23948sdkhjf

Coop gør butikkerne digitale

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Wi-Fi bliver fundamentet i at gøre butikkerne digitale og skabe nye løsninger til kunderne.

Coops koncernledelse har besluttet at øge Coops teknologi-investeringer som led i en omfattende digitaliseringsrejse.

Læs også: Sundhedsminister beskylder Coop for dobbeltmoral

Som partner i det projekt har Coop valgt Konica Minolta, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. 

Wi-Fi i butikkerne bliver selve omdrejningspunktet for de services, man kan levere til både kunder og medarbejdere i butikkerne.

I forhold til medarbejderne vil nye digitale services samle sig om, at medarbejderne kan bruge mere tid på at rådgive og servicere kunderne og mindre tid på opgaver som f.eks. kassebetjening og manuelt tjek af lagerbeholdning o.l.

- Vi vil gerne frisætte medarbejderne og give dem værktøjer, så de kan bruge tiden på at hjælpe og rådgive kunderne. F.eks. kan man forestille sig, at kunder, der mangler hjælp til at vælge den rigtige vin, det bedste kød eller vil vide mere om nogle lokale grøntsager via deres smartphone, kan tilkalde den nærmeste medarbejder, der ved mest om eksempelvis vin, siger Bjørn Langhorn Lundt, der er head of procurement i Coop Technology.

Læs også: ”Biker-Jens” bliver topchef i Coop

 Målet er bedre service
I Coop benytter man sig allerede af ’Bip og Betal’ i udvalgte butikker. Her kan kunderne med deres Coop-app selv scanne varerne efterhånden som de lægger dem i indkøbsvognen.

Løsningen forudsætter, at der er god Wi-Fi-dækning i hele butikken, så kunderne ikke oplever besvær med at scanne deres indkøb.

- Målet er ikke at reducere medarbejderbehovet i butikkerne, men at give dem mulighed for at skabe merværdi for kunderne. Vi vil via digitale værktøjer give medarbejderne helt nye muligheder for bl.a. uddannelse, men også for at være en aktiv del af det lokalsamfund, de betjener. Medarbejderne skal via appen kunne oprette nye lokale varer og markedsføre dem over for de lokale kunder, der er interesserede i den type information, siger Bjørn Langhorn Lundt og fortsætter:

- Vi kan også sagtens forestille os, at nogle medarbejdere får en sommelieruddannelse eller andre uddannelser baseret på vores digitale platform. Med tiden bliver medarbejder-appen omdrejningspunktet i vores digitale dialog og kommunikation mellem medarbejdere og ledere lokalt og nationalt.

Læs også: Dansk Erhverv, HK og Dagrofa vil udvikle det digitale supermarked

De enkelte butikker og deres fysiske rammer er meget forskellige, men trådløs teknologi giver en masse fleksibilitet omkring indretning af butikken, så man i fremtiden kan flytte rundt på kasseterminaler og andet udstyr uden, at der skal trækkes kabler o.l.

- Vi vil også let kunne etablere kasser udenfor f.eks. om foråret, når kunderne køber ind til havesæsonen eller om sommeren, når lokale producenter kommer for at præsentere deres varer på et høstmarked, siger Bjørn Langhorn Lundt.

Strategisk samarbejde

Konica Minolta er i fuld gang med at implementere Wi-Fi-løsningen i butikkerne.  

Læs også: Ny salgsdirektør i SuperBrugsen

- Vi valgte Konica Minolta, fordi de bedst forstod vores strategi og kunne beskrive en løsning, der levede op til vores strategiske målsætninger. Efterfølgende har de bevist deres styrke under implementeringen, og vi hører kun positiv feedback på Konica Minoltas teknikere og konsulenter fra uddelere og varehuschefer. For os er det afgørende, at vores leverandører er strategiske samarbejdspartnere, der kan løse de udfordringer, der naturligt opstår undervejs i et stort projekt i partnerskabets ånd, og Konica Minolta er en helt rigtig strategisk samarbejdspartner for os, slutter Bjørn Langhorn Lundt .

- For snart fire år siden startede vi i Konica Minolta Danmark en rejse, der skulle føre os fra at være en aktør på primært print og kopi til at være en strategisk samarbejdspartner på IT-området for Danmarks største virksomheder. Med Coop-samarbejdet må man sige, at vi er lykkedes med denne rejse, uden at sige farvel til vores oprindelige udgangspunkt, hvor vi også har styrket vores position til at være markedsledende på print og kopi, siger Lars Wørzner, der er adm. direktør for Konica Minolta i Danmark.

