23948sdkhjf

Kurt Beier-skandalen: - Én ting er loven, noget andet er moral

Afsløringerne af forholdene hos Kurt Beier i Padborg får flere aktører i branchen til at granske samarbejdet med vognmanden

Den skandaleramte transportvirksomhed Kurt Beier kan se frem til at skulle forklare sig overfor flere samarbejdspartnere.

DSV har til Fagbladet 3F meldt ud, at man nu vil have et møde med Kurt Beier for at få klarhed over forholdene.

- Det er en alvorlig sag, og på baggrund af de oplysninger, som er kommet frem om forholdene hos Kurt Beier, vil vi have en forklaring fra firmaet, så vi kan høre deres side af sagen. Vi har ikke tidligere hørt om den slags problemer hos Kurt Beier, men hvis der er hold i anklagerne, er det uacceptabelt for os, og det kan ende med, at vi opsiger samarbejdet med dem, siger kommunikationschef i DSV Tina Hindsbo til Fagbladet 3F.

Transportmagasinet har i løbet af onsdag haft kontakt til flere danske transportvirksomheder, der ifølge flere af redaktionens kilder er blevet sat i forretningsmæssig forbindelse med Kurt Beier.

- Én ting er loven, noget andet er moral
Hos N&K Spedition kan administrerende direktør Martin Gade Gregersen bekræfte, at man har benyttet sig af Kurt Beier som transportleverandør. Og her bliver der ikke taget let på de seneste dages udfordringer:

– Vi tager denne her sag meget alvorligt, og vi har bedt Kurt Beier om at komme i dialog, så vi kan komme til bunds i, hvad der er foregået. Vi skal vide, om det, vi har set i pressen, er skræmmebilleder, eller hvordan det forholder sig, siger direktøren.

Selvom Karsten Beier, der er direktør i Kurt Beier, via sin advokat har meldt ud, at man har overholdt lovgivningen, så er N&K Spedition ikke ubetinget overbevist af den grund.

- Én ting er loven, noget andet er moral. Så vi skal finde ud af, hvad der er op og ned i denne her sag, og hvis det holder stik, kan det få konsekvenser for vores samarbejde. Nu vil vi bruge noget tid på at se på sagen, og vi vil ikke konkludere noget inden da. Èn ting er jo, hvad man ser i pressen, og en anden ting kan være hvordan det faktisk forholder sig, siger Martin Gade Gregersen til Transportmagasinet.

Freja: - Vi bruger ham ikke længere
En anden virksomhed, der er sat i forbindelse med Kurt Beier, er Freja Transport & Logistics. Her kan administrerende direktør Ulrik Rasmussen bekræfte, at man tidligere har brugt Kurt Beier som leverandør, men at det ikke forholder sig sådan i dag:

- Historisk set har vi brugt ham, for han er jo en stor vognmand, men som det ser ud lige nu, bruger vi ham ikke – vi har ikke noget fast samarbejde. Vi har jo også læst det, der står i pressen, så selvom han juridisk ikke har gjort noget forkert, så stemmer hans forretningsmetoder i hvert fald ikke overens med Frejas værdier, slår direktøren fast.

Transportmagasinet har kontaktet flere af Kurt Beiers formodede samarbejdspartnere, som det endnu ikke har været muligt at indhente en kommentar fra.



