23948sdkhjf

C.M. Transport kipper med flaget

Et 100-års jubilæum er en sjældenhed i branchen og en god grund til at gøre opmærksom på sig selv, mener direktøren

I dag har C.M. Transport A/S moderne kontorer og eget navn på facaden, men sådan har det ikke altid været i transport- og speditionsvirksomhedens 100 år lange historie.

I 1918 grundlagde Christian Madsen Nielsen en tømmerhandel og vognmandsvirksomhed under navnet A/S C.M. Nielsen. I begyndelsen foregik al transport med rigtige hestekræfter af den prustende slags, men allerede inden 1918 var omme, gik man over til de motordrevne. Transportopgaverne blev flere, og vognmandsvirksomheden blev skilt fra i eget selskab i 1979.

I dag er byggebranchen stadig de største kunder, og de store rød-hvide lastbiler med blå trailere bliver mere og mere synlige på de danske motorveje. I anledning af 100-året er også en sort lastbil føjet til flåden, prydet med firmanavnet i store guld-typer - et blikfang, der skal markere en helt særlig milepæl.

- Et 100-års jubilæum skal ikke gå stille hen. I vores branche er der jo ikke mange, der når så langt, så for os var det vigtigt også at bruge det som markedsføring, for at vise, at vi er “still going strong”, siger direktør Malte Skinbjerg.

Den, der lever stille
Inden C.M. Transport i 2013 rykkede under eget tag i de luftige kontorer i Nørresundby, holdt virksomheden til på en landejendom i Gandrup, hvor de havde lejet sig ind hos Randers Tegl, der har været C.M. Transports trofaste kunde gennem 40 år.

Faktisk gjorde man ikke meget væsen af sig - det synes at være devisen, at den, der lever stille, lever godt. Men det skal der gøres op med nu, mener de nye ejere Malte Skinbjerg, Lars Sølvkjær og Preben Randbæk, der overtog virksomheden i 2016.

- Jeg synes, tiden var kommet for, at vi var nødt til at vise flaget. På den gamle adresse havde vi en forkert placering i forhold til E45, og for at følge med ekspansionen og udviklingen, så ville vi gerne ligge mere strategisk. Nu bliver vi set, og vi er til stede på vejene, siger Malte Skinbjerg.

Virksomhedens anden adresse i Løsning ved Hedensted er også blot et stenkast fra E45, et vigtigt knudepunkt i forhold til trafikken fra Sjælland og Trekantsområdet.

Men selvom der er gang i væksten, har C.M. Transport ikke planer om at åbne flere kontorer i Danmark lige med det første.

- Det ville give god mening at åbne flere lokationer, hvis vi drev en transportvirksomhed med meget stykgods med mindre kolli, hvor der er brug for at samle godset ind til centrale terminaler og så sende ud derfra igen - lidt ligesom Danske Fragtmænd gør. Men vi gør det stik modsatte, for vi har stort set ingen lagerdrift eller distributionssystem, vi læsser hos vores kunder og leverer direkte ud til deres kunder, forklarer Malte Skinbjerg.

På den måde undgår man, at godset bliver væk eller lider skade under omlastning. Derfor kører C.M. Transport også kun ud med den størrelse partier, der giver mening - det stormomsuste pakkemarked er ikke ét, de i fremtiden forventer at gå ind på, forsikrer de.

- Men fra to paller og opefter kan vi være med og er rimelig prisstærke i forhold til andre distributører, og vi kan også være med til at drille lidt i markedet, fordi vi efterhånden har nået den størrelse, hvor det bliver sjovt.

Svært at finde arbejdskraft
C.M. Transport beskæftiger 31 chauffører i deres 31 lastbiler, og så har de yderligere 9 ansatte på kontoret. De 40 medarbejdere suppleres derudover af 35-40 køretøjer, der lejes ind fra andre vognmænd efterhånden som behovet opstår.

Dermed er der mulighed for i de vanskelige vintermåneder at trimme forretningen ned, mens man om sommeren kan beskæftige op til 70 biler og sælge gods fra, der svarer til yderligere 10 biler dagligt. Som så mange andre finder C.M. Transport dog også, at det kan være svært at finde den nødvendige arbejdskraft:

- Det er vanskeligt at få kvalificerede chauffører og kvalificerede vognmænd, og det måtte vi erfare tidligere i år, hvor vi selv blev nødt til at øge staben. Vi har været begunstiget af, at mange selv henvender sig til os, hvis vi for eksempel går ud på de sociale medier og fortæller, at vi har en ledig bil. Det er en luksus for os at have det sådan, men jeg ved, det generelt er et problem i branchen, siger Malte Skinbjerg.