Hold dig opdateret med Leder IDAG
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Skandaleramt fiskefabrik kaster håndklædet i ringen

Medarbejderne er blevet fritstillet

Topchef: - Trailerudlejning skal være bæredygtig

PNO har sat sig som mål at fremme bæredygtighed, skabe gennemsigtighed og påvirke kunderne til at træffe flere langsigtede beslutninger.

Widex-fusion: En åbning for Demant?

DHL holder vågent øje med Mærsk

Lurpak og sydlandsk ost giver fremgang for Arla

Ifølge en pressemeddelelse solgte Arla produkter for 10,4 milliarder euro i 2018. Det var en lille stigning

Rovsing sparer sig til bedring

Nyhedsbrev

Konkursramte At-Bo overtages af Gubi-drenge

Det er stærke kræfter, der overtager møbelvirksomheden

Fødevarevirksomheder soler sig i dansk kokkesucces

Danske fødevarevirksomheder klapper i hænderne over danske restauranters Michelinsucces, der kaster glans over dansk mad på internationale fødevaremesser

Danske virksomheder i EU’s digitale top

1

CSP-Svante: Bøtten er vendt i mere end én forstand

Varmepumpeleverandør får ny direktør

GN på opkøb – fra lyd til levende billeder

Med et amerikansk opkøb bevæger lydgiganten sig ind på et helt nyt felt

Dansk møbelfirma hiver erfarne kræfter ind i ejerkredsen

Vestfyen siger farvel til direktør

Poul Mark stopper efter gensidig overenskomst som administrerende direktør for bryggeriet efter 16 år på posten

Ny produktionslinje hos Glaseksperten skal generere trecifret millionbeløb

William Demant forkorter navnet og dæmper profitforhåbning

DLH udvider med ny interiørafdeling

ITD: 5G kan få stor betydning for transportsektoren

1

Fynsk EMS-virksomhed klar med endnu et knopskud

Ny direktør hos Refa er ikke så ny endda

Branchen rykker sammen: Nu skal Mærsk stå distancen

Blue Water Shipping har fart på i Greve

Både Flammen og Ilden scorer millioner på grillbuffeter

Direktør i Tiger of Sweden træder tilbage

Terma og SA skal vedligeholde F-35

Robot-direktør advarer: - Mange har erkendt Amazon-truslen for sent

Byggematador oplever overvældende interesse for gratis byggematerialer

Fyn får endnu en robot-hub

Invisio smider 20 procent på bunden

Familiefonde får deres vilje: Egetæpper forlader fondsbørsen

Wica System solgt til svenskere

Widex får ja til fusion med rival

Millioner klar til test af Stiesdals flydende vindmøllefundamenter

Ikea vil sælge møbler sammen med konkurrenterne

Østrigsk vindselskab går ind i Danmark

Hundested Propeller får ny ejer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

INTERNORGA - Europas største fagmesse inden for catering, restauration, konditori- og hotelbranchen

Eksport til Sverige - Elmia Subcontractor 2019 og De Danske fællesstande

Få SBi's anvisning om bygningsreglementet på halvdagskurset 6. marts

Ny kombinationslinie fra italienske Produtech

Amazon kommer. Har I taget stilling?

Hvordan ser det ud, når godt 100 maskinbyggere mødes for at blive inspireret af nye teknologier?

Bygg Reis Deg 2019 16-19/10 Lillestrøm Norge - CFU vil gerne invitere dig med på Fællesstanden

Selvhjælp til din GS1-faktura?

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for dine kunder

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for dine kunder

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

DiaLabXpo har stor opbakning fra branchen

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Læs Dansk VVS, nr. 2 - 2019

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne smart-cities?

V2C på mipim

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Ledelse af IT-sikkerhed i energisektoren

UGENS lagermaskine fra KAPEMA

Positiv seniorpolitik vakte ministerens interesse for østjysk ingeniørfirma

Køb fragtetiketter online

2 meters samlingspunkt, Peter Friis fylder 60 år

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Få styr på stammesproget – til dig der er ny i energibranchen

Amazon kommer. Har I taget stilling?

Send til en kollega

0.417