23948sdkhjf

Transportbranchens top tjener færre penge

| Af Casper Bæhr & Jens Holm | Tip redaktionen om en historie

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Transportbranchen leder ihærdigt efter den gyldne indtjeningsrute. Kun halvdelen af aktørerne i Transportmagasinets Top 100-analyse forbedrede bundlinjen i det seneste regnskabsår, og gennemsnitligt tjente transportvirksomhederne 8 procent mindre før skat end i 2016.

Det er andet år i streg, at den samlede branchetop ikke leverer flere penge på bundlinjen. Og det til trods for, at 2017 blev endnu et år med mere gods, pakkepost og habengut at levere, som det fremgår af årsrapporterne. Tendensen underbygges af Transportmagasinets Top-analyse, som viser, at omsætningen steg hos tre ud af fire transportselskaber*, mens både bruttofortjeneste og antal ansatte voksede hos 71 procent af virksomhederne.

Alt andet lige leverede transportbranchen fald på samtlige indtjeningsnøgletal sidste år, og gennemsnitligt genererede hver medarbejder i analysesegmentet 9.000 kr. mindre til bundlinjen.

Tilfredshed trods alt
Turen rundt i transportvirksomhedernes ledelsesberetninger læsser dog et par nuancer af.

Mange steder ledsages vigende indtjening af tilfredshed med årets udvikling og med resultatet. Det skyldes blandt andet, at en intens konkurrencesituation, voksende kundekrav om fleksibilitet og lave transportpriser får transportsælgerne til at tilpasse forventningerne. Og at de valutaudsving, der sidste år skæmmede en del regnskaber, ikke skal tørres af på medarbejderne.

Til gengæld er der i disse år skruet op for investeringer i IT-systemer, planlægningsværktøjer og intern infrastruktur for netop at imødekomme konkurrence og stigende krav – og det bremser ofte bundlinjen nu og her.

Se de 100 største bundlinjer her: Transportbranchens største bundlinjer

Stærke trækkere
Transportgiganten DSV tjente dobbelt så meget på bundlinjen sidste år, som alle de cirka 250 resterende virksomheder i brancheanalysen til sammen.

Til gengæld satte Postnord og Postnord Logistics alene næsten 900 mio. kr. til. Af samme grund tages de tre virksomheder ud af analysen. Alligevel noterer fem virksomheder sig for halvdelen af den samlede indtjening i analysesegmentet i 2017.

Det drejer sig om Marius Pedersen, Frode Laursen, GLS, NTG og HCS. Bundlinjerne voksede hos alle fem, og sammen øgede de indtjeningen med 19 procent. Renses der for disse fem virksomheders påvirkning på den samlede bundlinje, eskaleres den nedadgående indtjeningstendens naturligvis, således falder den gennemsnitlige indtjening med hele 25 procent, når de fem største resultater trækkes ud af ligningen **.

Penge i pakker
Imens vognmænd, speditører og flyttefolk gennemsnitligt tjente færre penge, kan pakke- og kurerfirmaerne i sidespejlet se et 2017 med vækst på både top- og bundlinje. GLS trækker traditionen tro en stor del af læsset, men som noget nyt løftede mange af konkurrenterne også resultaterne sidste år.

Du kan læse hele udgivelsen her: Transportmagasinets Top 100 - 2018

Konklusioner fra Transportmagasinets Top 2018

  • Bruttofortjenesten voksede hos 71 procent af transportvirksomhederne sidste år. Det skabte en samlet stigning på 6 procent.
  • Lige nøjagtig halvdelen af aktørerne i brancheanalysen tjente flere penge i seneste regnskabsår, end de gjorde året før - det gælder både af driften og før skat.
  • Det gennemsnitlige resultat før skat faldt med 8 procent sidste år mod et fald på 9 procent i 2016.
  • Den gennemsnitlige indtjening per medarbejder dykkede med 9 procent i 2017.
  • 14 procent af virksomhederne i analysen leverede underskud sidste år. Andelen var 9 procent året før.
  • Efter tocifret vækst i antallet af ansatte de seneste tre perioder, voksede branchesegmentet ‘blot’ med 8 procent sidste år.
  • De gennemsnitlige nøgletal for overskudsgrad, afkastningsgrad og egenkapitalforrentning faldt alle i 2017.

