23948sdkhjf

Kinesisk firma vil bygge tunnel mellem Danmark og Sverige

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Et stort kinesisk firma med tætte forbindelser til det kinesiske styre er interesseret i at anlægge en tunnelforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg og har lavet en 35 sider lang teknisk udredning om planerne.

Det fortæller Radio24syv.

Men både eksperter og politikere udtrykker bekymring over firmaets interesse i projektet, fordi tunnelforbindelsen vil være en del af Danmark kritiske infrastruktur, lyder vurderingen, og det kan det kinesiske styre udnytte politisk. 

- Kina er ikke bleg for at bruge sin økonomiske indflydelse til at opnå sine politiske mål, siger seniorforsker ved Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS), Luke Patey. 

- Kina vil kunne sige til Danmark eller Sverige: ’Vi har investeret i jeres lande, vi har handelsaftaler, og kinesiske turister besøger jer, så vi håber, at I imødekommer vores synspunkter på disse områder. Ellers vil de økonomiske aktiviteter ophøre’, siger Luke Patey, der primært forsker i Kinas politiske, sociologiske og økonomiske indflydelse. 

Firmaet, der har udvist interesse for tunnelforbindelsen, hedder China Railway Tunnel Group, og i 2017 henvendte virksomheden sig til Region Skåne i Sverige, som herefter inviterede embedsmænd fra Helsingborg Kommune til et møde. 

Herefter fulgte yderligere to møder mellem svenske embedsmænd og kinesiske repræsentanter, hvor tunnellen mellem Danmark og Sverige blev drøftet, og i marts 2018 afleverede China Railway Tunnel Group en 35 sider lang teknisk redegørelse om projektet til Helsingborg og Helsingør Kommune. 

Heri foreslår firmaet at anlægge en ni kilometer lang togtunnel under vandet mellem Helsingør og Helsingborg samt en tunnel til biltrafik på 14-15 kilometer, der knyttes til Helsingørmotorvejen ved Snekkersten. 

Ifølge nyhedsbureauet Reuters har danske og svenske myndigheder vurderet, at projektet vil koste ca. 34 milliarder kroner, og tidsperspektivet er, at forbindelsen åbner omkring 2035. 

China Railway Tunnel Group er et datterselskab af China Railway Group, der ejes af den kinesiske stat, og i 2014 vurderede Etikrådet i den norske oliefond, at China Railway Group skulle udelukkes fra fondens investeringer pga. korruption. 

- China Railway Group har været tilknyttet grov korruption, bl.a. gennem betaling af bestikkelse til offentlige tjenestemænd i Kina for at sikre selskabet jernbanekontrakter. Modtagerne blev senere straffet i retssystemet og hos Kommunistpartiet. Ledelsen er nærmest uændret siden dengang og offentlig information om selskabets etiske retningslinjer indikerer store mangler, fremgår det af fondens ekskludering af selskabet. 

Korruption er dog ikke et særsyn i denne forbindelse, fastslår seniorforsker Luke Patey fra DIIS, men det faktum, at China Railway Tunnel Group er knyttet til et statsejet selskab betyder, at det kinesiske styre er involveret i de vigtige beslutninger. 

- Det er virksomheden selv, der træffer de daglige beslutninger, men fordi ledelsen udpeges af kommunistpartiet, tager det kun et opkald fra det kinesiske styre til selskabet for at fortælle, hvilke investeringer der foretages osv. Der er het klart en politisk kontrol, siger Luke Patey. 

Finansministeriet arbejder for tiden på et lovforslag, der skal give mulighed for at bremse udenlandske virksomheders opkøb af kritisk dansk infrastruktur som f.eks. havne, lufthavne, elnet eller mobilnet. 

- Skrækscenariet er, at der er nogen, som køber dansk infrastruktur op med det formål at presse Danmark. Enten presse os til, at vi ikke må mene noget politisk, eller presse os til, at vi skal agere på en bestemt måde, sagde finansminister Kristian Jensen til Politiken forleden. 

Ministeriet har dog endnu ikke taget stilling til, om tunneller eller broer vil være en del af Danmarks kritiske infrastruktur, lyder det. 

- Der er på nuværende tidspunkt ikke taget stilling til en konkret definition af begrebet ’kritisk infrastruktur’. Kritisk infrastruktur vil dog typisk bl.a. omfatte sektorer eller aktiver, som er centrale for opretholdelsen af samfundets fundamentale funktioner og regeringsførelse, skriver ministeriet i en mail til Radio24syv. 

Men en flere kilometer lang tunnel, der forbinder Danmark og Sverige, vil være en del af Danmarks kritiske infrastruktur, vurderer André Ken Jakobssen, postdoc. ved Center for Militære Studier. 

- Både EU og NATO arbejder pga. et forhøjet kriseberedskab på et militært Shengen-samarbejde, hvor man ser på, hvilke veje og broer, der kan bruges til tanks. Det handler om at kunne reagere hurtigt, hvis der opstår en konflikt, og tunneller vil være del af de overvejelser, siger han og påpeger, at Kina og Rusland har et ”gryende militært samarbejde, som er svært at spå om.” 

