23948sdkhjf

Transportbranchens top tjener færre penge

| Af Casper Bæhr & Jens Holm | Tip redaktionen om en historie

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Transportbranchen leder ihærdigt efter den gyldne indtjeningsrute. Kun halvdelen af aktørerne i Transportmagasinets Top 100-analyse forbedrede bundlinjen i det seneste regnskabsår, og gennemsnitligt tjente transportvirksomhederne 8 procent mindre før skat end i 2016.

Det er andet år i streg, at den samlede branchetop ikke leverer flere penge på bundlinjen. Og det til trods for, at 2017 blev endnu et år med mere gods, pakkepost og habengut at levere, som det fremgår af årsrapporterne. Tendensen underbygges af Transportmagasinets Top-analyse, som viser, at omsætningen steg hos tre ud af fire transportselskaber*, mens både bruttofortjeneste og antal ansatte voksede hos 71 procent af virksomhederne.

Alt andet lige leverede transportbranchen fald på samtlige indtjeningsnøgletal sidste år, og gennemsnitligt genererede hver medarbejder i analysesegmentet 9.000 kr. mindre til bundlinjen.

Tilfredshed trods alt
Turen rundt i transportvirksomhedernes ledelsesberetninger læsser dog et par nuancer af.

Mange steder ledsages vigende indtjening af tilfredshed med årets udvikling og med resultatet. Det skyldes blandt andet, at en intens konkurrencesituation, voksende kundekrav om fleksibilitet og lave transportpriser får transportsælgerne til at tilpasse forventningerne. Og at de valutaudsving, der sidste år skæmmede en del regnskaber, ikke skal tørres af på medarbejderne.

Til gengæld er der i disse år skruet op for investeringer i IT-systemer, planlægningsværktøjer og intern infrastruktur for netop at imødekomme konkurrence og stigende krav – og det bremser ofte bundlinjen nu og her.

Se de 100 største bundlinjer her: Transportbranchens største bundlinjer

Stærke trækkere
Transportgiganten DSV tjente dobbelt så meget på bundlinjen sidste år, som alle de cirka 250 resterende virksomheder i brancheanalysen til sammen.

Til gengæld satte Postnord og Postnord Logistics alene næsten 900 mio. kr. til. Af samme grund tages de tre virksomheder ud af analysen. Alligevel noterer fem virksomheder sig for halvdelen af den samlede indtjening i analysesegmentet i 2017.

Det drejer sig om Marius Pedersen, Frode Laursen, GLS, NTG og HCS. Bundlinjerne voksede hos alle fem, og sammen øgede de indtjeningen med 19 procent. Renses der for disse fem virksomheders påvirkning på den samlede bundlinje, eskaleres den nedadgående indtjeningstendens naturligvis, således falder den gennemsnitlige indtjening med hele 25 procent, når de fem største resultater trækkes ud af ligningen **.

Penge i pakker
Imens vognmænd, speditører og flyttefolk gennemsnitligt tjente færre penge, kan pakke- og kurerfirmaerne i sidespejlet se et 2017 med vækst på både top- og bundlinje. GLS trækker traditionen tro en stor del af læsset, men som noget nyt løftede mange af konkurrenterne også resultaterne sidste år.

Du kan læse hele udgivelsen her: Transportmagasinets Top 100 - 2018

Konklusioner fra Transportmagasinets Top 2018

  • Bruttofortjenesten voksede hos 71 procent af transportvirksomhederne sidste år. Det skabte en samlet stigning på 6 procent.
  • Lige nøjagtig halvdelen af aktørerne i brancheanalysen tjente flere penge i seneste regnskabsår, end de gjorde året før - det gælder både af driften og før skat.
  • Det gennemsnitlige resultat før skat faldt med 8 procent sidste år mod et fald på 9 procent i 2016.
  • Den gennemsnitlige indtjening per medarbejder dykkede med 9 procent i 2017.
  • 14 procent af virksomhederne i analysen leverede underskud sidste år. Andelen var 9 procent året før.
  • Efter tocifret vækst i antallet af ansatte de seneste tre perioder, voksede branchesegmentet ‘blot’ med 8 procent sidste år.
  • De gennemsnitlige nøgletal for overskudsgrad, afkastningsgrad og egenkapitalforrentning faldt alle i 2017.