Noter:

* Cirka 50 af virksomhederne i analysematerialet opgiver omsætningstal

** I forvejen er fire af de seks største underskud renset ud af analysen. Foruden de to Postnord-selskaber, betyder regnskabsteknik, at underskuddene hos Nagel-Liller og TNT Danmark ikke kan regnes med. Om noget forstærker dette blot analysens konklusion om faldende indtjening i transportbranchens top sidste år.

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Et gennemsigtigt problem: 20.000 ansatte skifter uniform

Medie: MT Højgaard overvejer salg af selskaber

Medie: Vestas vil købe konkurrent

Printleverandør solgt til svensk storspiller - Jan, Finn, Claus og Marianne bliver

Svenske NCAB Group har købt Multiprint i Birkerød

Travlt og dyrt halvår for IoT-ekspert

Vokseværk: Nye lanceringer sikrer millioner hos modulbygger

Nyhedsbrev

Lilleholt udpeger medlemmer til ekspertråd om geotermi

Traditionsrig møbelbutik bliver til bolighus

MT Højgaard har underskud på over halv milliard

MgO-sag og et stort anlægsprojekt var dyrt for entreprenørkoncernen i 2018

Rekordordre til nordjysk vinduesproducent

Outrup skal levere 1750 nye dannebrogsvinduer til andelsboligforening på Islands Brygge

Sportmaster henter ny direktør fra modefirma

Hofors fjernkølingschef blev ikke gammel i gårde

Arla hælder milliarder i danske fabrikker

DSV: - Nej, vi vil ikke opkøbes

På fire år: Diskret møbelfirma mere end fordobler staben

Konkurrencestyrelsen godkender Energinets milliardkøb

1

Hver tredje telebutik er lukket

Tømrer og -snedkerfirma dropper mangeårig vinduesproduktion

Medstifter trækker sig: Ny mand i direktørstolen hos vind-virksomhed

Kølevirksomhed bygger stor fabrik ved Århus

Advansor flytter fra ringvejen til nybygget fabrik ved motorvejskryds Århus Vest

GN-boss: - Opkøb var den hurtigste vej i førertrøjen

1

Cuculiza: Vi må importere affald for at køre forretningen

Færre stopper med at arbejde på grund af dårligt helbred

Tidligere ejer af reolproducent vil hjælpe snedkerier til vokseværk

Rovsing sparer sig til bedring

Danske virksomheder i EU’s digitale top

William Demant forkorter navnet og dæmper profitforhåbning

Terma og SA skal vedligeholde F-35

Byggematador oplever overvældende interesse for gratis byggematerialer

Robot-direktør advarer: - Mange har erkendt Amazon-truslen for sent

Fyn får endnu en robot-hub

Invisio smider 20 procent på bunden

Familiefonde får deres vilje: Egetæpper forlader fondsbørsen

Wica System solgt til svenskere

Widex får ja til fusion med rival

Millioner klar til test af Stiesdals flydende vindmøllefundamenter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kursus om ATEX og APV for eksplosionsfarlige områder

Et ekstra øje i det høje

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for din kunder

Workshop gav kundeindsigt

CO2 neutralt website

Velkommen til vores køberdatabase "Søgeagenten"

Ny ressource i B&R med fokus på robotics

Gratis seminar om reelle energibesparelser i etageejendomme

INTERNORGA - Europas største fagmesse inden for catering, restauration, konditori- og hotelbranchen

Eksport til Sverige - Elmia Subcontractor 2019 og De Danske fællesstande

Få SBi's anvisning om bygningsreglementet på halvdagskurset 6. marts

Ny kombinationslinie fra italienske Produtech

Amazon kommer. Har I taget stilling?

Hvordan ser det ud, når godt 100 maskinbyggere mødes for at blive inspireret af nye teknologier?

Bygg Reis Deg 2019 16-19/10 Lillestrøm Norge - CFU vil gerne invitere dig med på Fællesstanden

Selvhjælp til din GS1-faktura?

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for dine kunder

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for dine kunder

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

DiaLabXpo har stor opbakning fra branchen

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Læs Dansk VVS, nr. 2 - 2019

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne ...

V2C på mipim

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Send til en kollega

0.354