Og hvis der kommer en konflikt mellem Rusland og NATO, kan det få betydning, at det kinesiske styre har centrale informationer om tunnellen mellem Helsingør og Helsingborg, siger André Ken Jakobssen. 

- I en krisesituation kunne man forestille sig, at der skulle flyttes tropper via denne her tunnel, og her kunne Rusland måske med hjælp fra Kina få adgang til plantegninger, informationer om strømforsyninger, og måske it-systemer, der kan styre brandslukning eller oversvømmelsesbeskyttelse. Det er spekulativt, men det er sådan nogle overvejelser, som myndighederne må håndtere, siger han. 

Derfor mener Socialdemokraternes udenrigsrordfører Nick Hækkerup også, at det er helt afgørende, at Danmark har fuld kontrol over en evt. tunnelforbindelse. 

- Vi skal ikke have kineserne til at eje kritisk dansk infrastruktur. Vi skal have fuld kontrol over det fra ende til anden. Vi har set rundt omkring i verden, at kineserne bruger det her til at sikre sig indflydelse på landenes politik, og opstår der en kritisk situation, så er det ikke rart, hvis vi ikke selv har styring over vores egen infrastruktur, siger Nick Hækkerup. 

China Railway Tunnel Group er ikke vendt tilbage på Radio24syvs henvendelser i sagen, og borgmester i Helsingør Kommune, Benedikte Kiær (K), har ikke ønsket at kommentere sagen.

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ny ejerkreds skyder 75 millioner kroner I Greenlab Skive

Opkøb: Geia Food bliver endnu større

Fiskere, havne og kommuner går sammen i projekt om havne-plast

Geia Food passerer halvanden milliard i omsætning

Danmarks nye store energiselskab har fundet sin formand

Toplæger sår tvivl om Ambus store væksthåb

Ifølge to eksperter er der grund til at forholde sig kritisk til Ambus primære salgsargument på markedet for endoskoper

Nyhedsbrev

Guldborgsund Forsyning aflyser EU-udbud til 200 millioner kroner

Plejefirma dropper Odense i protest

En håndfuld producenter verden over: ScanBelt har succes i nichemarked

Direktør i otte år: Nu fylder han 30

Genvalg til Dansk Byggeris formand

Medie: Silvan skifter topchef før millionunderskud

Den vanskelige plast bliver sværere at eksportere

1

PensionDanmark investerer 1,7 milliarder i vind, sol, biomasse og affaldsforbrænding

Verdenspremiere på rullende plastlaboratorium

Flügger taber årelang strid i retten og nedjusterer

Brüel Systems opruster med tre nye ledere

Clever: Et overskud ville være tegn på forfejlet strategi

Euro Trailer outsourcer produktion til sønderjysk underleverandør

Efter tragisk dødsfald: Fiskefirma præsenterer topregnskab

Overskuddet vokset hos nordsjællandsk entreprenørkoncern

Energinet bliver aktionær i ESett Oy

Force Technology sælger svensk datterselskab

Lars Marcher takker af med tak til Ambus ansatte

1

Rekordordre til Scantool Group

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Danske Bank henter hollænder som topchef

Iværksætter klar til at indtage det danske belysningsmarked

Bryghus nyder godt af Liverpools succes

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

DACs børseventyr er i skudt i gang

Ny administrerende direktør hos Steffca

København afdækker rekordmange tilfælde af social dumping

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Stor byggekoncern skifter navn

Scandi Byg investerer stort i robotteknologi

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Udstil på industrimessen i Hamborg

Lad eksperter berige dig med ny viden omkring brandventilation / OTV i højhuse over 100 meter!

Totalrenovering skudt i gang: ”Det bliver som at få et helt nyt hus”

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Quiz - er du en ørn til stregkoder?

Video: Få svar på hvorfor du bør udstiller på DiaLabXpo

[VIDEO] Restorativ rengøring af UNESCOs verdensarvsliste i den kejserlige by Huế

”Mørdrup Lejlighederne”

Forstå engrosmarkedet for el

Den Gamle By går digitalt med nye omklædningsskabe

Optimer din brug af Revit - hør hvordan på gratis seminar d. 22/5 i samarbejde med FAOD

Eksport til Finland -Alihankinta 2019 Eksportnetværk tilknyttet Den Danske Fællesstand-Eksperthjælp

Backstage: Produktivitetsforbedringer med robotter

Nye kollegaer i Aarhus

Sidste udkald til Tech Tour 2019

Bygg Reis deg 2019 Eksportnetvær - tilknyttet Den Danske Fællesstand-Eksperthjælp til forberedels

Alux sætter ny standard for solscreens

Introduktion til elmarkedet

Standesign A/S byder Jan K. Knudsen velkommen

Få styr på stammesproget – til dig der er ny i energibranchen

Tirsdag den 14. maj 2019, er der første spadestik ved Mørdrup lejlighederne...

Thybotech ApS udfører special opgaver på Energi Viborg

Velkommen til to nye medarbejdere

Send til en kollega

0.143