Hold dig opdateret med Leder IDAG

Kommentarer

Mogens Jensen
Hvor er det typisk - alle de "hellige" speditører som udviser total uvidenhed om hvilke forhold der hersker hos øst EU vognmænd.
Nogle taler endda om moral og etik. Hvorfor kan disse toneangivende speditører fremvise så enorme indtjeninger og ikke vide præcis hvad det koster at holde bil og chauffører kørende.??
Nej de ved nøjagtig hvad det koster at aflønne efter overenskomst og ejer derfor kun en brøkdel af de biler som kører for dem. Det er ganske enkelt at regne sig frem til, at med den betaling som speditørerne betaler til deres vognmænd at så kan der ikke være meget tilbage til vognmanden - hvis noget overhovedet og slet ikke til chaufføren. Nu er det transporter der står for skud, men hvorfor er det havnet her og kommet så vidt? Alle undrer sig - men tænk jer nu om. Vi er alle os selv nærmest og det første vi kigger på er prisen. Tænk på det hver gang du er i H+M - IKEA mfl. - hvor alt kan købes til det halve. Stop hykleriet og accepter at det ikke kun er transportbranchen der er ramt.
Industrien forlanger billig transport for at kunne sælge billige produkter. Sådan er det !

mvh
Mogens Jensen

Erik Johansen
Til Hr.. Mogens Jensen: Du har fuldstaendig ret i din udlaegning.
Og det er det samme billede her i USA, og det er desvaerre ikke kun i transport branchen.. Som med alting her i livet: intet er gratis!

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Ingen ved hvornår Ikea åbner på Vesterbro

Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

ATP Ejendommes topchef fratræder

Efter Brexit-aftale: Idealcombi er optimistisk

Nyhedsbrev

Sådan vil Bolia øge omsætningen med 1 milliard

Over forventning: Gabriel vokser med tyve procent

Tidligere Grundfos-formand ville skabe enorm pengetank

NKT fyrer topchef

Michael Hedegaard Lyng forlader kabelproducenten

Højrisikable satsninger skal sikre Legos fremtid

Ideen om at have en klar plan fem år frem er død, siger Lego-formand Jørgen Vig Knudstorp

To millioner kroner til fyrede Vestas-medarbejdere

Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Nilfisk-direktør afviser fusionsrygter

1.700 ville have en bid af Seluxit

Ingrediensboss: Det er ikke filantropi – det er penge

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

BILLEDSERIE: 700 til en dag i rummets tegn

Lars Larsen-fusion: Sammenlægningen er i gang

Nye regnskabstal: H+H opjusterer igen

Esbjerg-grund bliver gjort Ikea-klar

Sun Lolly-producent køber op i Kina

BILLEDSERIE: Svenskerne inviterer til underleverandør-fest

Stort salg af headsets luner hos GN Store Nord

Bygma overtager byggecentre fra konkurrent

Bonava udnævner ny dansk topchef

Flere butikker skal vende minus til plus i Lars Larsen-kæde

Fond fortsætter opkøb af Egetæpper

Flisproducent får ny ejer

Direktør vender tilbage til Coloplast

Tidligere By & Havn-direktør får millioner i gyldent håndtryk

Droneklynge får ny forretningschef

Grundfos-boss er klar til opkøb

Danfoss køber OE3i

Stifter af Vestergaard Company død

Årets Ejerleder 2018 kåret

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Invitation til messe for VVS, sanitet, energi og indeklima

Introduktion til elmarkedet

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

Klar til fuld digital udbudsproces på byggesager?

Lovkrav: Er I overgået til den fulde digitale udbudsproces?

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

De bedste fødevarer og produkter hyldes på FoodTech

Pas på med at bruge din PC, hvis Windows har slettet filer hos dig

Vær med i GS1 Denmarks julekalender 2018

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

FoodTech er åbnet med udstillerfremgang

WEBINAR: Om brugen af optisk måling til vibrationsanalyse

Gæsteprincippet og fravigelse heraf

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mezzanin giver 25 % mere lagerplads hos Jysk Firmatøj

Mange nye ansigter styrker Ajos

E-kursus om persondataforordningen, GDPR

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Fremtiden er elektrisk: Lancering af World Energy Outlook 2018

Udstillerfremgang og royalt besøg på FoodTech

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Kursus 6.2.19: Forebyg og håndter stress

Fremtiden er elektrisk: Lancering af World Energy Outlook 2018

Innovation og nytænkning hædres ved International Food Contest på FoodTech

Send til en kollega

0.186