23948sdkhjf

Pendlere fylder fynske motorveje

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Over 32.000 pendler til Odense, hvilket udfordrer blandt andet Universal Robots

Virksomhedernes medarbejdere rejser fortsat mere og længere for at komme på arbejde. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, og udviklingen udfordrer både virksomhederne selv og den infrastruktur, som medarbejderne benytter sig af for at komme på arbejde.

Læs også: Universal Robots fejrer 10-års jubilæum

Analysen fra DI tegner et billede af et dansk arbejdsmarked, der bliver mere og mere mobilt. Antallet af folk, som kører mere end 50 kilometer mellem deres bopæl og arbejdssted, er steget med mere end 37.000 personer på kun tre år. Den gennemsnitlige afstand til arbejdet fortsætter opad. Nu lyder den på 22,5 kilometer – hver vej.

Et af de steder, hvor man for alvor mærker den nye virkelighed, er på Fyn. Øens økonomiske motor er Odense, og her er virksomhederne vant til at have mange medarbejdere, som kommer langvejs fra. En af dem er den lokale robotteknologi-klynges flagskib, Universal Robots A/S.

Hver femte medarbejder rejser langt
Anette Dahl Christensen, Universal Robots Vice President HR, kender alt til pendlende medarbejdere. Tidligere på året opgjorde virksomheden, at cirka 20 procent af dens medarbejdere bor uden for Fyn og derfor dagligt har en lang transporttid. Der er gode grunde til, at det er tilfældet.

- Vi er vokset kraftigt i flere år. Hvis vi skal have specialister nok, er vi nødt til at søge geografisk bredere end bare på Fyn. Vi kan ikke forvente, at vi kan finde dem alle tæt på. Det betyder, at mange medarbejdere også ender med at have lang transport, siger hun.

Det giver udfordringer for virksomheden – specielt fordi den gerne vil have, at medarbejderne er fysisk til stede så meget som muligt på hovedkvarteret i det sydlige Odense. Universal Robots forsøger dog at være så fleksible som muligt.

- Lederne skal være synlige på stedet, og det gælder også medarbejderne. Det betyder dog ikke, at vi ikke er fleksible. Man kan godt tage en hjemmearbejdsdag af og til. Medarbejderne finder også selv løsninger. Nogle både kommer og går tidligt, andre arbejder lange dage og overnatter i byen. Nogle har sågar små lejligheder, siger hun.

Læs også: Store fynske ambitioner: – Vi skal sælge for 5 milliarder i 2021

Medarbejdere, der må være kreative for at kunne få hverdagen til at hænge sammen, er ikke noget særsyn i Odense. I 2016 blev antallet af medarbejdere på arbejdspladser beliggende i Odense Kommune med bopæl uden for kommunen opgjort til ca. 32.500. Det var 2.500 flere end otte år tidligere, og heraf var mere end 1.600 af de nytilkomne rekrutteret fra kommuner uden for Fyn.

Øget pres på infrastruktur
Stigningen i antallet af pendlere sætter infrastrukturen under pres. Det oplever man blandt andet hos en anden fynsk virksomhed, skibsværftet Fayard A/S, der hører hjemme på de gamle Lindø-arealer nordøst for Odense. Fayards HR-manager, Tone Eidnes Andersen, forklarer, at værftet har ekstremt mange pendlende medarbejdere – blandt andet fordi virksomheden for otte år siden hørte hjemme i Fredericia.

Da værftet flyttede til Lindø, valgte cirka 90 procent af medarbejderne at forblive i virksomheden på trods af den længere transporttid. Tone Eidnes Andersen oplever ikke som sådan, at de rejsende medarbejdere er en udfordring for virksomheden - selv om nogle af dem kommer meget langt fra.

Fra Nordjylland til Nordfyn
- Vi har generelt mange pendlere på Fayard. Vi har endda nogle, der kommer helt fra Nordjylland. De pendler selvfølgelig ikke dagligt mellem hjem og arbejde. Men de møder pligtopfyldende op, siger hun.

Selv om medarbejderne ikke lader det gå ud over deres arbejdsplads, at de kommer langvejs fra, er Fayards HR-manager dog ikke blind for, at de rejsende medarbejdere er udfordret på anden vis. Det handler specielt om den firsporede trafikåre E20, der går på tværs af øen lige syd for Odense.

- Den fynske motorvej er virkelig en udfordring. Der er meget ofte kø, så der mangler i den grad et tredje spor på Fyn. Når jeg taler med personalet om det, så føler de sig udfordret. De ved reelt ikke, hvornår de kommer hjem, og det er meget generende, siger hun og tilføjer:

- Det eneste positive, man kan sige om det, er, at der er mange af vores medarbejdere, der fylder bilerne op og skiftes til at køre. Det er jo sympatisk, men det løser altså ikke det trafikale problem.

