23948sdkhjf

Pendlere fylder fynske motorveje

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Over 32.000 pendler til Odense, hvilket udfordrer blandt andet Universal Robots

Virksomhedernes medarbejdere rejser fortsat mere og længere for at komme på arbejde. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, og udviklingen udfordrer både virksomhederne selv og den infrastruktur, som medarbejderne benytter sig af for at komme på arbejde.

Læs også: Fayard: Vi har været tæt på det optimale

Analysen fra DI tegner et billede af et dansk arbejdsmarked, der bliver mere og mere mobilt. Antallet af folk, som kører mere end 50 kilometer mellem deres bopæl og arbejdssted, er steget med mere end 37.000 personer på kun tre år. Den gennemsnitlige afstand til arbejdet fortsætter opad. Nu lyder den på 22,5 kilometer – hver vej.

Et af de steder, hvor man for alvor mærker den nye virkelighed, er på Fyn. Øens økonomiske motor er Odense, og her er virksomhederne vant til at have mange medarbejdere, som kommer langvejs fra. En af dem er den lokale robotteknologi-klynges flagskib, Universal Robots A/S.

Hver femte medarbejder rejser langt
Anette Dahl Christensen, Universal Robots Vice President HR, kender alt til pendlende medarbejdere. Tidligere på året opgjorde virksomheden, at cirka 20 procent af dens medarbejdere bor uden for Fyn og derfor dagligt har en lang transporttid. Der er gode grunde til, at det er tilfældet.

- Vi er vokset kraftigt i flere år. Hvis vi skal have specialister nok, er vi nødt til at søge geografisk bredere end bare på Fyn. Vi kan ikke forvente, at vi kan finde dem alle tæt på. Det betyder, at mange medarbejdere også ender med at have lang transport, siger hun.

Det giver udfordringer for virksomheden – specielt fordi den gerne vil have, at medarbejderne er fysisk til stede så meget som muligt på hovedkvarteret i det sydlige Odense. Universal Robots forsøger dog at være så fleksible som muligt.

- Lederne skal være synlige på stedet, og det gælder også medarbejderne. Det betyder dog ikke, at vi ikke er fleksible. Man kan godt tage en hjemmearbejdsdag af og til. Medarbejderne finder også selv løsninger. Nogle både kommer og går tidligt, andre arbejder lange dage og overnatter i byen. Nogle har sågar små lejligheder, siger hun.

Læs også: Danmarks robotflagskib oplevede ”Apple-hype”

Medarbejdere, der må være kreative for at kunne få hverdagen til at hænge sammen, er ikke noget særsyn i Odense. I 2016 blev antallet af medarbejdere på arbejdspladser beliggende i Odense Kommune med bopæl uden for kommunen opgjort til ca. 32.500. Det var 2.500 flere end otte år tidligere, og heraf var mere end 1.600 af de nytilkomne rekrutteret fra kommuner uden for Fyn.

Øget pres på infrastruktur
Stigningen i antallet af pendlere sætter infrastrukturen under pres. Det oplever man blandt andet hos en anden fynsk virksomhed, skibsværftet Fayard A/S, der hører hjemme på de gamle Lindø-arealer nordøst for Odense. Fayards HR-manager, Tone Eidnes Andersen, forklarer, at værftet har ekstremt mange pendlende medarbejdere – blandt andet fordi virksomheden for otte år siden hørte hjemme i Fredericia.

Da værftet flyttede til Lindø, valgte cirka 90 procent af medarbejderne at forblive i virksomheden på trods af den længere transporttid. Tone Eidnes Andersen oplever ikke som sådan, at de rejsende medarbejdere er en udfordring for virksomheden - selv om nogle af dem kommer meget langt fra.

Fra Nordjylland til Nordfyn
- Vi har generelt mange pendlere på Fayard. Vi har endda nogle, der kommer helt fra Nordjylland. De pendler selvfølgelig ikke dagligt mellem hjem og arbejde. Men de møder pligtopfyldende op, siger hun.

Selv om medarbejderne ikke lader det gå ud over deres arbejdsplads, at de kommer langvejs fra, er Fayards HR-manager dog ikke blind for, at de rejsende medarbejdere er udfordret på anden vis. Det handler specielt om den firsporede trafikåre E20, der går på tværs af øen lige syd for Odense.

- Den fynske motorvej er virkelig en udfordring. Der er meget ofte kø, så der mangler i den grad et tredje spor på Fyn. Når jeg taler med personalet om det, så føler de sig udfordret. De ved reelt ikke, hvornår de kommer hjem, og det er meget generende, siger hun og tilføjer:

- Det eneste positive, man kan sige om det, er, at der er mange af vores medarbejdere, der fylder bilerne op og skiftes til at køre. Det er jo sympatisk, men det løser altså ikke det trafikale problem.

