23948sdkhjf

C.M. Transport kipper med flaget

Et 100-års jubilæum er en sjældenhed i branchen og en god grund til at gøre opmærksom på sig selv, mener direktøren

I dag har C.M. Transport A/S moderne kontorer og eget navn på facaden, men sådan har det ikke altid været i transport- og speditionsvirksomhedens 100 år lange historie.

I 1918 grundlagde Christian Madsen Nielsen en tømmerhandel og vognmandsvirksomhed under navnet A/S C.M. Nielsen. I begyndelsen foregik al transport med rigtige hestekræfter af den prustende slags, men allerede inden 1918 var omme, gik man over til de motordrevne. Transportopgaverne blev flere, og vognmandsvirksomheden blev skilt fra i eget selskab i 1979.

I dag er byggebranchen stadig de største kunder, og de store rød-hvide lastbiler med blå trailere bliver mere og mere synlige på de danske motorveje. I anledning af 100-året er også en sort lastbil føjet til flåden, prydet med firmanavnet i store guld-typer - et blikfang, der skal markere en helt særlig milepæl.

- Et 100-års jubilæum skal ikke gå stille hen. I vores branche er der jo ikke mange, der når så langt, så for os var det vigtigt også at bruge det som markedsføring, for at vise, at vi er “still going strong”, siger direktør Malte Skinbjerg.

Den, der lever stille
Inden C.M. Transport i 2013 rykkede under eget tag i de luftige kontorer i Nørresundby, holdt virksomheden til på en landejendom i Gandrup, hvor de havde lejet sig ind hos Randers Tegl, der har været C.M. Transports trofaste kunde gennem 40 år.

Faktisk gjorde man ikke meget væsen af sig - det synes at være devisen, at den, der lever stille, lever godt. Men det skal der gøres op med nu, mener de nye ejere Malte Skinbjerg, Lars Sølvkjær og Preben Randbæk, der overtog virksomheden i 2016.

- Jeg synes, tiden var kommet for, at vi var nødt til at vise flaget. På den gamle adresse havde vi en forkert placering i forhold til E45, og for at følge med ekspansionen og udviklingen, så ville vi gerne ligge mere strategisk. Nu bliver vi set, og vi er til stede på vejene, siger Malte Skinbjerg.

Virksomhedens anden adresse i Løsning ved Hedensted er også blot et stenkast fra E45, et vigtigt knudepunkt i forhold til trafikken fra Sjælland og Trekantsområdet.

Men selvom der er gang i væksten, har C.M. Transport ikke planer om at åbne flere kontorer i Danmark lige med det første.

- Det ville give god mening at åbne flere lokationer, hvis vi drev en transportvirksomhed med meget stykgods med mindre kolli, hvor der er brug for at samle godset ind til centrale terminaler og så sende ud derfra igen - lidt ligesom Danske Fragtmænd gør. Men vi gør det stik modsatte, for vi har stort set ingen lagerdrift eller distributionssystem, vi læsser hos vores kunder og leverer direkte ud til deres kunder, forklarer Malte Skinbjerg.

På den måde undgår man, at godset bliver væk eller lider skade under omlastning. Derfor kører C.M. Transport også kun ud med den størrelse partier, der giver mening - det stormomsuste pakkemarked er ikke ét, de i fremtiden forventer at gå ind på, forsikrer de.

- Men fra to paller og opefter kan vi være med og er rimelig prisstærke i forhold til andre distributører, og vi kan også være med til at drille lidt i markedet, fordi vi efterhånden har nået den størrelse, hvor det bliver sjovt.

Svært at finde arbejdskraft
C.M. Transport beskæftiger 31 chauffører i deres 31 lastbiler, og så har de yderligere 9 ansatte på kontoret. De 40 medarbejdere suppleres derudover af 35-40 køretøjer, der lejes ind fra andre vognmænd efterhånden som behovet opstår.