Noter:

* Cirka 50 af virksomhederne i analysematerialet opgiver omsætningstal

** I forvejen er fire af de seks største underskud renset ud af analysen. Foruden de to Postnord-selskaber, betyder regnskabsteknik, at underskuddene hos Nagel-Liller og TNT Danmark ikke kan regnes med. Om noget forstærker dette blot analysens konklusion om faldende indtjening i transportbranchens top sidste år.

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Træhusfirma stopper salg til private: Kunde-mails fylder for meget i arbejdsdagen

Ny mand i spidsen for Industriens Fond

Fynske slagterimaskiner slår pjalterne sammen

GN overhaler William Demant

De to har byttet plads på amerikansk salgskanal

Genanvendelses-virksomhed fordobler overskuddet

Vestfyen i minus vil ind på flere caféer

Bryggeriet vil også give Jolly Cola et løft

Nyhedsbrev

Lokal erhvervsmand opkøber maskinerne efter palle-konkurs

Brd. Klee øger omsætning og indtjening

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Vækst og fornuftig indtjening i hærderiet

Hvorfor småkager? Det kan jeg ikke huske ...

Småkageproducent gik sådan set bare i gang

Lysdirektør risikerer hårdere straf end Stein Bagger

Daurehøj-konkursen: Direktør starter nyt selskab

Succes fører til frasalg af virksomhed

Kudsk & Nissum sælger Kolding-afdelingen til den daglige leder Henrik Conradsen.

Invisio varsler formandsskifte

Ny direktør for GN Hearing

Opkøb: Rambøll køber 900 eksperter

Østeuropæisk arbejdskraft stor gevinst for Give Steel

Delika tjente igen tocifret millionbeløb

Pålægsvirksomheden har lagt listeriasag bag sig

Induflex høster Gazelle-pris

Køkkenkæde åbner ny butik i Kolding – med erfarne kræfter

SustainSolutions vil investere en milliard i grønne løsninger

Selskabet skal løftes fra ok til overskud i millionklassen

Ny direktør for hovedstadens Sundheds- og Omsorgsforvaltning

Totalentreprenør i fremgang bygger på med ny medejer

Pallekonkurs: Der er budt på resterne

Ny salgsdirektør hos MHI Vestas

Rias vokser i konkurrencepræget marked

Efter pallekonkurs: Kurator vil redde arbejdspladser

Hosta ændrer i direktionen

Cyberangreb er en dyr affære for virksomhederne

Se listen: De betaler mest i selskabsskat

50 mister jobbet: Boligvare-grossist går konkurs

Overblik: Her er vækstteamets 24 anbefalinger

DTU-forskere har udviklet verdens mest effektive mobiloplader

Velux-sag rammes af endnu et tilbageslag: Anklageren er stoppet

KJV på opkøb igen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

For veteraner i Sydsjælland der søger job

Alliance skal sikre innovativ udvikling i messebranchen

Kære kunde/samarbejdspartner

Juletilbud fra Kapema

Webinar On Demand: Nye og større udfordringer ved planlægning af affaldsindsamling

Hold buffeten varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Mange virksomheder har opdaget, at man kan angive timeantal på jobopslag

JULE-åbningstider

Ajos renoverer hejs i Storebæltsbroens pyloner

Markedsføringsret A-Z

Hvorfor netværk?

Vil du være helt skarp på fremtidens firmware?

Introduktion til elmarkedet

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

Fair Betalingsfrist - Vi har brug for dig!

Den lige vej til nye medarbejdere ... hvordan?

Energibesparende og miljørigtig Vacon 100 HVAC frekvensomformer

E-learningskurser

Du kan stadig nå at være med!

Har du brug for hjælp med dialogen i dit byggeprojekt?

Hader du også overraskelser i dit produkt?

Den danske Fællesstand på Hannover messen 2019 01-05 April - Bliv en del ...

Ledelse af IT-sikkerhed i energisektoren

Søger du også en chauffør?

Danmarks første offentlige hospital får pulterrum på tørreloftet

Send til en kollega

0.175