Om DI-analyse om langdistance-pendling

  • Pendlingsafstanden er steget støt siden midten af det tyvende århundrede. Vi pendler længere og længere, viser ny DI-analyse.
  • Den gennemsnitlige pendlingsafstand mellem bopæl og arbejde i 2015 lå på godt 21,2 km, dvs. samlet ca. 42,5 km transport om dagen. Syv år tidligere var afstanden 39 km.
  • Antallet af pendlere med mere end 50 km mellem bopælen og arbejdsstedet, altså samlet mere end 100 km. om dagen, er steget med mere end 37.000 personer på kun tre år.
  • Undersøgelser af langdistancependlerne, der har mere end 50 km mellem bopæl og arbejdsplads, viser, at næsten to tredjedel pendler hver dag. Hele 75 procent pendler fire eller flere dage om ugen.

Kilde: Dansk Industri

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tidligere Velux-chef fortsætter kurs mod retten – hans sag bliver ikke ugyldiggjort

Taasinge Elementer henter solidt leder-CV til direktørpost

KL hyrer ny direktør for ældreområdet

Sanistål får grønt lys til frasalg af stålaktiviteter

Robotterne rykker ind hos HMK Bilcon

HMK Bilcon satser på automation, og de første robotter kommer måske allerede i slutningen af 2019.

Systematik styrer SAWO’s opbygninger

SAWO’s tekniske afdeling er vokset de senere år, og i dag foregår arbejdet med at opbygge køretøjerne hurtigere, samtidig med at kvaliteten er højere.

Nyhedsbrev

Endnu et solidt overskud polstrer trælast-kæde mod dårlige tider

Region Midtjylland konstituerer direktør

NKT har fundet ny topchef

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Erfarne kræfter træder ind i TCMs top

Seluxit i millionsamarbejde med international distributør

Supermarkedskæde tjener millioner: Bedste resultat i 10 år

Ny direktør for kokkelandsholdet klar

Sten Sloth Knudsens afløser udpeget

TDC fravælger Huawei: Vil lave 5G med Ericsson

Dansk bildesigner vil konkurrere på massemarkedet for elbiler

Salg til kapitalfond skærer stor luns af Nets' overskud

Flere danskere køber kopivarer på internettet

Vinduesfamilie fra Mors er blevet 255 mio. kr. rigere

DLH på jagt efter ny partner – eller køber

DLH afslutter turnaround - bedste resultater i 11 år

Der er blevet ryddet op, forklarer bestyrelsesformanden

50 millioner til test af superhavmøller

Bahnes overskud falder markant

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

DSV trækker sig fra genanvenders ejerkreds

Ny fabrik: Aller Aqua vil bruge 100 millioner kroner

Hovmand hædret for digital omstilling

SKI vinder voldgiftssag i sag om engangshandsker

Lederforeningens tænketank søger navn

Scandi Supply udvider ejerkredsen

Arla vil igen lancere 15 nye økoprodukter

Møbelhandler er gået konkurs

Danske virksomheder opfinder som aldrig før

GN’s opkøb af Altia afsluttet

Virksomhedsledere øjner vækstpotentiale i klimaforandringerne

Arla klar med klimaplan, der omfatter 70 mejerier

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Eksport til Finland - Dansk Fællesstand på Finlands vigtigste industrimessen : Alihankinta 2019

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

DiaLabXpo – unik opbygning og design

Quantity surveyor til V2C

E-learningskurser

Hvide facader med solceller

Adm. direktør Christian B. Lund, Nørresundby, fylder 60 år den 20. marts 2019.

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

Stjernestøv over EOT: Astronaut Andreas Mogensen på plads som speaker

Det kan du opleve til Plast og 3D måleteknik 2019

B&R viser nyt option board, der evaluerer vibrationsdata

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

HAVREFRAS - maskine kører uden knas på 16. år

Skal du med til en anderledes teknologimesse?

Markedsføringsret A-Z

Siemens udbyder kurser i digitaliseringsværktøjer

Sikkerhed til mobile maskiner

Hvordan bliver en standard til – og kan jeg få indflydelse på den?

Hvem er den Digitale Tvilling?

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

Ny standard skal give mulighed for trinvis implementering af energiledelse

Ajcon bygger fremtidssikret logistikcenter ved København

Nyt indretningskatalog er på gaden!

Viden, viden og viden – tre gode grunde til at du skal tilmelde dig EOT

B&R introducerer human-track-samarbejde på Hannover messen

Send til en kollega

0.208