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ejer efter lagerbrand: - 99 procent er totalskadet, men jeg tror ikke, mine sofaborde er futtet af

Eks-direktør: - Jeg kan sagtens være min indsats bekendt

Letbæk Plast åbner fabrik i Polen

... men ikke på grund af billig produktion

Fynsk møbellager ødelagt i brand

2.000 nye sygeplejesker: Flaskehalsen er praktikforløbet

Dekan kan sagtens optage flere sygeplejerskeelever på uddannelserne. Udfordringen bliver at skaffe praktikpladser til alle.

Dansk firma vil producere plaststole i Polen - men ikke på grund af billig produktion

Nyhedsbrev

Direktørskifte i Unidrain

Vil politianmelde 342 fjernvarmeselskaber ét for ét

Ejerledelse til salg: En udfordring, der ikke kommer igen

Danmark smider for meget ud: Genanvendelse kan give milliarder

Kolding melder fuldt hus på praktikpladser

Ny matching-model har succes på Koldings social- og sundhedsuddannelser.

Hensigtserklæring baner vej for storskalatest og prototype-testpladser

Dyne-Larsen overvejer køb af lokale Silkeborg IF

Egetæpper afventer svar fra fondsbørsen

Aarhus er vært for international konference om velfærdsteknologi

Efter Davids kamp mod Goliath: Biogasselskab henter 84 millioner i voldgiftsag

Genbrugstræ skal have nyt liv: Tidligere Tivoli-chef sælger sit livsværk

Ny direktør i sønderjysk entreprenørkoncern - hovedaktionær trækker sig

Frontproducent investerer som de første i kantlimer med særligt limmodul

Ekstremløber skal hjælpe Easyfoods medarbejdere

Coloplasts gamle bygning er solgt

DI: Håber på alternativ Brexit-løsning efter nej til aftale

DLH nedjusterer forventninger: Den reelle forretning er upåvirket

Frøslev Træ styrker projektmarkedet: Ansætter kræfter med 30 års erfaring

Nordfynsk møbelfirma åbner i Norge

Egetæpper ruller ud af fondsbørsen

Investorer sælger Ørsted-aktier efter stop af Radius-salg

MHI Vestas gearer op i USA

Vestas vil have Helle Thorning-Schmidt i bestyrelsen

Afgifterne på blød PVC er fjernet

Direktør har forladt Løgismose Meyers

Revisor såede tvivl om fremtiden længe før palle-konkurs

LJ Maskinteknik udvider ejerkredsen.

Før palle-konkurs: Medarbejdere gik glip af løn og feriepenge

Jysk skaber 200 nye jobs i Irland

Royal Unibrew har en ny plan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Eksport til Tyskland - Den danske Fællesstand på Hannover messen 2019 01-05 April

Netværk skaber vækst

Introduktion til elmarkedet

Test af hygiejnisk design giver højere fødevaresikkerhed

Forstå engrosmarkedet for el

Besøg den internationale underleverandørmesse Z-subcontracting fair

Få styr på stammesproget – til dig der er ny i energibranchen

Må du genbruge dine stregkoder?

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

Ledelse af IT-sikkerhed i energisektoren

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Gerflor er officiel sponser for VM I HERREHÅNDBOLD 2019

Politisk tiltag skaber nye byggebehov hos erhvervsskolerne

Introduktion til elmarkedet

VPD bearbejdning tilbyder totalløsninger

Konference om brugeradfærd i intelligente bygninger og potentiale for energieffektiv drift

Ny konference om brugeradfærd i intelligente bygninger og potentiale for energieffektiv drift

Få styr på stammesproget – til dig der er ny i energibranchen

Find vej til danske testfaciliteter

Messe for hus og have

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Bygg Reis Deg 2019 16-19/10 Lillestrøm Norge - CFU vil gerne invitere dig m...

Introduktion til elmarkedet

Tre nye konsulenter til FRECON teamet

Send til en kollega

0.138