Om DI-analyse om langdistance-pendling

  • Pendlingsafstanden er steget støt siden midten af det tyvende århundrede. Vi pendler længere og længere, viser ny DI-analyse.
  • Den gennemsnitlige pendlingsafstand mellem bopæl og arbejde i 2015 lå på godt 21,2 km, dvs. samlet ca. 42,5 km transport om dagen. Syv år tidligere var afstanden 39 km.
  • Antallet af pendlere med mere end 50 km mellem bopælen og arbejdsstedet, altså samlet mere end 100 km. om dagen, er steget med mere end 37.000 personer på kun tre år.
  • Undersøgelser af langdistancependlerne, der har mere end 50 km mellem bopæl og arbejdsplads, viser, at næsten to tredjedel pendler hver dag. Hele 75 procent pendler fire eller flere dage om ugen.

Kilde: Dansk Industri



Hold dig opdateret med Leder IDAG

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Medie: Kelsen Group tættere på salg

Trappeproducent flytter hovedkontor til Østjylland

Lego: 3D print i produktionen ligger ikke i støbeskeen

Bolia: Massiv bæredygtig indsats snupper en luns af overskuddet

SBS pønser på frasalg

NAVNE: Ny direktør i Region Hovedstaden

Nyhedsbrev

Fusion koster Actona tocifret millionbeløb

Danfoss gør det igen - køber teknologiselskab

Freja-boss: Det må gerne være besværligt

Hårde tider i branchen får ikke speditionsvirksomheden Freja Transport & Logistics til at sætte farten ned - tværtimod.

Scan Office leverer rekordregnskab

Jysk i Odense er årets butik

Ny CNC-maskine fra Junget gør hverdagen lettere hos JKE

- Jeg er blevet solgt én gang

Drømme om et nordjysk sensorteknologisk eventyr på højde med mobilsuccesen i 1990erne lever i bedste velgående

Transport sat i system hos Dachser

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

1

Grøn Google-strøm i Taulov

Nye ejere: Derfor købte vi Delfi Electronics

WP Kød skifter navn

Google investerer milliarder i datacenter ved Fredericia

Stort datacenter til 4,5 milliarder kroner skal huse 150 medarbejdere

Etableret arkitekt: - Godt vi ikke skal starte op i dag

Multiform vinder international designpris for andet år i træk

Ordrer for 34,5 millioner på syv dage

ECM Industries er gået ind i et ny regnskabsår med rekordstor ordrebog

Dansk Affald A/S på private hænder

Rovsing mindsker underskuddet

Naturli’ Foods anmeldt for at bruge ordet "latte"

Virksomheden trækker produktet tilbage - og direktøren trækker på smilebåndet

V2C i opkøb: Opruster med nye kompetencer

Sjællandsk installatør køber kollega

Kranfirma konkurs

Ægte SMV-virksomhed i spidsen for regeringssatsning

Ny formand for Samsø Linien

Efter Brexit-aftale: Idealcombi er optimistisk

1.700 ville have en bid af Seluxit

Lars Larsen-fusion: Sammenlægningen er i gang

Esbjerg-grund bliver gjort Ikea-klar

BILLEDSERIE: Svenskerne inviterer til underleverandør-fest

Nye regnskabstal: H+H opjusterer igen

Bygma overtager byggecentre fra konkurrent

Se alle Medlemmernes egne nyheder

V2C vinder parallelle rammeaftaler vedr. teknisk rådgivning for Rudersdal Kommune.

Introduktion til elmarkedet

Søger du også en butiksassistent?

Gennemløbsreoler ekspederer 80.000 EUR paller om året

Er du Interesseret i IoT-teknologier og design?

10 gode råd til værdiskabende servicedesign

Byggepladsplaner der giver overblik

Dansk Halbyggeri opfører ny lagerhal for Europas største pæleproducent

Boost din karriere

Nyt afvigelsessystem - professionelt værktøj til alle virksomheder

Ajos cementerer kraftigt sin rolle som byggepladsentreprenør

Databeskyttelse og persondataret - status efterår 2018

ÅF i Olofström effektiviserer med digitale tvillinger - med hjælp fra Siemens

Kom og mød internationale eksperter i 3D-betonprint

Invitation til messe for VVS, sanitet, energi og indeklima

Introduktion til elmarkedet

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

Klar til fuld digital udbudsproces på byggesager?

Lovkrav: Er I overgået til den fulde digitale udbudsproces?

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

De bedste fødevarer og produkter hyldes på FoodTech

Pas på med at bruge din PC, hvis Windows har slettet filer hos dig

Vær med i GS1 Denmarks julekalender 2018

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

FoodTech er åbnet med udstillerfremgang

Send til en kollega

0.212