i Storbritannien - og han mener virkelig kaos!

- Det vil være dybt uansvarligt, hvis parlamentet i London ikke indgår en aftale med EU. En hård Brexit vil rent ud sagt skabe kaos i meget lang tid i både England og EU. Det vil ikke være muligt at gennemføre normale handler og transporter.

- Ingen har forberedt sig på en hård Brexit. Der er ikke bygninger til tolderne, som skal være på grænserne. Der er ikke uddannet de mange ekstra toldere, som der er behov for - hverken her eller i England.

- Man kender heller ikke de procedurer, man vil benytte.

- Det bliover ikke tale om bare få timers ventetid. Vi må forberede os på, at at lastbiler vil holde på grænsen enten i EU eller England i dagevis. Det kan godt blive tre, fire eller fem dage, spår han. 

Læs også: Det går godt i Tyskland - gode muligheder for afsætning
 
Håber på digital forsendelsesordning
Karl Christensen håber, at Storbritannien er på vej tilbage i den digitale EU-forsendelsesordning New Computerised Transit System (NCTS), hvor speditøren garanterer for told og afgifter.

Det ville flytte den praktiske fortoldning til toldsteder inde i landet på begge sider af Kanalen og Nordsøen, så lastbilerne ikke sidder fast på havnene.

NCTS er et elektronisk system, som kan benyttes i forbindelse med både chaufførledsagede vogntog og løs-trailere. Systemet er principielt papirløst, men køretøjet medbringer normalt et såkaldt T-dokument som fysisk bevis på, at ordningen benyttes.

Han tvivler på, at TIR-carneten bliver en løsning i denne situation. Det håndteres kun på papir, og køretøjet skal være TIR-godkendt og kunne plomberes. TIR-ordningen er en privat ordning, der styres af styres af brancheorganisationer. Den danske TIR-partner er DTL.

Læs også: Esbjerg Havn tror på øget vækst efter Brexit

Briterne mangler trækkere
- Hvis ikke en ordning med køretilladelser findes enten ved fortsat brug af EU-tilladelser eller CEMT-tilladelser eller måske noget helt tredje, vil brug af løstrailere kunne blive en nødvendighed, påpeger Karl Christensen.

Her er risiko for en flaskehals: Mangel på trækkere.

-Englænderne kan ikke løfte opgaven selv. De kan ikke stille med et tilstrækkeligt antal trækkere. De har allerede problemer i dag, fordi der er en stor trafik af chaufførledsagede vogntog (dvs. chauffør + trækker + trailer).

- Der vil også være store vanskeligheder i Danmark med trækkende enheder, siger Karl Christensen.

Læs også: Vinduesproducenter glæder sig over fremgang

Flere toldmedarbejdere
Den britiske regering har indgået aftaler med fire rederier om indsættelse af færger mellem genåbnede havne i England og Europa til transport af livsnødvendige varer såsom medicin og fødevarer uden om lastbilkøer i Dover og Harwich.

Karl Christensen regner med, at de nye toldprocedurer vil betyde en fordobling af toldmedarbejdere i hans speditionsfirma, dvs. fire-fem nye medarbejdere øremærket de ekstra Brexit-ekspeditioner.

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Medie: Universitet lod landbruget få indflydelse på nyhed om oksekødsrapport

Transportgigant nedlægger hver tredje stilling i dansk afdeling

Bestyrelsesformand åbner for salg af B&O

SP Group vokser videre: runder 100 millioner på et halvt år

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Byggeiver luner i Rias’ regnskab

Nyhedsbrev

8.034 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Ambu bryder med partner i USA og nedjusterer forventninger

Matas-topchef går ind i Gyldendals bestyrelse

I dag indvies Horns Rev 3

B&O-formand: To primære grunde til skuffende år

1

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Kolding konstituerer socialdirektør

Inden produktionen er igang: Brændselscelleproducent på opkøb

Coloplast forventer ”betydelig modvind” næste år

1

Scape Technologies lander endnu en kunde i bilindustrien

Efter seks års fremgang står den danske beskæftigelse stille

Claus Jensen genvalgt som formand for 1 million industriansatte

Endnu en tysk ordre på danske solfangere: Arcon-Sunmark melder om god pipeline

Ny direktør hos Danstoker

Storordre trækker læsset: Invisio leverer stærkeste kvartal nogensinde

Danmark blandt verdens bedste til innovation

Kullegaard ryster posen: Ny topchef, ledelse og medejer

Tech-giganter dominerer global image-liste

Bilindustriens stigende miljøkrav giver fordel til danske underleverandører

Færre fyringer end forventet hos Birn

Sensorproducent skifter ud i bestyrelsen

Ny direktør hos Odder Forsyningsselskab

Nye tal: Vi er i førerfeltet i det globale robot-kapløb

Statslige virksomheder får de største elev-bøder

Alexandra Instituttet får ny direktør

Efter et år på posten: Direktør forlader raffinaderiet i Fredericia

Henrik Topsøe er død

1

Strandmøllen på opkøb

Danske Commodities går ind i USA

Naturli kigger mod andre sektorer

Hun skal stå i spidsen for det nye klima-, energi- og forsyningsudvalg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Opsæt din positioner med blot én finger...

Markedsudvælgelse og kundesegmentering

Partnersøgning og partnerstyring

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

Mød de førende virksomheder inden for digitalisering af produktionsprocesser

Bestil dit planetgear i dag, og få det leveret inden 14 dage

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Her er forudsætningen for succesfuld selvscanning i kassen

Fra CAD-data til digital tvilling

Bliv klogere på Per Aarsleffs VDC strategi på BIM Forum 2019 d. 17/9

Forstå engrosmarkedet for el

Studerende på Aarhus Maskinmesterskole får 70 % mere plads til projekter

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Thybotech ApS øger levetiden med termisk påsprøjtet hårdmetal på pumpeaksler.

International FOOD Contest får betydelig international opmærksomhed

E-kursus i ikke-diskriminerende adfærd og intern overvågning

SuperTrak tager batch-size-one til metalindustrien.

Blockchain for fødevarer SMV´er

Tag med Huxi på jagt efter potentialerne i sydjysk erhvervsliv.

Udstil på byggerimesse i Tyskland

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet BR18

Læs Dansk VVS, nr. 7 – 2019

Varme på byggepladsen gøres klar i sommervarmen

Eksport Tyskland - Nortec 2020, 21-24 Januar - Den danske fællesstand

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Send til en kollega

0.222