Dermed er der mulighed for i de vanskelige vintermåneder at trimme forretningen ned, mens man om sommeren kan beskæftige op til 70 biler og sælge gods fra, der svarer til yderligere 10 biler dagligt. Som så mange andre finder C.M. Transport dog også, at det kan være svært at finde den nødvendige arbejdskraft:

- Det er vanskeligt at få kvalificerede chauffører og kvalificerede vognmænd, og det måtte vi erfare tidligere i år, hvor vi selv blev nødt til at øge staben. Vi har været begunstiget af, at mange selv henvender sig til os, hvis vi for eksempel går ud på de sociale medier og fortæller, at vi har en ledig bil. Det er en luksus for os at have det sådan, men jeg ved, det generelt er et problem i branchen, siger Malte Skinbjerg.

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ambu-topchef går all-in: Køber aktier for 1 mio dollar

Lagkagehusets direktør stopper

Medie: Universitet lod landbruget få indflydelse på nyhed om oksekødsrapport

Udfordrende markeder presser Rockwool til nedjustering

Ond tvilling satser 20 millioner kroner på tapperi i New York

Transportgigant nedlægger hver tredje stilling i dansk afdeling

Nyhedsbrev

8.033 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Kvickly på vej mod historisk overskud

1

Færre tøjkøb sender detailsalget i bakgear

Konkursramt byggemand starter forfra

Bestyrelsesformand åbner for salg af B&O

Underskud i Maersk Drilling trods øget ordrebog

Se billederne: Kronprinsen trykkede på knappen

Horns Rev 3, Danmarks største havmøllepark, ventes at øge dansk elproduktion fra vind med cirka 12 procent

Kedelproducent på nye hænder

SP Group vokser videre: runder 100 millioner på et halvt år

Flere danskere vil investere i en ny bil i år

Overraskende nok er det tilsyneladende de mindre biler, danskerne har øje på.

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

1

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

B&O-formand: To primære grunde til skuffende år

Byggeiver luner i Rias’ regnskab

Ambu bryder med partner i USA og nedjusterer forventninger

I dag indvies Horns Rev 3

Matas-topchef går ind i Gyldendals bestyrelse

Kolding konstituerer socialdirektør

Inden produktionen er igang: Brændselscelleproducent på opkøb

1

Scape Technologies lander endnu en kunde i bilindustrien

Claus Jensen genvalgt som formand for 1 million industriansatte

Færre fyringer end forventet hos Birn

Sensorproducent skifter ud i bestyrelsen

Ny direktør hos Odder Forsyningsselskab

Nye tal: Vi er i førerfeltet i det globale robot-kapløb

Statslige virksomheder får de største elev-bøder

Alexandra Instituttet får ny direktør

Efter et år på posten: Direktør forlader raffinaderiet i Fredericia

Henrik Topsøe er død

1

Strandmøllen på opkøb

Danske Commodities går ind i USA

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bliv klogere på laboratoriespecialernes fremtid i den danske sundhedssektor

De nominerede til hi-messens nystiftede bæredygtighedspris er fundet

Lys på byggepladsen er også et emne i den lyse tid

Opsæt din positioner med blot én finger...

Markedsudvælgelse og kundesegmentering

Partnersøgning og partnerstyring

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

Mød de førende virksomheder inden for digitalisering af produktionsprocesser

Bestil dit planetgear i dag, og få det leveret inden 14 dage

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Her er forudsætningen for succesfuld selvscanning i kassen

Fra CAD-data til digital tvilling

Bliv klogere på Per Aarsleffs VDC strategi på BIM Forum 2019 d. 17/9

Forstå engrosmarkedet for el

Studerende på Aarhus Maskinmesterskole får 70 % mere plads til projekter

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Thybotech ApS øger levetiden med termisk påsprøjtet hårdmetal på pumpeaksler.

International FOOD Contest får betydelig international opmærksomhed

E-kursus i ikke-diskriminerende adfærd og intern overvågning

SuperTrak tager batch-size-one til metalindustrien.

Blockchain for fødevarer SMV´er

Tag med Huxi på jagt efter potentialerne i sydjysk erhvervsliv.

Udstil på byggerimesse i Tyskland

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet BR18

Læs Dansk VVS, nr. 7 – 2019

Send til en kollega

0.17